1395/12/24، 10:49 صبح
بخش عظیمی از ادبیات داستانی ایران که ادبیات حماسی، تعلیمی، عرفانی و عامیانه را در بر میگیرد؛ حکمتها و معارف کمنظیری دارد. این گنجینهی غنی، متناسب با مخاطبان گوناگون قابلیت بازآفرینی در قالبهای هنری نوین، از جمله فیلم، نمایش، انیمیشن و بازیهای رایانهای را دارد. ساخت چنین بازیهایی هم نسل امروز را با ادبیات کلاسیک و عامیانهی فارسی آشنا میکند و هم ویژگی سرگرمکنندگی آن ارزشهای اخلاقی و انسانی را به مخاطبان و کاربران آن انتقال خواهد داد.
این مقاله، بر آن است تا ضمن طرح مباحثی دربارهی بازیهای رایانهای و اهمیت آن و در عین حال آسیبشناسی مختصر نمونههای رایج آن، با معرّفی داستان عامیانهی قهرمان قاتلدر جایگاه یکی از نمونههای زیبا و جذاب اینگونه متون داستانی، قابلیّت ذاتی این آثار را از نظر شخصیتپردازی (با داشتن شخصیتهایی بسیار متنوع مانند (عیاران، پریان، دیوان و جانوران عجیب و غریب)، صحنهپردازی (باغ ارم، دریای محیط، خندقها، برج و باروها و عواملی چون صداها، دود و تاریکی و گرد و غبار)، تنوّع مراحل کنشهای داستانی، زمان و مکانهای شگفت و جذاب، ابزارهای جنگی(سپر، گرز، عمود خاراشکن و تیغ غم غم)، گفتوگو و تعلیق داستانی، ویژگیهای مختلف فانتزی و چند مرحلهای یا اپیزودی بودن صحنهها را برای بازتولید به شکل بازیهای رایانهای نشان دهد.
برای نگارش این مقاله، نسخهی چاپ سنگی قهرمان قاتل تهیه و موردخوانش قرار گرفت و زوایای گوناگون متن و عناصر داستانی آن تحلیل شد و در آخر جنبههایی از داستان که قابلیت نگارش به صورت بازینامه داشت استخراج و از نو بازآفرینی شد.
این مقاله، بر آن است تا ضمن طرح مباحثی دربارهی بازیهای رایانهای و اهمیت آن و در عین حال آسیبشناسی مختصر نمونههای رایج آن، با معرّفی داستان عامیانهی قهرمان قاتلدر جایگاه یکی از نمونههای زیبا و جذاب اینگونه متون داستانی، قابلیّت ذاتی این آثار را از نظر شخصیتپردازی (با داشتن شخصیتهایی بسیار متنوع مانند (عیاران، پریان، دیوان و جانوران عجیب و غریب)، صحنهپردازی (باغ ارم، دریای محیط، خندقها، برج و باروها و عواملی چون صداها، دود و تاریکی و گرد و غبار)، تنوّع مراحل کنشهای داستانی، زمان و مکانهای شگفت و جذاب، ابزارهای جنگی(سپر، گرز، عمود خاراشکن و تیغ غم غم)، گفتوگو و تعلیق داستانی، ویژگیهای مختلف فانتزی و چند مرحلهای یا اپیزودی بودن صحنهها را برای بازتولید به شکل بازیهای رایانهای نشان دهد.
برای نگارش این مقاله، نسخهی چاپ سنگی قهرمان قاتل تهیه و موردخوانش قرار گرفت و زوایای گوناگون متن و عناصر داستانی آن تحلیل شد و در آخر جنبههایی از داستان که قابلیت نگارش به صورت بازینامه داشت استخراج و از نو بازآفرینی شد.