بحث و تبادل نظر درباره انجین های مختلف
#21
با سلام این بحث در مورد انجین های مختف دیگه یکمی قدیمی شده و هز کس میاد یک ویژگی از انجین رو میگه 
بنده تجربه کافی رو ندارم که  بحث تخصصی کنم ولی طی تجربه سایر کاربران که در انجمن های همسایه مطرح کردن 
این انجین اصلا خروجی مناسبی برای موبایل نمیده و حجم بازی رو هم خعلی زیاد میکنه وگرنه بنده و سایر دوستان از اپشن بلوپرنت که کد نویسی رو کم میکنه خبر داریم ولی در ایران اکثر افراد استدیو های بازی سازی مستقل درست میکنند و تولید یک بازی 3 بعدی توسط تیم هایی با تعداد کم مقدور نیس پس روی می اوریم به ساخت بازی دو بعدی 
که فعلا انجین یونیتی تونسته در زمینه ساخت بازی دو بعدی و خروی گرفتن برای موبایل قدرت مند تر ظاهر شه از انریل 
موفق باشید
  پاسخ


 سپاس شده توسط:
#22
بنده خودم از Stencyl استفاده می‌کنم و بنظرم بهترینه و این رو فقط از این بابت می‌نویسم که اگر کسی خواست تازه وارد کار بشه مثل من عمرش رو توی برنامه‌نویسی تلف نکنه و بعد تازه متوجه درست و نادرست بشه.

یونیتی و آنریل برای استفاده شخصی رایگانه. بنابراین اگر بخواد بازیش جهانی بشه آرم رایگان بودنش نشان دزدی محسوب میشه.

من سایت کانستراکت رو هم دیدم نسبت به استنسیل هزار جور قر و اطوار داشت. مثلا کانستراکت فقط خروجی اچ‌تی‌ام‌ال۵ میده درحالیکه استنسیل نسخه‌ رایگانش هم اچ‌تی‌ام‌ال۵ میده و هم فلش.(نسخه‌ی پولیش که برای اندروید و آیفن و مک و ویندوز و لینوکس هم خروجی داره)

مطمئن نیستم که کانستراکت کدنویسی داره یا نه ولی استنسیل فقط انتخاب کد داره (بگیر و بنداز) که من ظرف یه مدت کوتاه یادگرفتم با این تفاوت که در ظاهر کانستراکت مثل ویژوال استودیو چه file browser و چه تنظیماتش که مثل جدوله. ولی در استنسیل کدها دسته‌بندی شده هستند و یک نوار سرچ هم بالاشون که هرچی خواستی بنویسی و کدش رو نشون بده که برداری و بندازی تو بوم! که اگه نابجا باشه خودش کد نابجا رو قرمز میکنه که برداریش!

کانستراکت فقط روی ویندوز نصب میشه درحالیکه استنسیل چندسکوییه (که خودم دارم از لینوکسش استفاده می‌کنم)

حجم خروجی یک بازی کامل برای فلش در استنسیل شد ۲ مگابایت و همون بازی خروجی html5 شد ۸ مگابایت. من اون فلش رو هم با یکی از نرم‌افزارهای لینوکسی تبدیل به exe که می‌کنم میشه ۵ مگابایت که هم روی ویندوز کار میکنه و هم روی لینوکس! حالا خودتون قضاوت کنید.

تنها بدی‌ای که میتونم از استنسیل بگم، نبود مرجع فارسی براشه که من از خود سایتش که فروم هم داره خیلی از مشکلاتم رو حل کردم و توی یوتیوب هم پر از آموزشه.

باشد که به درد کسی بخورد
  پاسخ


 سپاس شده توسط: Dr.AR ، [email protected] ، shazde ، aa82
#23
(1396/6/7، 10:53 صبح)وحید نوشته است: بنده خودم از Stencyl استفاده می‌کنم و بنظرم بهترینه و این رو فقط از این بابت می‌نویسم که اگر کسی خواست تازه وارد کار بشه مثل من عمرش رو توی برنامه‌نویسی تلف نکنه و بعد تازه متوجه درست و نادرست بشه.

یونیتی و آنریل برای استفاده شخصی رایگانه. بنابراین اگر بخواد بازیش جهانی بشه آرم رایگان بودنش نشان دزدی محسوب میشه.

من سایت کانستراکت رو هم دیدم نسبت به استنسیل هزار جور قر و اطوار داشت. مثلا کانستراکت فقط خروجی اچ‌تی‌ام‌ال۵ میده درحالیکه استنسیل نسخه‌ رایگانش هم اچ‌تی‌ام‌ال۵ میده و هم فلش.(نسخه‌ی پولیش که برای اندروید و آیفن و مک و ویندوز و لینوکس هم خروجی داره)

مطمئن نیستم که کانستراکت کدنویسی داره یا نه ولی استنسیل فقط انتخاب کد داره (بگیر و بنداز) که من ظرف یه مدت کوتاه یادگرفتم با این تفاوت که در ظاهر کانستراکت مثل ویژوال استودیو چه file browser و چه تنظیماتش که مثل جدوله. ولی در استنسیل کدها دسته‌بندی شده هستند و یک نوار سرچ هم بالاشون که هرچی خواستی بنویسی و کدش رو نشون بده که برداری و بندازی تو بوم! که اگه نابجا باشه خودش کد نابجا رو قرمز میکنه که برداریش!

کانستراکت فقط روی ویندوز نصب میشه درحالیکه استنسیل چندسکوییه (که خودم دارم از لینوکسش استفاده می‌کنم)

حجم خروجی یک بازی کامل برای فلش در استنسیل شد ۲ مگابایت و همون بازی خروجی html5 شد ۸ مگابایت. من اون فلش رو هم با یکی از نرم‌افزارهای لینوکسی تبدیل به exe که می‌کنم میشه ۵ مگابایت که هم روی ویندوز کار میکنه و هم روی لینوکس! حالا خودتون قضاوت کنید.

تنها بدی‌ای که میتونم از استنسیل بگم، نبود مرجع فارسی براشه که من از خود سایتش که فروم هم داره خیلی از مشکلاتم رو حل کردم و توی یوتیوب هم پر از آموزشه.

باشد که به درد کسی بخورد
فوق العاده عالی ! دست شما درد نکنه.

