1393/12/11، 02:33 صبح
بسم الله الرّحمن الرّحیم
همون طور که میدونید کرک نسخهی R198 هم منتشر شد، که همین الآن میتونید از صفحهی دانلود سایت ما دانلودش کنید.
از نسخهی R178 تا R198 بیش از ۲۰۰ تغییر داشتیم، که در این پست به مهمترینهاش اشاره میکنیم.
اضافه شدن اکشنی برای درست کردن دوبارهی نقشهی موانع فقط در محدودهای خاص، این طوری سرعت کار مخصوصاً برای لیوتهای بزرگ خیلی زیادتر میشود (در رفتار Path finding).
اضافه شدن اکسپرشنهای سیستمی OriginalWindowsWidth و OriginalWindowsHeight.
اضافه شدن امکاناتی در پنجرهی خروجی گرفتن به وسیلهی Node Webkit.
اضافه شدن اکشن Kick peer برای بازیهای چندنفره که بتوانید توسّط آن یک پیر را از بازی بیرون بیندازید.
کاهش استفاده از حافظهی رم درهنگام پخش تعداد زیادی افکت صوتی که پیش بارگیری (Preload) هم میشوند.
CocoonJS از رده خارج شد.
اضافه شدن پلاگین AdMob Ads برای قرار دادن تبلیغات بنری AdMob در بازیهای خروجی گرفته شده توسّط کراسواک.
اضافه شدن قابلیّت دوپرشه و نگهداشتن پرش (اگر دکمهی پرشو کوتاه نگه دارید کم میپره، بیشتر نگه دارید بیشتر میپره) به رفتار پلتفرم .
قابلیّت Global layer: میتوانید یک لایه بسازید که اشیاء داخل آن در تمام لیوتها دیده شوند.
اضافه شدن پلاگین pubCenter ads برای قرار دادن تبلیغات pubCenter در بازیهای Windows Store.
اضافه شدن پلاگین Game Center برای دسترسی به Game Center برای بازیهای iOS که توسّط PhoneGap خروجیگرفته شده اند.
اضافه شدن پلاگین iAd برای قراردادن تبلیغات در بازیهای iOS که توسّط PhoneGap خروجیگرفته شده اند.
اضافه شدن اکسپرشن projectname برای دریافت اسم پروژه
اضافه شدن قابلیّت زیرگروه (Sub-group)
اضافه شدن ویژگی Play in background برای وقتی که میخواهید با تعویض سربرگ مرورگر، صدا قطع نشود.
در خروجی PhoneGap میتوانید، حدّاقل نسخهی iOS و Android رو برای خروجی تعیین کنید.
از این پس در شیء Function هنگام فراخوانی یک تابع، برای سادگی اسم تمام توابع لیست میشوند.
اسپرایتشیتهای بدون درز: قبلاً هنگام اسپرایت شیت کردن، بین هر تصویر و بعدی اش یک پیکسل خالی وجود داشت که حالا وجود ندارد.
اضافه شدن اکسپرشن ConnectionType برای شیء Browser که نشان میدهد از چه نوع اینترنتی (وایفای یا…) استفاده میشود.
کامل کردن خودکار متن، برای انیمیشنها، لایهها و گروههای ایونت.
اضافه شدن اکشن Load image from URL و تریگر On image URL loaded برای شیء Tilemap.
اضافه شدن گزینهای دیگر برای ذخیرهی خودکار (After preview)
اضافه شدن کاندیشن سیستمی Is NaN برای وقتی که میخواهید بررسی کنید مقدار مورد نطر یک عدد است یا خیر. (NaN = Not a Number)
جدا شدن Node-Webkit از فایل نصبی کانستراکت برای کاهش حجم فایل نصبی: از این پس باید Node-Webkit رو جداگانه دانلود و نصب کنید.
اضافه شدن مکینتاش ۶۴ بیتی به خروجیهای Nod-Webkit.
اضافه شدن اکشن سیستمی Set layer blend mode.
اضافه شدن اکشن Override MIME type به شیء AJAX.
ارتقاء Google Closure Comiler به آخرین نسخه (برای فشرده کردن خروجی نهایی بازی استفاده میشود).
قبلاً تمام اطّلاعات و برنامهنویسیهای جاوااسکریپت بازی بعد از خروجی در یک فایل c2runtime.js ذخیره میشد که برای پروژههای بزرگ مشکل ایجاد میکرد، ولی حالا یک فایل جاوااسکریپت دیگه با نام data.js اضافه شده که اطّلاعات بازی رو درخودش نگه میداره و کانستراکت رو برای کار با پروژههای بزرگ مناسب میکنه.
اضافه شدن کاندیشنهای سیستمی Is within angle و Is clockwise from و Is between angles که به صورت گردشی عمل میکنند (به نظر من واقعاً امکان جالبیه).
اضافه شدن ویندوز ۶۴ بیتی به خروجیهای Node-Webkit.
اضافه شدن قابلیّت Use render cells برای لایهها
اضافه شدن گزینهی Play in background برای Video که به طور پیشفرض روی No تنظیم شده.
اضافه شدن کاندیشن Support requesting fullscreen به شیء Browser.
اضافه شدن اکشن سیستمی Reset persisted objects برای اینکه تمام اشیائی که رفتار Persist دارند به مکان اوّلیّهشان برگردند.
اضافه شدن اکسپرشن سیستمی LayerIndex که نام یک لایه را میگیرد و شمارهاش را به ما میگوید.
اضافه شدن گزینههای بیشتری برای Hotspot اشیاء Text و Sprite و Tiled Backgroundو 9-patch (هاتاسپات برای این اشیاء مثل Origin است برای اسپرایت)
خروجی Ejecta از رده خارج شد.
خروجیهای PhoneGap و Crosswalk با هم ادغام شدند، و به جای آنها گزینهی Cordova اضافه شد.
اضافه شدن اکشن سیستمی Recreate intial objects برای دوباره به وجود آوردن اشیاء در مکان اوّلیّهای که قرار داشتند.
اضافه شدن کاندیشنهای On fade-in finished و On wait finished و اکشنهای Set fade-in time، Set wait time و Set fade-out time و اکسپرشنهای FadeInTime، WaitTime و FadeOutTime به رفتار Fade.
برای کاهش حجم بازی، خروجی Cordova به شما اجازه میدهد تا انتخاب کنید که صداها فقط با فرمت ogg ذخیره شوند یا فقط با فرمت m4a.
اضافه شدن گزینهای برای ویرایش تصویر با استفاده از یک ویرایشگر خارجی (مثل فتوشاپ).
کاندیشن سیستمی Is value type برای بررسی اینکه مقدار ما عدد است یا رشته.
اضافه شدن اکسپرشن Call به شیء Function: این ویژگی به شما این امکان را میدهد که تابع را توسّط اکسپرشنها اجرا کنید.
کپی شدن جدیدترین فایل d3dcompiler_*.dll در کنار سایر فایلهای Node-Webkit: این کار کیفیّت بازی را در Node-Webkit بسیار بهبود میبخشد.
ارتقاء موتور فیزیکی Box2D asm.js به نسخهی 2.3.1: اکنون این موتور اکشن disable collisions را نیز پشتیبانی میکند.
تغییر نام Node-Webkit به NW.js
حذف موتور فیزیکی CocoonJS native: زیرا CocoonJS از رده خارج شده بود.
پیشفرض شدن موتور فیزیکی Box2D asm.js به جای Box2D web: زیرا سرعت asm.js حدود ۳ برابر بیشتر از Box2D web هست.
اضافه شدن قابلیّت زوم در نوار Tilemap.
البته تغییرات خیلی مهمی در زمینهی بهینهسازی بازی و… هم داشتیم.
