ساخت بازی‎های رایانه‌ای براساس قصه‌های بلند عامیانه‌ی ایرانی (با تکیه بر داستان قهرما
#1
بخش عظیمی از ادبیات داستانی ایران که ادبیات حماسی، تعلیمی، عرفانی و عامیانه را در بر می‌گیرد؛ حکمت‌ها و معارف کم‌نظیری دارد. این گنجینه‌ی غنی، متناسب با مخاطبان گوناگون قابلیت بازآفرینی در قالب‌های هنری نوین، از جمله فیلم، نمایش، انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای را دارد. ساخت چنین بازی‌هایی هم نسل امروز را با ادبیات کلاسیک و عامیانه‌ی فارسی آشنا می‌کند و هم ویژگی سرگرم‌کنندگی آن‌ ارزش‌های اخلاقی و انسانی را به مخاطبان و کاربران آن انتقال خواهد داد.

 این مقاله، بر آن است تا ضمن طرح مباحثی درباره‌ی بازی‌های رایانه‌ای و اهمیت آن و در عین حال آسیب‌شناسی مختصر نمونه‌های رایج آن، با معرّفی داستان عامیانه‌ی قهرمان قاتلدر جایگاه یکی از نمونه‌های زیبا و جذاب این‌گونه متون داستانی، قابلیّت ذاتی این آثار را از نظر شخصیت‌پردازی (با داشتن شخصیت‌هایی بسیار متنوع مانند (عیاران، پریان، دیوان و جانوران عجیب و غریب)، صحنه‌پردازی (باغ ارم، دریای محیط، خندق‌ها، برج و باروها و عواملی چون صداها، دود و تاریکی و گرد و غبار)، تنوّع مراحل کنش‌های داستانی، زمان و مکان‌های شگفت و جذاب، ابزارهای جنگی(سپر، گرز، عمود خاراشکن و تیغ غم غم)، گفت‌وگو و تعلیق داستانی، ویژگی‌های مختلف فانتزی و چند مرحله‌ای یا اپیزودی بودن صحنه‌ها را برای بازتولید به شکل بازی‏های رایانه‏‎ای نشان دهد.

برای نگارش این مقاله، نسخه‌ی چاپ سنگی قهرمان قاتل تهیه و موردخوانش قرار گرفت و زوایای گوناگون متن و عناصر داستانی آن تحلیل شد و در آخر جنبه‌هایی از داستان که قابلیت نگارش به صورت بازی‌نامه داشت استخراج و از نو بازآفرینی شد. 

  پاسخ


 سپاس شده توسط:
#2
سلام

الان شما داستان بازی رو نوشتید؟
مقاله ای در این زمینه هست؟


( من فونت متن شما رو کوچیک کردم در ضمن  17 )
  پاسخ


 سپاس شده توسط:
#3
سلام. 4
ببینید اساساً خود بنده که اومدم تو بازی سازی یکی از دلایل مهمش این بود که خودم داستان نویس هستم و البته داستان های بلند می نویسم. دو بخش جالب داستانی رو انتخاب کردم تا در قالب دو تا بازی پلتفرم و دروبین از بالا بازی بسازم، اما وقتی وارد کار شدم دیدم پیچیده بودن داستان باعث میشه بازی قابل ساخت نباشه حداقل با سطح مهارت های من ممکن نبود، و یکی از بازی ها هم اینقدر پیچیده شد که دیگه به درد موبایل نمی خورد

اون موقع فقط فکر و ذکرم به این بود که داستان بازی رو پیدا کنم اما بعدش دیدم نه، خیلی چیزها هست که در نظر
نگرفتمشون. 33

-
-

داستان پردازی و شخصیت پردازی های قوی خیلی خوب هستن، اما شخصیت پرداری قوی و داستان پردازی گیرا حتی
روی کاغذ هم کار آسانی نیست، حالا پیاده کردن اون در بازی بحث جدایی داره،

داستان نباید خیلی پیچیده باشه، داستان باید بر اساس مهارت های بازی ساز یا گروه بازی ساز نگارش بشه
در غیر اینصورت در حین بازی سازی به مشکلات اساسی بر می خورید که داستان شما رو به کل تغییر میده
به هر حال اینم خوبه یه داستان نوشته بشه و هر چقدرش رو که تونستین تو ازی پیاده کنین و باقی رو ویرایش
بدین.