استاد عزیز فقط سه تا سوال دارم، یکی در مورد ساخت مولتی پلیر آفلاین که حالا یا با بلوتوث یا وای فای یا حتی شبکه محلی برای خروجی ویندوز کاراییش چطوره ؟
یکی هم آیا پیکسل براش تعریف شده هست ؟ میتونم دستور برای پیکسل های بازی بدم؟ که مثلا اگه فلان شرط برقرار بود پیکسل های فلان هر کدوم از هم n  خونه فاصله بگیرند و n هم توسط یک تابع هر فریم حساب بشه . همچین چیزی ...
گفتید خروجی فلش داره ، آیا میشه ActionScript برای کدنویسی براش استفاده کرد؟




  پاسخ


 سپاس شده توسط:
#24
(1396/6/7، 10:53 صبح)وحید نوشته است: بنده خودم از Stencyl استفاده می‌کنم و بنظرم بهترینه و این رو فقط از این بابت می‌نویسم که اگر کسی خواست تازه وارد کار بشه مثل من عمرش رو توی برنامه‌نویسی تلف نکنه و بعد تازه متوجه درست و نادرست بشه.

یونیتی و آنریل برای استفاده شخصی رایگانه. بنابراین اگر بخواد بازیش جهانی بشه آرم رایگان بودنش نشان دزدی محسوب میشه.

من سایت کانستراکت رو هم دیدم نسبت به استنسیل هزار جور قر و اطوار داشت. مثلا کانستراکت فقط خروجی اچ‌تی‌ام‌ال۵ میده درحالیکه استنسیل نسخه‌ رایگانش هم اچ‌تی‌ام‌ال۵ میده و هم فلش.(نسخه‌ی پولیش که برای اندروید و آیفن و مک و ویندوز و لینوکس هم خروجی داره)

مطمئن نیستم که کانستراکت کدنویسی داره یا نه ولی استنسیل فقط انتخاب کد داره (بگیر و بنداز) که من ظرف یه مدت کوتاه یادگرفتم با این تفاوت که در ظاهر کانستراکت مثل ویژوال استودیو چه file browser و چه تنظیماتش که مثل جدوله. ولی در استنسیل کدها دسته‌بندی شده هستند و یک نوار سرچ هم بالاشون که هرچی خواستی بنویسی و کدش رو نشون بده که برداری و بندازی تو بوم! که اگه نابجا باشه خودش کد نابجا رو قرمز میکنه که برداریش!

کانستراکت فقط روی ویندوز نصب میشه درحالیکه استنسیل چندسکوییه (که خودم دارم از لینوکسش استفاده می‌کنم)

حجم خروجی یک بازی کامل برای فلش در استنسیل شد ۲ مگابایت و همون بازی خروجی html5 شد ۸ مگابایت. من اون فلش رو هم با یکی از نرم‌افزارهای لینوکسی تبدیل به exe که می‌کنم میشه ۵ مگابایت که هم روی ویندوز کار میکنه و هم روی لینوکس! حالا خودتون قضاوت کنید.

تنها بدی‌ای که میتونم از استنسیل بگم، نبود مرجع فارسی براشه که من از خود سایتش که فروم هم داره خیلی از مشکلاتم رو حل کردم و توی یوتیوب هم پر از آموزشه.

باشد که به درد کسی بخورد

سلام. نمیدونم با یونیتی کار کردید و چقدر حرفه ای هستید تو برنامه نویسی، ولی من با game maker ، stencyl، construct ، flash as3 کار کردم ( همشون رو در حد حرفه ای، رو هر کدوم خیلی وقت گذاشتم)، اگه برنامه نویس حرفه ای باشین، game maker و stencyl و construct برای پروژه های کوچک و پروتوتایپ خوبن، ولی برای پروژه بزرگ، بدلیل اینکه پروژه بزرگ باید قابلیت نگهداری داشته باشه، خیلی پر هزینه ان، یعنی برای نگه داری(مثلا تغییر، اضافه کردن قابلیت، ...) وقت و انرژی رو هدر میدن...یه مثال بزنم، stencyl و کانستراکت ارث بری نداره، حالا یه پروژه بزرگ داری که میخوای 100 تا دشمن با رفتار مختلف داشته باشه، حالا بعدا تصمیم میگیری که -20 تا دشمن اضافه کنی - یه رفتار پایه دششمن رو عوض کنی ... مجبوری همه رو عوض کنی... هم دیباگ، هم ... سخت میشه... راستش برای پروژه کوچک من خودم construct رو به stencyl ترجیه میدم... هم بدلیل اینکه stencyl بیلد اش کنده، هم اینکه مدیریت instance هاش خیلی از construct بد تره، ... برای پروژه بزرگ هم که یونیتی، آنریل و ... یعنی engine های پیشرفته ، که قابلیت برنامه نویسی شیئ گرا رو کامل داشته باشن...
در مورد بحث مالی که گفتین، "یونیتی و آنریل برای استفاده شخصی رایگانه. بنابراین اگر بخواد بازیش جهانی بشه آرم رایگان بودنش نشان دزدی محسوب میشه." من توی گوگل پلی خیلی بازی هارو بازی میکنم اولش آرم یونیتی میاد، خیلی بعید میدونم درست باشه این... در مورد هزینه ها ی برنامه ها هم که به نظرم اینکه بخاطر گرون بودن یه انجین خوب، یه انجین دیگه رو آدم یاد بگیره ، اشتباهه، چون همیشه که بی پول نمیمونه آدم...
پ.ن: سرچ کردم تو یونیتی در آمد کمتر سالی 100 دلار مجازه استفاده تجاری رایگان(بعضی ها نوشته بودن کامل فری است بعضی ها این محدودیت رو نوشته بودن، شاید مال پلتفرم خاصیه، میشه تو سایت مرجع دقیق رو دید، بهر حال...)، بیشتر هم که آدم خوب پول میده لایسنس رو میخره یا درصد میده، مشکلی نیست که.
پ.ن 2: برای کسانی که blueprint و visual script علاقه دارن، پلاگینی هست توی یونیتی بنام playmaker که نسبتا مشهوره و پلاگین های زیادی ازش استفاده میکنن و باش integrate شدن..
  پاسخ


 سپاس شده توسط:
#25
(1396/6/7، 02:40 عصر)[email protected] نوشته است: سلام. نمیدونم با یونیتی کار کردید و چقدر حرفه ای هستید تو برنامه نویسی، ولی من با game maker ، stencyl، construct ، flash as3 کار کردم ( همشون رو در حد حرفه ای، رو هر کدوم خیلی وقت گذاشتم)، اگه برنامه نویس حرفه ای باشین، game maker و stencyl و construct برای پروژه های کوچک و پروتوتایپ خوبن، ولی برای پروژه بزرگ، بدلیل اینکه پروژه بزرگ باید قابلیت نگهداری داشته باشه، خیلی پر هزینه ان، یعنی برای نگه داری(مثلا تغییر، اضافه کردن قابلیت، ...) وقت و انرژی رو هدر میدن...یه مثال بزنم، stencyl و کانستراکت ارث بری نداره، حالا یه پروژه بزرگ داری که میخوای 100 تا دشمن با رفتار مختلف داشته باشه، حالا بعدا تصمیم میگیری که -20 تا دشمن اضافه کنی - یه رفتار پایه دششمن رو عوض کنی ... مجبوری همه رو عوض کنی... هم دیباگ، هم ... سخت میشه... راستش برای پروژه کوچک من خودم construct رو به stencyl ترجیه میدم... هم بدلیل اینکه stencyl بیلد اش کنده، هم اینکه مدیریت instance هاش خیلی از construct بد تره، ... برای پروژه بزرگ هم که یونیتی، آنریل و ... یعنی engine های پیشرفته ، که قابلیت برنامه نویسی شیئ گرا رو کامل داشته باشن...
در مورد بحث مالی که گفتین، "یونیتی و آنریل برای استفاده شخصی رایگانه. بنابراین اگر بخواد بازیش جهانی بشه آرم رایگان بودنش نشان دزدی محسوب میشه." من توی گوگل پلی خیلی بازی هارو بازی میکنم اولش آرم یونیتی میاد، خیلی بعید میدونم درست باشه این... در مورد هزینه ها ی برنامه ها هم که به نظرم اینکه بخاطر گرون بودن یه انجین خوب، یه انجین دیگه رو آدم یاد بگیره ، اشتباهه، چون همیشه که بی پول نمیمونه آدم...
پ.ن: سرچ کردم تو یونیتی در آمد کمتر سالی 100 دلار مجازه استفاده تجاری رایگان(بعضی ها نوشته بودن کامل فری است بعضی ها این محدودیت رو نوشته بودن، شاید مال پلتفرم خاصیه، میشه تو سایت مرجع دقیق رو دید، بهر حال...)، بیشتر هم که آدم خوب پول میده لایسنس رو میخره یا درصد میده، مشکلی نیست که.
پ.ن 2: برای کسانی که blueprint و visual script علاقه دارن، پلاگینی هست توی یونیتی بنام playmaker که نسبتا مشهوره و پلاگین های زیادی ازش استفاده میکنن و باش integrate شدن..

این ارث بری مثل همون famili تو کانستراکت هست ؟ من متوجه نشدم دقیقا برای چی هست . . . میشه واضح تر توضیح بدید؟
من یکم یونیتی کار کردم همون child هست ؟
  پاسخ


 سپاس شده توسط:
#26
(1396/6/7، 01:53 عصر)Dr.AR نوشته است:
(1396/6/7، 10:53 صبح)وحید نوشته است: بنده خودم از Stencyl استفاده می‌کنم و بنظرم بهترینه و این رو فقط از این بابت می‌نویسم که اگر کسی خواست تازه وارد کار بشه مثل من عمرش رو توی برنامه‌نویسی تلف نکنه و بعد تازه متوجه درست و نادرست بشه.

یونیتی و آنریل برای استفاده شخصی رایگانه. بنابراین اگر بخواد بازیش جهانی بشه آرم رایگان بودنش نشان دزدی محسوب میشه.

من سایت کانستراکت رو هم دیدم نسبت به استنسیل هزار جور قر و اطوار داشت. مثلا کانستراکت فقط خروجی اچ‌تی‌ام‌ال۵ میده درحالیکه استنسیل نسخه‌ رایگانش هم اچ‌تی‌ام‌ال۵ میده و هم فلش.(نسخه‌ی پولیش که برای اندروید و آیفن و مک و ویندوز و لینوکس هم خروجی داره)

مطمئن نیستم که کانستراکت کدنویسی داره یا نه ولی استنسیل فقط انتخاب کد داره (بگیر و بنداز) که من ظرف یه مدت کوتاه یادگرفتم با این تفاوت که در ظاهر کانستراکت مثل ویژوال استودیو چه file browser و چه تنظیماتش که مثل جدوله. ولی در استنسیل کدها دسته‌بندی شده هستند و یک نوار سرچ هم بالاشون که هرچی خواستی بنویسی و کدش رو نشون بده که برداری و بندازی تو بوم! که اگه نابجا باشه خودش کد نابجا رو قرمز میکنه که برداریش!

کانستراکت فقط روی ویندوز نصب میشه درحالیکه استنسیل چندسکوییه (که خودم دارم از لینوکسش استفاده می‌کنم)

حجم خروجی یک بازی کامل برای فلش در استنسیل شد ۲ مگابایت و همون بازی خروجی html5 شد ۸ مگابایت. من اون فلش رو هم با یکی از نرم‌افزارهای لینوکسی تبدیل به exe که می‌کنم میشه ۵ مگابایت که هم روی ویندوز کار میکنه و هم روی لینوکس! حالا خودتون قضاوت کنید.

تنها بدی‌ای که میتونم از استنسیل بگم، نبود مرجع فارسی براشه که من از خود سایتش که فروم هم داره خیلی از مشکلاتم رو حل کردم و توی یوتیوب هم پر از آموزشه.

باشد که به درد کسی بخورد
فوق العاده عالی ! دست شما درد نکنه.

استاد عزیز فقط سه تا سوال دارم، یکی در مورد ساخت مولتی پلیر آفلاین که حالا یا با بلوتوث یا وای فای یا حتی شبکه محلی برای خروجی ویندوز کاراییش چطوره ؟
یکی هم آیا پیکسل براش تعریف شده هست ؟ میتونم دستور برای پیکسل های بازی بدم؟ که مثلا اگه فلان شرط برقرار بود پیکسل های فلان هر کدوم از هم n  خونه فاصله بگیرند و n هم توسط یک تابع هر فریم حساب بشه . همچین چیزی ...
گفتید خروجی فلش داره ، آیا میشه ActionScript برای کدنویسی براش استفاده کرد؟

سر شما درد نکنه. نظر لطف شماست

خروجی ویندوز برای نسخه‌ی پولی استنسیله. که اون هم اشتراک سالانه، ماهانه داره که بنده تاکنون نداشته‌ام. اون خروجی که من ازش گفتم، همون خروجی فلشه که من تبدیل به ویندوزی میکنم که همه‌ی ویژگی‌های خروجی فلش رو داره.

هم پیکسل‌های صحنه بازی رو میتونید مدیریت کنید و هم پیکسل‌ها خود عکسهای درون بازی رو. مثلا شما میتونید یک عکس وارد بازی بکنید و هرجا که خواستید اون عکس رو پهن- باریک - بزرگ - کوچک و... نشون بدید. چون خروجی‌های این برنامه عکسها را بصورت svg درمیارند که بدون افت کیفیت اندازه‌دهی میشند.
برای حرکت پیکسل به پیکسل یک کد آماده داره به نام x-speed که اگر روی x بزنید میشه y-speed که جلوش یک کادر خالی داره و شما شماره دلخواه رو مینویسید که یعنی این تعداد پیکسل افقی یا عمودی حرکت کن. اگر شماره منفی بذارید هم به سمت چپ یا پایین حرکت میکنه

نه. خروجی فلش رو آماده میده بیرون. مگر اینکه اون رو با نرم‌افزارهای فلش ادیتور ازهم بپاشید که فایل fla بیرون میده و توی نرم‌افزار adobe مثل cs وارد کنید و اونجا با action script2 اصلاحش کنید. که البته این کار لقمه دور سر چرخوندنه. خود این نرم‌افزار هرچه بخواهید رو به آسانی انجام میده و نیازی به این همه رنج نداره.
  پاسخ


 سپاس شده توسط:
#27
(1396/6/7، 02:40 عصر)[email protected] نوشته است:
(1396/6/7، 10:53 صبح)وحید نوشته است: بنده خودم از Stencyl استفاده می‌کنم و بنظرم بهترینه و این رو فقط از این بابت می‌نویسم که اگر کسی خواست تازه وارد کار بشه مثل من عمرش رو توی برنامه‌نویسی تلف نکنه و بعد تازه متوجه درست و نادرست بشه.

یونیتی و آنریل برای استفاده شخصی رایگانه. بنابراین اگر بخواد بازیش جهانی بشه آرم رایگان بودنش نشان دزدی محسوب میشه.

من سایت کانستراکت رو هم دیدم نسبت به استنسیل هزار جور قر و اطوار داشت. مثلا کانستراکت فقط خروجی اچ‌تی‌ام‌ال۵ میده درحالیکه استنسیل نسخه‌ رایگانش هم اچ‌تی‌ام‌ال۵ میده و هم فلش.(نسخه‌ی پولیش که برای اندروید و آیفن و مک و ویندوز و لینوکس هم خروجی داره)

مطمئن نیستم که کانستراکت کدنویسی داره یا نه ولی استنسیل فقط انتخاب کد داره (بگیر و بنداز) که من ظرف یه مدت کوتاه یادگرفتم با این تفاوت که در ظاهر کانستراکت مثل ویژوال استودیو چه file browser و چه تنظیماتش که مثل جدوله. ولی در استنسیل کدها دسته‌بندی شده هستند و یک نوار سرچ هم بالاشون که هرچی خواستی بنویسی و کدش رو نشون بده که برداری و بندازی تو بوم! که اگه نابجا باشه خودش کد نابجا رو قرمز میکنه که برداریش!

کانستراکت فقط روی ویندوز نصب میشه درحالیکه استنسیل چندسکوییه (که خودم دارم از لینوکسش استفاده می‌کنم)

حجم خروجی یک بازی کامل برای فلش در استنسیل شد ۲ مگابایت و همون بازی خروجی html5 شد ۸ مگابایت. من اون فلش رو هم با یکی از نرم‌افزارهای لینوکسی تبدیل به exe که می‌کنم میشه ۵ مگابایت که هم روی ویندوز کار میکنه و هم روی لینوکس! حالا خودتون قضاوت کنید.

تنها بدی‌ای که میتونم از استنسیل بگم، نبود مرجع فارسی براشه که من از خود سایتش که فروم هم داره خیلی از مشکلاتم رو حل کردم و توی یوتیوب هم پر از آموزشه.

باشد که به درد کسی بخورد

سلام. نمیدونم با یونیتی کار کردید و چقدر حرفه ای هستید تو برنامه نویسی، ولی من با game maker ، stencyl، construct ، flash as3 کار کردم ( همشون رو در حد حرفه ای، رو هر کدوم خیلی وقت گذاشتم)، اگه برنامه نویس حرفه ای باشین، game maker و stencyl و construct برای پروژه های کوچک و پروتوتایپ خوبن، ولی برای پروژه بزرگ، بدلیل اینکه پروژه بزرگ باید قابلیت نگهداری داشته باشه، خیلی پر هزینه ان، یعنی برای نگه داری(مثلا تغییر، اضافه کردن قابلیت، ...) وقت و انرژی رو هدر میدن...یه مثال بزنم، stencyl و کانستراکت ارث بری نداره، حالا یه پروژه بزرگ داری که میخوای 100 تا دشمن با رفتار مختلف داشته باشه، حالا بعدا تصمیم میگیری که -20 تا دشمن اضافه کنی - یه رفتار پایه دششمن رو عوض کنی ... مجبوری همه رو عوض کنی... هم دیباگ، هم ... سخت میشه... راستش برای پروژه کوچک من خودم construct رو به stencyl ترجیه میدم... هم بدلیل اینکه stencyl بیلد اش کنده، هم اینکه مدیریت instance هاش خیلی از construct بد تره، ... برای پروژه بزرگ هم که یونیتی، آنریل و ... یعنی engine های پیشرفته ، که قابلیت برنامه نویسی شیئ گرا رو کامل داشته باشن...
در مورد بحث مالی که گفتین، "یونیتی و آنریل برای استفاده شخصی رایگانه. بنابراین اگر بخواد بازیش جهانی بشه آرم رایگان بودنش نشان دزدی محسوب میشه." من توی گوگل پلی خیلی بازی هارو بازی میکنم اولش آرم یونیتی میاد، خیلی بعید میدونم درست باشه این... در مورد هزینه ها ی برنامه ها هم که به نظرم اینکه بخاطر گرون بودن یه انجین خوب، یه انجین دیگه رو آدم یاد بگیره ، اشتباهه، چون همیشه که بی پول نمیمونه آدم...
پ.ن: سرچ کردم تو یونیتی در آمد کمتر سالی 100 دلار مجازه استفاده تجاری رایگان(بعضی ها نوشته بودن کامل فری است بعضی ها این محدودیت رو نوشته بودن، شاید مال پلتفرم خاصیه، میشه تو سایت مرجع دقیق رو دید، بهر حال...)، بیشتر هم که آدم خوب پول میده لایسنس رو میخره یا درصد میده، مشکلی نیست که.
پ.ن 2: برای کسانی که blueprint و visual script علاقه دارن، پلاگینی هست توی یونیتی بنام playmaker که نسبتا مشهوره و پلاگین های زیادی ازش استفاده میکنن و باش integrate شدن..
علیکم السلام. پیشتر عرض کردم بنده به اشتباه از ۱۰ سال پیش رفتم سراغ ویژوال بیسیک و بعد سی شارپ و بعد asp.net و بعد پایتون و دوره‌ای هم در بش و جاوا عمر تلف کردم. کلی پول و وقت و اعصاب با حتی کلاس خصوصی برای asp هزینه کردم ولی بیهوده. فقط پایتون نسبت به بقیه موفق‌تر بود که تونستم باهاش تقویم، دیکشنری، موتور ترجمه و یک بازی (با وساطت pygame) بسازم که همگی رو گذاشتم در کوزه. درمورد همین پایتون هم نتونستم خودم رو حرفه‌ای بدونم چون هرچی یاد گرفتم باز هم چیزهای جدیدی برای یاد گرفتن بود (بویژه ماژول‌هایی که هر روز اختراع و پخش میشد و دوباره باید عمر تلف میکردم و اون رو یاد می‌گرفتم) بنابراین حرفه‌ای بودن را تا چه تعریف کنید.

من تا حالا ۴ تا بازی با استنسیل درست کردم و مشکلی نداشتم (هرچند زیاد بزرگ نبودند) ولی چون توان کپی-پیست کردن توش آسانه. ظرف چند روز هر۴ تا رو با هم عیب یابی میکردم و با اینکه اولین بازی‌هایی بود که میساختم اکثر مشکلاتش رو به تنهایی کشف و رفع می‌کردم.
ولی این رو باید بپذیرید که بازی‌هایی که با این استنسیل درست میکنم همش دست‌ تنهاست و الآن من میتونم یک بازی رو (علاوه بر طراحی و دیباگ + گرافیک (نقاشی دیجیتال + افکت و دستکاری) + آهنگسازی) ظرف یک هفته آماده پخش کنم. درحالیکه بازی‌هایی که با یونیتی و آنریل ساخته می‌شه گروهی هستند و اون هم با چه زمانی!

احتمالا اونهایی که شما بازی کردید یا رایگان بودند یا اگر پولی بودند نسخه‌ی تجاری بودند ( مثل برخی برندها که هم پول میگیرند و هم تبلیغ میگذارند). شما توی ویکی پدیا انگلیسی این جدول گواهینامه‌هاشو ببینید: (https://en.wikipedia.org/wiki/Unity_(game_engine

ضمنا، من اگه انقدر پول داشته باشم که از نسخه‌ی پولی استفاده کنم، دیگه نمیشینم پشت کامپیوتر چشمامو ضعیف کنم و مشکل چاقی و استخوان پیدا کنم. اون پولو میدم به چند نفر برام با هر موتوری که خودشون دوست دارند بازی بسازند و من ریاست کنم 3

باز هم تکرار میکنم، اگه کسی وقت و سلامتیش براش مهمه من توصیه میکنم سراغ یک ابزاری بره که هم آسون باشه برای یادگیری و هم آسون باشه برای نتیجه‌گیری. اوضاع جامعه اینطور نیست که برای تفریح یا کل انداختن بخواهیم بازی بسازیم. من اگه ۱۰ سال پیش کسی بهم اینها رو گفته بود الآن بجای این انجمن داشتم تو برنامه‌ی پایش، بعنوان کارآفرین برتر سخنرانی میکردم. 18
  پاسخ


 سپاس شده توسط:
#28

خروجی فلش تا سال 2020 دیگه بیشتر ادامه نداره . اینو رسما سایت Adobe چند روز پیش مطرح کرد. پس خروجی فلش متاسفانه کلا برداشته میشه این مدت 3 سال هم Adobe  فرصت داده به پابلیشرها و سایت ها که فلش رو به HTML5 تبدیل کنن .

پس عملا خروجی فلش استنسیل کاملا بیهوده میشه . جز اینکه ماهیانه پرداخت کنید و نسخه پرو اون رو داشته باشید.

  پاسخ


 سپاس شده توسط: ghasem ، Dr.AR
#29
(1396/6/7، 08:09 عصر)وحید نوشته است:
(1396/6/7، 02:40 عصر)[email protected] نوشته است:
(1396/6/7، 10:53 صبح)وحید نوشته است: بنده خودم از Stencyl استفاده می‌کنم و بنظرم بهترینه و این رو فقط از این بابت می‌نویسم که اگر کسی خواست تازه وارد کار بشه مثل من عمرش رو توی برنامه‌نویسی تلف نکنه و بعد تازه متوجه درست و نادرست بشه.

یونیتی و آنریل برای استفاده شخصی رایگانه. بنابراین اگر بخواد بازیش جهانی بشه آرم رایگان بودنش نشان دزدی محسوب میشه.

من سایت کانستراکت رو هم دیدم نسبت به استنسیل هزار جور قر و اطوار داشت. مثلا کانستراکت فقط خروجی اچ‌تی‌ام‌ال۵ میده درحالیکه استنسیل نسخه‌ رایگانش هم اچ‌تی‌ام‌ال۵ میده و هم فلش.(نسخه‌ی پولیش که برای اندروید و آیفن و مک و ویندوز و لینوکس هم خروجی داره)

مطمئن نیستم که کانستراکت کدنویسی داره یا نه ولی استنسیل فقط انتخاب کد داره (بگیر و بنداز) که من ظرف یه مدت کوتاه یادگرفتم با این تفاوت که در ظاهر کانستراکت مثل ویژوال استودیو چه file browser و چه تنظیماتش که مثل جدوله. ولی در استنسیل کدها دسته‌بندی شده هستند و یک نوار سرچ هم بالاشون که هرچی خواستی بنویسی و کدش رو نشون بده که برداری و بندازی تو بوم! که اگه نابجا باشه خودش کد نابجا رو قرمز میکنه که برداریش!