همون طور که میدونید کرک نسخهی R198 هم منتشر شد، که همین الآن میتونید از صفحهی دانلود سایت ما دانلودش کنید.
از نسخهی R178 تا R198 بیش از ۲۰۰ تغییر داشتیم، که در این پست به مهمترینهاش اشاره میکنیم.
اضافه شدن اکشنی برای درست کردن دوبارهی نقشهی موانع فقط در محدودهای خاص، این طوری سرعت کار مخصوصاً برای لیوتهای بزرگ خیلی زیادتر میشود (در رفتار Path finding).
اضافه شدن اکسپرشنهای سیستمی OriginalWindowsWidth و OriginalWindowsHeight.
اضافه شدن امکاناتی در پنجرهی خروجی گرفتن به وسیلهی Node Webkit.
اضافه شدن اکشن Kick peer برای بازیهای چندنفره که بتوانید توسّط آن یک پیر را از بازی بیرون بیندازید.
کاهش استفاده از حافظهی رم درهنگام پخش تعداد زیادی افکت صوتی که پیش بارگیری (Preload) هم میشوند.
CocoonJS از رده خارج شد.
اضافه شدن پلاگین AdMob Ads برای قرار دادن تبلیغات بنری AdMob در بازیهای خروجی گرفته شده توسّط کراسواک.
اضافه شدن قابلیّت دوپرشه و نگهداشتن پرش (اگر دکمهی پرشو کوتاه نگه دارید کم میپره، بیشتر نگه دارید بیشتر میپره) به رفتار پلتفرم .
قابلیّت Global layer: میتوانید یک لایه بسازید که اشیاء داخل آن در تمام لیوتها دیده شوند.
اضافه شدن پلاگین pubCenter ads برای قرار دادن تبلیغات pubCenter در بازیهای Windows Store.
اضافه شدن پلاگین Game Center برای دسترسی به Game Center برای بازیهای iOS که توسّط PhoneGap خروجیگرفته شده اند.
اضافه شدن پلاگین iAd برای قراردادن تبلیغات در بازیهای iOS که توسّط PhoneGap خروجیگرفته شده اند.
اضافه شدن اکسپرشن projectname برای دریافت اسم پروژه
اضافه شدن قابلیّت زیرگروه (Sub-group)
اضافه شدن ویژگی Play in background برای وقتی که میخواهید با تعویض سربرگ مرورگر، صدا قطع نشود.
در خروجی PhoneGap میتوانید، حدّاقل نسخهی iOS و Android رو برای خروجی تعیین کنید.
از این پس در شیء Function هنگام فراخوانی یک تابع، برای سادگی اسم تمام توابع لیست میشوند.
اسپرایتشیتهای بدون درز: قبلاً هنگام اسپرایت شیت کردن، بین هر تصویر و بعدی اش یک پیکسل خالی وجود داشت که حالا وجود ندارد.
اضافه شدن اکسپرشن ConnectionType برای شیء Browser که نشان میدهد از چه نوع اینترنتی (وایفای یا…) استفاده میشود.
کامل کردن خودکار متن، برای انیمیشنها، لایهها و گروههای ایونت.
اضافه شدن اکشن Load image from URL و تریگر On image URL loaded برای شیء Tilemap.
اضافه شدن گزینهای دیگر برای ذخیرهی خودکار (After preview)
اضافه شدن کاندیشن سیستمی Is NaN برای وقتی که میخواهید بررسی کنید مقدار مورد نطر یک عدد است یا خیر. (NaN = Not a Number)
جدا شدن Node-Webkit از فایل نصبی کانستراکت برای کاهش حجم فایل نصبی: از این پس باید Node-Webkit رو جداگانه دانلود و نصب کنید.
اضافه شدن مکینتاش ۶۴ بیتی به خروجیهای Nod-Webkit.
اضافه شدن اکشن سیستمی Set layer blend mode.
اضافه شدن اکشن Override MIME type به شیء AJAX.
