1396/3/18، 11:40 صبح
به نام خدا
عرض درود به دوستان عزیز در این انجمن دوست داشتنیمدتها بود میخواستم مطلبی در این مورد بنویسم چون دغدغه ی خیلی از بازی سازهاست و همچنین خیلی از دانشجوهام ازم سوال میکردن و کارهای هنریشون رو نشونم میدادن و دلشون میخواست کد نویسی رو برای ساخت بازی های خودشون بکار ببرند و البته بالعکس اونم هم بود که طرف برنامه نویس خوبی بود اما نمیتونست توفیقی در کارهای هنری بدست بیاره.
من کارهاشون رو میدیدم و چیز مشخصی که وجود داشت این بود که افراد هنری نمیتونستن مهارت کدنویسی رو بدست بیارن و کد نویسها هم نمیتونستن به پای کارهای هنری اونها برسن.البته من تنها اونا رو تشویق به کار گروهی میکنم اما خیلی هاشون دوست داشتن به تنهایی بازی بسازن. یه مسئله اساسی این وسط وجود داره اونم اینه که
آیا میشه در هر دو مورد عالی بود ؟
جواب منفی است
بذارید قضیه رو یه کم باز کنم. مغز انسان از دو نیمکره چپ و راست فرمان میگیره که نیمکره راست مربوط به کارهای هنری و نیمکره چپ مربوط به ریاضیات و حل مسائل است. هر انسانی که متولد میشه تنها یک طرف این مورد را به نحو عالی بدست میاره .البته به این معنا نیست که شخصی با کارکرد نیمکره عالی چپ نتونه در مورد راست خوب عمل کنه .بلکه به این معناست که نمیتونه در آن عالی بشه.
پس یه گرافیست که از نیمکره راست مغزش داره به بهترین نحو استفاده میکنه استدلال های ریاضی براش سخته و یا همون کد زدن و غیره . برای کد نویس هم بلعکس مشکل آرت ورکینگ وجود داره.
سوال پیش میاد پس کسی که گرافیسته باید قید کدنویسی رو بزنه ؟ خیر اینطور نیست.
بازم سوال پیش میاد که کسی که کدنویس عالی است نمیتونه طراح خوبی بشه ؟ بازم اینطور نیست.
جواب دو سوال بالا تنها در یک جمله خلاصه میشه : با تمرین میتونه پیشرفت حاصل کنه اما نمیتونه در اون کار عالی بشه.
برگردیم سر بازی سازی خودمون . بارها میبینم که افراد میگن از فلان انجین بریم سمت انجین بعدی یا اینکه من از فردا شروع میکنم به یادگیری زبان برنامه نویسی و غیره که البته برای خیلی از آنها رویایی بیش نیست و تنها وقتشون رو تلف میکنن.
همچنین بارها دیدم که میگن عمر خود را با انجین های پیش پا افتاده تلف نکنید .آیا انجین های ویژوال واقعا عمر تلف کردن هستن؟
بذارید واضحترش کنم : اکثر افراد مدام در برزخ این سوال هستن که کدام انجین رو انتخاب کنن .تلبیغات فراوان بعضی از انجین ها مدام وسوسه ی کار با اونها رو برای شخص به ارمغان میاره اما بعد یه مدت طولانی نه تنها چیزی نصیبش نمیشه بلکه شاید حالت وحشتناک دیگه ای هم پدیدار بشه اونم دلزدگی است.
حالا بذارید خیلی خیلی واضحترش کنم : آیا کار با کانستراکت وقت تلف کردن است و کار با یونیتی وقت تلف کردن نیست؟ جواب کاملا منفی است.
شخصی که از نیمکره راست مغزش استفاده میکنه از کانستراکت به طور ذاتی خوشش میاد .دقت کنید بطور ذاتی و نه به طور اکتسابی .یعنی با یه نگاه متوجه میشه این همونیه که یه عمر دنبالش بوده .همچنین شخصی که از نیمکره چپ مغزش استفاده میکنه با دیدن محیط کد زدن شور شعف تمام وجودش رو میگیره و میشینه به تایپ کردن.
پس باید اینطور پیش خودمان مسئله رو باز کنیم که اول خلقت ما بر چه اساس بوده . کشف استفاده از نیمکره ها کار سختی نیست و خودتان به راحتی میتونید اونو بفهمید یا تو اینترنت به چند تا تست جواب بدید و تنیجه رو ببینید.
من نتیجه رو اینطور اعلام میکنم :
اول از همه ببینید نیازتون چیست . اول از همه ببینید توی مغزتون چی میگذره .اول از همه ببینید دوست دارید چه چیزی رو به همه نشون بدید. با خودتون کاملا صادق باشید و نیازهاتون رو برای پیاده کردن ایده هاتون روی کاغذ بیارید.اگر اینکار رو با دقت انجام بدید متوجه میشید که حتی با یه انجین دست سوم هم میشه اونو نشون داد.و اینجاست که این جمله ظاهر میشه : رفتن به یه انجین قویتر که خیلی از پارامترهاش به درد من نمیخوره عمر تلف کردنه.
نیکلاس نیگرن یکی از بازی سازهای مطرح دنیا و از دوستان من که با برنامه کلیک تیم فیوژن کار میکرد پس از 15 سال رفت سمت یونیتی. جالب اینجاست که تمام شاهکارهاش با همون انجین بود. اخیرا تماس توییتری باهاش داشتم و گفت یونیتی خیلی خوبه اما من مدتهاست دیگه بازی نمیسازم!!!!. علت رو که پرسیدم گفت وقتش روندارم!!!
متوجه شدم که نیکلاس دوران طلاییش به پایان رسیده .شاید و شاید این کوچ کردنش به یه انجین دیگه باعث توقف اون شد.
پس در آخر :
دوستان عزیزم در این انجمن و جاهای دیگه .برنامه هایی مثل کانستراکت و غیره چه سه بعدی و چه دوبعدی که ویژوال هستن رو برای افرادی مثل من و شما ساختن . با سر زدن به انجمن کانستراکت متوجه تعداد آنلاین بودن افراد میشید.یادمه کانستراکت 3 که اومد من انجمن رو دیدم به بالای 800 نفر آنلاین رسیده بود .این واقعا رقم کمی نیست . پس کار کردن با اونها وقت تلف کردن نیست چه بسا که رفتن به یه انجین دیگه که مناسب ما نیست عمر تلف کردن باشه.
پارامتر مثبت توی همه ی انجین ها اینه که همشون دارن میرن سمت ویژوال شدن .پس کوچ کردن کانستراکتی ها به یونیتی در آینده که ویژوال شدن را در برنامه و رودمپ خودش داره کار بسیار آسانی است. خصوصا شما که تمام قوانین برنامه نویسی رو به شیرینی از کانستراکت یاد گرفتید.
و جمله آخر : ببینید چه چیزی میخواهید بسازید .قبل از روشن کردن کامپیوتر, یه قلم و کاغذ بذارید جلوتون و تمام پلت و لی اوت بازی رو برای خودتون باز کنید حتی اگه طراح بدی هم باشید هدفتون مشخص میشه . بعد از اینکار خواهید دید که چطور انجین مناسب شما به کمکتون میاد و شما رو به هدفتون میرسونه.چیزی غیر از این میخواهید؟
ممنون که مطلب رو خوندید . ببخشید که طولانی شد
مهرداد رضایی _ 2017 June