کانستراکت فقط روی ویندوز نصب میشه درحالیکه استنسیل چندسکوییه (که خودم دارم از لینوکسش استفاده می‌کنم)

حجم خروجی یک بازی کامل برای فلش در استنسیل شد ۲ مگابایت و همون بازی خروجی html5 شد ۸ مگابایت. من اون فلش رو هم با یکی از نرم‌افزارهای لینوکسی تبدیل به exe که می‌کنم میشه ۵ مگابایت که هم روی ویندوز کار میکنه و هم روی لینوکس! حالا خودتون قضاوت کنید.

تنها بدی‌ای که میتونم از استنسیل بگم، نبود مرجع فارسی براشه که من از خود سایتش که فروم هم داره خیلی از مشکلاتم رو حل کردم و توی یوتیوب هم پر از آموزشه.

باشد که به درد کسی بخورد

سلام. نمیدونم با یونیتی کار کردید و چقدر حرفه ای هستید تو برنامه نویسی، ولی من با game maker ، stencyl، construct ، flash as3 کار کردم ( همشون رو در حد حرفه ای، رو هر کدوم خیلی وقت گذاشتم)، اگه برنامه نویس حرفه ای باشین، game maker و stencyl و construct برای پروژه های کوچک و پروتوتایپ خوبن، ولی برای پروژه بزرگ، بدلیل اینکه پروژه بزرگ باید قابلیت نگهداری داشته باشه، خیلی پر هزینه ان، یعنی برای نگه داری(مثلا تغییر، اضافه کردن قابلیت، ...) وقت و انرژی رو هدر میدن...یه مثال بزنم، stencyl و کانستراکت ارث بری نداره، حالا یه پروژه بزرگ داری که میخوای 100 تا دشمن با رفتار مختلف داشته باشه، حالا بعدا تصمیم میگیری که -20 تا دشمن اضافه کنی - یه رفتار پایه دششمن رو عوض کنی ... مجبوری همه رو عوض کنی... هم دیباگ، هم ... سخت میشه... راستش برای پروژه کوچک من خودم construct رو به stencyl ترجیه میدم... هم بدلیل اینکه stencyl بیلد اش کنده، هم اینکه مدیریت instance هاش خیلی از construct بد تره، ... برای پروژه بزرگ هم که یونیتی، آنریل و ... یعنی engine های پیشرفته ، که قابلیت برنامه نویسی شیئ گرا رو کامل داشته باشن...
در مورد بحث مالی که گفتین، "یونیتی و آنریل برای استفاده شخصی رایگانه. بنابراین اگر بخواد بازیش جهانی بشه آرم رایگان بودنش نشان دزدی محسوب میشه." من توی گوگل پلی خیلی بازی هارو بازی میکنم اولش آرم یونیتی میاد، خیلی بعید میدونم درست باشه این... در مورد هزینه ها ی برنامه ها هم که به نظرم اینکه بخاطر گرون بودن یه انجین خوب، یه انجین دیگه رو آدم یاد بگیره ، اشتباهه، چون همیشه که بی پول نمیمونه آدم...
پ.ن: سرچ کردم تو یونیتی در آمد کمتر سالی 100 دلار مجازه استفاده تجاری رایگان(بعضی ها نوشته بودن کامل فری است بعضی ها این محدودیت رو نوشته بودن، شاید مال پلتفرم خاصیه، میشه تو سایت مرجع دقیق رو دید، بهر حال...)، بیشتر هم که آدم خوب پول میده لایسنس رو میخره یا درصد میده، مشکلی نیست که.
پ.ن 2: برای کسانی که blueprint و visual script علاقه دارن، پلاگینی هست توی یونیتی بنام playmaker که نسبتا مشهوره و پلاگین های زیادی ازش استفاده میکنن و باش integrate شدن..
علیکم السلام. پیشتر عرض کردم بنده به اشتباه از ۱۰ سال پیش رفتم سراغ ویژوال بیسیک و بعد سی شارپ و بعد asp.net و بعد پایتون و دوره‌ای هم در بش و جاوا عمر تلف کردم. کلی پول و وقت و اعصاب با حتی کلاس خصوصی برای asp هزینه کردم ولی بیهوده. فقط پایتون نسبت به بقیه موفق‌تر بود که تونستم باهاش تقویم، دیکشنری، موتور ترجمه و یک بازی (با وساطت pygame) بسازم که همگی رو گذاشتم در کوزه. درمورد همین پایتون هم نتونستم خودم رو حرفه‌ای بدونم چون هرچی یاد گرفتم باز هم چیزهای جدیدی برای یاد گرفتن بود (بویژه ماژول‌هایی که هر روز اختراع و پخش میشد و دوباره باید عمر تلف میکردم و اون رو یاد می‌گرفتم) بنابراین حرفه‌ای بودن را تا چه تعریف کنید.

من تا حالا ۴ تا بازی با استنسیل درست کردم و مشکلی نداشتم (هرچند زیاد بزرگ نبودند) ولی چون توان کپی-پیست کردن توش آسانه. ظرف چند روز هر۴ تا رو با هم عیب یابی میکردم و با اینکه اولین بازی‌هایی بود که میساختم اکثر مشکلاتش رو به تنهایی کشف و رفع می‌کردم.
ولی این رو باید بپذیرید که بازی‌هایی که با این استنسیل درست میکنم همش دست‌ تنهاست و الآن من میتونم یک بازی رو (علاوه بر طراحی و دیباگ + گرافیک (نقاشی دیجیتال + افکت و دستکاری) + آهنگسازی) ظرف یک هفته آماده پخش کنم. درحالیکه بازی‌هایی که با یونیتی و آنریل ساخته می‌شه گروهی هستند و اون هم با چه زمانی!