ولی سریعتر و راحت تر اینه که داستان بر اساس قابلیت های سازنده نوشته بشه که در آخر بشه بازی رو جمع کرد.
من تجربه خودم رو به اشتراک گذاشتم امیدوارم برای شما هم مفید واقع بشه.
16

-
-
عبادت بی ولای او نمازیست بی وضو / به منکر علی بگو نماز خود قضا کند
_________

سلام به کانستراکتی های عزیز، خوشحالم بعد از مدت ها دوباره تونستم به
انجمن برگردم

سال نو مبارک
-
[تصویر:  Logo.Hiwa-Game-4.jpg]
  پاسخ


 سپاس شده توسط: shazde ، danials008
#4
ماکان عزیز، کاملا موافقم. داستانی که نوشته میشه ( البته اختصاصی برای یه گروه بازی سازی ) باید بر طبق توانایی های اون تیم باشه. حرف خوبی بود. 3
  پاسخ


 سپاس شده توسط: shazde ، danials008
#5
(1395/12/29، 02:01 صبح)mostafanastary نوشته است: سلام

الان شما داستان بازی رو نوشتید؟
مقاله ای در این زمینه هست؟


( من فونت متن شما رو کوچیک کردم در ضمن  17  )

بله هست.اگر دوستان بگن قرار میدم 16
  پاسخ


 سپاس شده توسط:
#6
سلام
البته من کاملا میدونم که شما از توانایی هاتون مطمئن هستید و داستان خوبی هم دارید 41 
.
.
ولی اینکه ما بخواهیم از روی شخصیت های بزرگ افسانه ای مان بازی تهیه کنیم ... بنظرم تا آدم به مرحله ی بالایی از بازی سازی نرسه درست نیست..چرا؟؟
شما مثلا نگاه کن شاید 100 تا یا بیشتر انیمیشن و کارتون درباره رستم درست شده ولی اینقدر شاهد کار های بی کیفیت بودیم که کلا شخصیت رستم یه جورایی برایمان افت کرده است و این کار های بی کیفیت باعث می شوند تا کار های خوب هم به چشم نیایند و کاراکتر بی ارزش شود

بیشتر ما ها که به سمت بازیسازی دو بعدی آمده ایم برای ساخت بازی های داستانی بوده ولی خب 90% وقتی دیدیم کارمان بی کیفیت از آب در می آید دست نگه داشتیم تا به مهارت هایمان اضافه شود

شما هم اگر می دانید که می توانید یک بازی را به بهترین نحو درست کنید معطل نکنید همین الان دست به کار بشید 16 
ولی اگر می دانید که کارتان خوب از آب در نمی آید (اگر در مورد شخصیت های افسانه ای است) بهتره تا شروع نکردید تمامش کنید

ببخشید زیاد شد 4
  پاسخ


 سپاس شده توسط:
#7
خیر . این موضوع رو بنده کاملا درست نکردم و با یکی از {توسط مدیر حذف شد} قرار داد دارم.
گفتم شاید بهتر باشه در این مورد هم بگم
  پاسخ


 سپاس شده توسط:
#8
سلام دوستان، من زیاد وارد بحث نمیشم ولی داستان باید بر اساس یکسری محدودیت ها نوشته و توسعه داده بشه:

1-توانایی فرد یا تیم جهت تبدیل و پیاده سازی اون داخل بازی

2-میزان علاقه مخاطبان، و میزان درآمد داستان های مشابه 

3-مدت زمان توسعه و ساخت بازی 

4-پیچیده نبودن و در نظر گرفتن رده سنی گیمر بر اساس محتوای داستان

5-میزان سازگاری(همخوانی موسیقی، صدا ها، گیم پلی و گرافیک با محتوای داستان. مثلا نیای با گرافیک خاله قزی داستان ترسناک بسازی)

من به شخصه تو ساخت ماه و ماهی سعی کردم تمام این نکات رو تاحدودی رعایت کنم و همین عوامل داستان رو موفق بیرون داد.

به تریلر بازی من یه نگاه بکنید تا هم داستان رو متوجه بشید، و هم میزان تناسب و سازگاری موسیقی ها، گرافیک و گیم پلی با داستان رو.

تریلر بازی ماه و ماهی
  پاسخ


 سپاس شده توسط:


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  ایده شوتر اول شخص ؟ Alireza3d 9 4,306 1400/8/12، 05:28 عصر
آخرین ارسال: mostafanastary
  اقتصاد درون بازی چیست و چه کار می‌کند؟ shazde 0 1,339 1400/5/18، 10:19 عصر
آخرین ارسال: shazde
Lightbulb اهداف خوب و بد در بازی ها ذولفقاری 9 4,961 1399/12/29، 07:29 عصر
آخرین ارسال: hasansanaei
  اهداف ، انگیزه ها ، انتخاب ها و یک بازی ساز oak 0 1,960 1399/10/24، 04:28 عصر
آخرین ارسال: oak
  حل شده تور کلمات یا بهارنارنج mohammadslt 15 10,023 1399/5/18، 03:18 عصر
آخرین ارسال: Zahra By

پرش به انجمن: