انجمن تخصّصی کانستراکت

نسخه‌ی کامل: آموزش پلاگین های خود کانستراکت
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام دوستان 
همونطور که میدونید یا شایدم نمیدونید ، بنده قبلا یه تاپیک زدم با عنوان "کاربرد اکسپرشن ها" که خب خودم یه خوردش رو شروع کردم و دوستان ادامه دادن و هم باعث فهمیدن کاربرد بقیه اکسپرشن ها واسه خودم شد و هم واسه دیگران . و از اونجایی که من خودم هم اطلاع کاملی از پلاگین های کانستراکت ندارم ، نمی تونم خیلی کامل کنم این تاپیک رو و مثل قبلی از دوستان میخوام کمک کنن که تکمیلش کنیم .
* یادگرفتن پلاگین های متفرقه و خارج از کانستراکت اولا انقدر زیاده که نمیشه توضیحشون داد ، همچنین هر پلاگینی که هست به هرحال میشه با پرسیدن در انجمن یا راه های دیگه اموزشش رو دید ، ضمن اینکه پلاگین هایی که توسط اعضای انجمن ساخته میشه در تاپیک های جدا و توضیحاتی که سازنده میده ارائه میشه . 
اما درمورد پلاگین های خود کانستراکت اموزش کامل و دقیقی (مثل همون اکسپرشن ها) نیست ، بنابراین فک کنم این تاپیک به پیشرفت خیلی از بچه ها و بهینه سازی کارهاشون کمک شایانی بکنه ، پس شروع کنیم :
اسپرایت
این پلاگین برای وارد کردن هر شیء یا هرچیزی که در بازی استفاده میشه هست . دکمه ها ، اشیاء ، کاراکتر ها و در بعضی موارد بک گراند ها هم با این پلاگین وارد میشه . 
اکشن هاو اونت های این پلاگین زیاد پیچیده نیست و در واقع دسته اول برای زاویه و تنظیم زاویه و حرکت در جهت یا مخالف عقربه های ساعت هست . دسته دوم برای انیمیشن و فریم ها است ، دسته سوم برای ظاهر یا پنهان بودن و میزان روشنایی و همچنین افکت هایی که داده میشه است . دسته چهارم برای متغیرهای درونی هست که برای اسپرایت ساخته میشه یا همون متغیر محلی و درونی که میشه از نوار سمت چپ کانستراکت برای هر اسپرایت ایجادش کرد. دسته های بعدی هم برای برخورد اسپرایت با یک شیء ، تنظیم موقعیت و اندازه اون ، باگیری یک تصویر از وب و رو و زیر بودن اون در لایه نسبت به بقیه اسپرایت هاست .
اگه روی اسپرایت دبل کلیک بشه صفحه ای باز میشه که میتوان دراون از نوار سمت راست انیمیشن هارو تغییر داد و از نوار سمت چپ سرعت و... رو . از ابزار ها هم برای کشیدن یا پاک کردن اسپرایت ، تغییر سایزش ، تغییر ایمیج پوینت (ایمیج پوینت نقطه ای است که اسپرایت تحت اون میچرخه و اگه چیزی قراره تولید بشه از این نقطه تولید میشه) و تغییر قسمت های مورد نظر استفاده میشه . 
تایلد بکگراند
همونطور که از اسمش پیداست برای اوردن بکگراند استفاده میشه اما فرقش با اسپرات اینه که وقتی از چهار طرف بزرگش کنی ، خود عکس بزرگ نمیشه ، بلکه همون عکس با سایز اولیه تکرار میشه . اونت ها و اکشن های این بخش هم تقریبا شبیه همون اسپرایت هستش .
تکست
قطعا نمیشه متن هارو با اسپرایت یا تایلد بکگراند اورد پس نیاز به این پلاگین هست . کارباهاش ساده است ، از نظر روشنایی و افکت و تغییر زاویه و ... شبیه موارد فوق هست فقط یه بخش اضافه داره . اگه روی set text بزنید ، متن تکست به هرچی بنویسید تغییر میکنه و اگه روی append text اون متنی که مینویسید رو به متن قبلی اضافه میکنه . در اونت ها هم اونت این بخش بررسی میکنه که متنی که در تکست هست با چیزی که مینویسید هماهنگ هست یا نه که باتوجه به کارتون اکشن دلخواه رو اضافه میکنید . از نوار سمت چپ مربوط به این پلاگین میشه متنش ، رنگ و فونتش رو تغییر داد . البته در خروجی این پلاگین با فونت موردنظر کار نمیکنه و باید فونت رو در خروجی اضافه کنید که اموزشش در انجمن هست .
audio
این پلاگین برای پخش موزیک که یکی از عوامل مهم بازیه هست . کار سختی نداره فقط باید موزیک رو از نوار سمت راست در قسمت موزیک ها یا صدا ها اول با فرمت ogg بارگذاری کنید و بعد از اونت ها و اکشن های این بخش اون رو پخش و قطع کنید . چیز خاصی برای توضبح نداره .
touch و touch wrap
فک کنم انقد با تاچ گوشی های کار کردیم که دیگه با اونت ها و اکشن های این پلاگین در نگاه اول اشنا باشیم ، خب همونطور که میدونید اونایی که قبلش یه فلش سبز داره یعنی یکبار انجام بشه و اونایی که نداره یعنی هرلحظه . دابل تاچ و ... رو هم که میدونید فقط یه چیز بگم ، اونت اخر released داره ، یعنی وقتی دستت از رو شیء برداشته شد اما اون که نوشته on touched یعنی تا تاچ کردی اکشن اجرا میشه . همین ! چیز دیگه ای فک نکنم داشته باشه.
تکست باکس
اینم مثل همون تکست میمونه اما فقط متنش رو کاربر تعیین میکنه . پلاگین های جایگزین واسش هست چون تو خروجی کانواس پلاس کار نمیکنه اما تو سایز خروجی ها میشه ازش استفاده کرد. البته فک کنم پلاگین های بهتری از نظر ظاهری واسه اینکار هستن !
Button
این پلاگین واسه دکمه است . از نوار سمت چپ میتونید متن داخلش رو بنویسید و مخصوص کلیک شدن هست و اونتاش خیلی سخت نیست ، ولی توی گوشی جواب نمیده .
بروزر
برای باز کردن یه صفحه وب یا فول اسکرین کردن بازی از این پلاگین استفاده میشه . البته از اکشن close میشه برای بیرون رفتن از بازی یا اپ هم استفاده کرد . همچنین میشه باهاش هشدار (alert) هم داد .
این از من ، اگه بتونم اموزش پلاگین های بیشتری رو میزارم اما چیزایی که من بلدم رو بیشتر دوستان هم بلدن . از اساتید میخوام پلاگین هایی مثل اسپرایت فونت ، xml ، ارایه ، تابع و ... این پلاگین های کاربردی رو اموزش اونت هاش رو به همراه کاربردشون توضیح بدن . ممنون