احتمالا اونهایی که شما بازی کردید یا رایگان بودند یا اگر پولی بودند نسخه‌ی تجاری بودند ( مثل برخی برندها که هم پول میگیرند و هم تبلیغ میگذارند). شما توی ویکی پدیا انگلیسی این جدول گواهینامه‌هاشو ببینید: (https://en.wikipedia.org/wiki/Unity_(game_engine

ضمنا، من اگه انقدر پول داشته باشم که از نسخه‌ی پولی استفاده کنم، دیگه نمیشینم پشت کامپیوتر چشمامو ضعیف کنم و مشکل چاقی و استخوان پیدا کنم. اون پولو میدم به چند نفر برام با هر موتوری که خودشون دوست دارند بازی بسازند و من ریاست کنم 3

باز هم تکرار میکنم، اگه کسی وقت و سلامتیش براش مهمه من توصیه میکنم سراغ یک ابزاری بره که هم آسون باشه برای یادگیری و هم آسون باشه برای نتیجه‌گیری. اوضاع جامعه اینطور نیست که برای تفریح یا کل انداختن بخواهیم بازی بسازیم. من اگه ۱۰ سال پیش کسی بهم اینها رو گفته بود الآن بجای این انجمن داشتم تو برنامه‌ی پایش، بعنوان کارآفرین برتر سخنرانی میکردم. 18

برادر ببین یکی تفننی بازی میسازه، یکی کارشه... من مسلما بازی بزرگ رو بازی هایی که 1 نفر(حتی اگه نابغه باشه) 1 هفته ای بنویسه نمیدونم، همچین بازی نگهداری نمیخواد... تا حالا بازی ساختی که n تا سیستم داشته باشه؟ سیستم تعامل، سیستم دایلوگ، ... و تعداد خط های بازی 100000+ ( حدود 5 مگ سورس کد میشه فک کنم) باشه؟ همچین بازی رو تصور کن تو stencyl، بعد ببین میتونی پسش بر بیای؟ وقتی یه پروژه واقعا بزرگ تعریف کنی، مثل بعضی پروژه هایی که من روشون کار میکنم، میفهمی که نشدنیه.... پس حرف من و شما تناقض نداره، شما میگی پروژه های کوچک و متوسط کار کردی و stencyl بهترین بوده برات، خوب این اکیه، منم همچین پروژه هایی ام رو با cunstruct و stencyl انجام میدم، ولی یه موقع هست که پروژه بزرگ میشه، تیم بزرگ میشه، ... اون موقع دیگه اینها جواب نمیده... من اگه یه پروژه 100 میلیون تومنی الان برات تعریف کنم، میخوای بری با stencyl بسازی؟ از قواعد opp استفاده نکنی  بعد 2 ماه بیچاره میشی... من این جور پروژه ها رو توی unity انجام میدم... خودت هم گفتی ، یه نفر که آنقدر پول نداره که از نسخه پولی استفاده کنه، براش پروژه بزرگ معنایی نداره... حقوق یه گیم دولوپر حرفه ای کارمندی تو ایران حدود ماهی 2 تا 5 تومنه که میشه سالی 5-20 میلیون، توی خارج سالی حدود 100 دلار که میشه سالی 300 میلیون... اون وقت یه لایسنس خیلی گرونه؟ شما یونیتی استور رو نگاه کن، پکیج های 60 دلاری، مرتب فروش میره، و واقعا هم قیمتی نیست برای یه پروژه بزرگ...
اینم که شما میگی:
1. 10 سال واسه برنامه نویسی وقت گذاشتی ولی هنوزم باش اکی نیستی، من 5 سال برنامه نویسی کردم و نسبتا کامل اکیم با برنامه نویسی، همون کدی که توی stencyl میزنم، توی unity هم همونو میزنم و همونقدر (حداکثر 2 برابر وقت میگیره) ، ولی قصه اینه که برنامه نویسی تجسم میخواد، هیچ چیزی رو بصورت ویژوال نمیشه دید، ساختار رو باید حفظ باشی، واسه همین هم خودم stencyl و construct کار کردم تا تجسمم رو قوی کنم که بعد از چند ماه خیلی خیلی بهتر از قبل شدم...
2.گرافیک و آهنگسازی چه ربطی به طراحی و کد زدن داره؟ بحث سر: 
-زمان develop یه بازیه، که برای پروژه های کوچک sencyl و construct بهترن.
-طراحی بازیه، مکانیک ها چی باشن( دشمن ها چجوری حرکت کنن، پلیر چجوری حرکت کنه) - سیستم ها چیا باشن ، rule ها چیا باشن( پلیر کی بمیره و ...) که دو تا روش داره، بعضی ها میتونن رو کاغذ یه بازی رو تعریف کنن( دیزاین داکیومنت) بعضی ها هم نمیتونن، و باید تو محیط بازی سازی و آهسته آهسته بازی رو طراحی کن. تو حالت اول، انجین لازم نیست، ولی تو حالت دوم، محیط های درگ و دراپ و بدون محدودیت مثل stencyl و کانستراکت لازمه، تو یونیتی به صورت پیش فرض گیم دیزاین خیلی سخته و اعصاب خورد کن...
در ضمن ویدیوی آموزشی یونیتی n برابر بقیه موتور هاست، خودم مواقعی که با یونیتی کار میکنم، سریع چیزی که میخوام تو یوتیوب سرچ میکنم و همونو پیاده میکنم، ولی توی کانستراکت و استنسیل، یا باید متن بخونی یا ... اینارو حساب کنی برای پروژه متوسط من همون یونیتی(با توجه به راحت بودنم با برنامه نویسی) رو ترجیه میدم، اول یه پروتوتایپ میسازم تو construct ، بعد تو یونیتی باز سازی میکنم و ادامه میدم...

خلاصه باهاتون موافقم، اینکه یه نفر یه انجین رو فقط تجربه کنه اشتباهه، خودش باید عقب جلو شه بین انجین ها ببینه بسته به پروژه و میزان تسلط خودش کدوم رو انتخاب کنه...

پ.ن: اینکه میگین یونیتی یه نفره و تو زمان کم نمیشه بازی خوب ساخت درست نیست، اینو ببینین: https://www.youtube.com/watch?v=XldCg9sQYx0 این تو دو روز ساخته شده، نمیدونم با gamejam آشنا هستین یا نه، ولی اگه تو بازی هایی که تو gamejam ثبت میکنن ببینین، یه نفر، تو دور، چه بازی هایی میسازه، خیلی هاش با گیم میکره، خیلی هاش با یونیتی، کمتر با construct و stencyl هست، کلا نمیشه گفت که یه انجین خوبه یه انجین بد...