ارتقاء Google Closure Comiler به آخرین نسخه (برای فشرده کردن خروجی نهایی بازی استفاده میشود).
قبلاً تمام اطّلاعات و برنامهنویسیهای جاوااسکریپت بازی بعد از خروجی در یک فایل c2runtime.js ذخیره میشد که برای پروژههای بزرگ مشکل ایجاد میکرد، ولی حالا یک فایل جاوااسکریپت دیگه با نام data.js اضافه شده که اطّلاعات بازی رو درخودش نگه میداره و کانستراکت رو برای کار با پروژههای بزرگ مناسب میکنه.
اضافه شدن کاندیشنهای سیستمی Is within angle و Is clockwise from و Is between angles که به صورت گردشی عمل میکنند (به نظر من واقعاً امکان جالبیه).
اضافه شدن ویندوز ۶۴ بیتی به خروجیهای Node-Webkit.
اضافه شدن قابلیّت Use render cells برای لایهها
اضافه شدن گزینهی Play in background برای Video که به طور پیشفرض روی No تنظیم شده.
اضافه شدن کاندیشن Support requesting fullscreen به شیء Browser.
اضافه شدن اکشن سیستمی Reset persisted objects برای اینکه تمام اشیائی که رفتار Persist دارند به مکان اوّلیّهشان برگردند.
اضافه شدن اکسپرشن سیستمی LayerIndex که نام یک لایه را میگیرد و شمارهاش را به ما میگوید.
اضافه شدن گزینههای بیشتری برای Hotspot اشیاء Text و Sprite و Tiled Backgroundو 9-patch (هاتاسپات برای این اشیاء مثل Origin است برای اسپرایت)
خروجی Ejecta از رده خارج شد.
خروجیهای PhoneGap و Crosswalk با هم ادغام شدند، و به جای آنها گزینهی Cordova اضافه شد.
اضافه شدن اکشن سیستمی Recreate intial objects برای دوباره به وجود آوردن اشیاء در مکان اوّلیّهای که قرار داشتند.
اضافه شدن کاندیشنهای On fade-in finished و On wait finished و اکشنهای Set fade-in time، Set wait time و Set fade-out time و اکسپرشنهای FadeInTime، WaitTime و FadeOutTime به رفتار Fade.
برای کاهش حجم بازی، خروجی Cordova به شما اجازه میدهد تا انتخاب کنید که صداها فقط با فرمت ogg ذخیره شوند یا فقط با فرمت m4a.
اضافه شدن گزینهای برای ویرایش تصویر با استفاده از یک ویرایشگر خارجی (مثل فتوشاپ).
کاندیشن سیستمی Is value type برای بررسی اینکه مقدار ما عدد است یا رشته.
اضافه شدن اکسپرشن Call به شیء Function: این ویژگی به شما این امکان را میدهد که تابع را توسّط اکسپرشنها اجرا کنید.
کپی شدن جدیدترین فایل d3dcompiler_*.dll در کنار سایر فایلهای Node-Webkit: این کار کیفیّت بازی را در Node-Webkit بسیار بهبود میبخشد.
ارتقاء موتور فیزیکی Box2D asm.js به نسخهی 2.3.1: اکنون این موتور اکشن disable collisions را نیز پشتیبانی میکند.
تغییر نام Node-Webkit به NW.js
حذف موتور فیزیکی CocoonJS native: زیرا CocoonJS از رده خارج شده بود.
پیشفرض شدن موتور فیزیکی Box2D asm.js به جای Box2D web: زیرا سرعت asm.js حدود ۳ برابر بیشتر از Box2D web هست.
اضافه شدن قابلیّت زوم در نوار Tilemap.
البته تغییرات خیلی مهمی در زمینهی بهینهسازی بازی و… هم داشتیم.
معجزات طبیعت هایی هستند که با آنها مأنوس نشدهایم
و طبیعت معجزهایست که با آن انس گرفتهایم
علی صفایی حائری