(1396/6/7، 06:11 عصر)Dr.AR نوشته است:
(1396/6/7، 02:40 عصر)[email protected] نوشته است: سلام. نمیدونم با یونیتی کار کردید و چقدر حرفه ای هستید تو برنامه نویسی، ولی من با game maker ، stencyl، construct ، flash as3 کار کردم ( همشون رو در حد حرفه ای، رو هر کدوم خیلی وقت گذاشتم)، اگه برنامه نویس حرفه ای باشین، game maker و stencyl و construct برای پروژه های کوچک و پروتوتایپ خوبن، ولی برای پروژه بزرگ، بدلیل اینکه پروژه بزرگ باید قابلیت نگهداری داشته باشه، خیلی پر هزینه ان، یعنی برای نگه داری(مثلا تغییر، اضافه کردن قابلیت، ...) وقت و انرژی رو هدر میدن...یه مثال بزنم، stencyl و کانستراکت ارث بری نداره، حالا یه پروژه بزرگ داری که میخوای 100 تا دشمن با رفتار مختلف داشته باشه، حالا بعدا تصمیم میگیری که -20 تا دشمن اضافه کنی - یه رفتار پایه دششمن رو عوض کنی ... مجبوری همه رو عوض کنی... هم دیباگ، هم ... سخت میشه... راستش برای پروژه کوچک من خودم construct رو به stencyl ترجیه میدم... هم بدلیل اینکه stencyl بیلد اش کنده، هم اینکه مدیریت instance هاش خیلی از construct بد تره، ... برای پروژه بزرگ هم که یونیتی، آنریل و ... یعنی engine های پیشرفته ، که قابلیت برنامه نویسی شیئ گرا رو کامل داشته باشن...
در مورد بحث مالی که گفتین، "یونیتی و آنریل برای استفاده شخصی رایگانه. بنابراین اگر بخواد بازیش جهانی بشه آرم رایگان بودنش نشان دزدی محسوب میشه." من توی گوگل پلی خیلی بازی هارو بازی میکنم اولش آرم یونیتی میاد، خیلی بعید میدونم درست باشه این... در مورد هزینه ها ی برنامه ها هم که به نظرم اینکه بخاطر گرون بودن یه انجین خوب، یه انجین دیگه رو آدم یاد بگیره ، اشتباهه، چون همیشه که بی پول نمیمونه آدم...
پ.ن: سرچ کردم تو یونیتی در آمد کمتر سالی 100 دلار مجازه استفاده تجاری رایگان(بعضی ها نوشته بودن کامل فری است بعضی ها این محدودیت رو نوشته بودن، شاید مال پلتفرم خاصیه، میشه تو سایت مرجع دقیق رو دید، بهر حال...)، بیشتر هم که آدم خوب پول میده لایسنس رو میخره یا درصد میده، مشکلی نیست که.
پ.ن 2: برای کسانی که blueprint و visual script علاقه دارن، پلاگینی هست توی یونیتی بنام playmaker که نسبتا مشهوره و پلاگین های زیادی ازش استفاده میکنن و باش integrate شدن..

این ارث بری مثل همون famili تو کانستراکت هست ؟ من متوجه نشدم دقیقا برای چی هست . . . میشه واضح تر توضیح بدید؟
من یکم یونیتی کار کردم همون child هست ؟
آره family هم یه جور ارث بری ساده است، واضح بخوام بگم، شما اگه بخوای 10 تا دشمن تو کانستراکت داشته باشی، که یکی یه دشمن خیلی قوی و زیرک (جون زیاد، سرعت زیاد، ai هوشمندانه تر) و shooter باشه ، یکی bomber و ضعیف، حالا میخوای یه دشمن اضافه کنی که خیلی قوی و زیرک باشه، ولی مثلا ai اش یکم فرق کنه، مثلا نحوه حرکتش نسبت به پلیر فرق کنه، توی ادیتور مجبوری کپی پیست کنی، و اون تیکه اش رو عوض کنی.... حالا اگه 200 تا دشمن پیچیده داشته باشی بیچاره میشی، هی باید گروه بندی کنی ، اسکرول، سرچ و ... اگه ادیتور از ارث بری پشتیبانی میکرد، میگفتی این دشمن جدید ، parent یا پدرش اونیکی دشمنه، خودش خودکار همه کدهای اونو به این اعمال میکنه، و مثل trigger ها هست که میگی اگه فلان شد فلان کار رو بکن، میگی موقعی که خواستی حرکت کنی، حرکت خودت(حرکت پدر) رو نکن، حرکتی که من بت میگم رو بکن... اینطوری نگهداری و گسترش بازی فوقالعاده راحت تره، میتونی 1000 تا دشمن با رفتار های مختلف طراحی کنی ، و تعداد خط های برنامه 100 تا باشه، بجا اینکه 50 * 1000 = 50000 خط کد بشه...
تازه ارث بری یکی از قواعد برنامه نویسی اصولی( شیئ گرا) است، خیلی خواص دیگه هم داره که تو cnstruct و stencyl و ... نیست... واسه همینه که برا پروژه های بزرگ و حرفه ای منطقی نیست استفاده از این انجین ها... ولی برای پروتوتایپ یا یادگیری عالین...
  پاسخ


 سپاس شده توسط: Dr.AR
#30
به نظر من تو ایران مثل اینکه هرکس میگه برنامه نویسی بلده یا سی شارپه یا ویژوال بیسیک و گاهی هم دلفی. توی بازیسازی هم یونیتی و آنریل همون نقشو بازی می‌کنند و دلفی هم جاش کانستراکته.
کلا هرچی مد میشه ۸۰ -۹۰ درصد مردم میرند دنبال همون.
مثل دستفروش‌ها که اگه ۲ نفر پیش بساطشون وایسن یهو یه جمعیت اونجا جمع میشه (قضیه چشم و هم چشمی)
اولین بازی اندرویدی محلی را بنده ساختم ولی برای تست روی اندروید ۵ و ۷ نیاز به کمک دارندگان گوشی با این اندرویدها دارم. البته روی اندروید۶ تست کردم که خوب است ولی روی ۴.۴.۴ و ۴.۲.۲ یا صدا نداشت یا هنگ میکرد!
http://mitra.click/dl/150590637496730.zip
منتظر نظرات شما در ایمیلم [email protected] هستم.
  پاسخ


 سپاس شده توسط:


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تایپیک گفتگوی آزاد shazde 658 260,643 1401/11/25، 09:49 عصر
آخرین ارسال: LALI.ARB
  سوال : استیم hasansanaei 1 1,712 1400/7/24، 11:18 صبح
آخرین ارسال: mostafanastary
  زبان برنامه نویسی M.Y 16 8,511 1400/6/19، 03:25 عصر
آخرین ارسال: Prince
  طرح صیانت مجلس شورای اسلامی M.Y 9 4,304 1400/5/26، 02:11 عصر
آخرین ارسال: M.Y
  جشنواره بازی های هایپر کژوال Kwalee amin COD 2 3,325 1400/4/18، 07:14 عصر
آخرین ارسال: محمد40

پرش به انجمن: