1396/5/12، 07:05 عصر
مقایسه و نقد و بررسی موتور های مطرح بازی سازی
اگر شما قصد ساخت یک بازی رایانه ای را دارید مطمئنا اولین سوالی که ذهن شما را مشغول خواهد کرد این است که از چه موتور بازی سازی برای ساخت بازی استفاده نمایید؟
در سال های اخیر چند موتور بازی سازی مطرح و قدرتمند به صورت عمومی منتشر شده است و این فرصت را برای بازی سازان مستقل فراهم آورده تا بازی خود را با استفاده از بهترین موتور های بازی سازی دنیا توسعه دهند. مخصوصا پس از ارائه نسخه های رایگان از موتور Unity و استقبال عموم توسعه دهندگان بازی، شرکت های بزرگی همچون CRYTEK و EPIC نیز اقدام به ارائه رایگان و یا با قیمت نازل با هدف جلب توجه توسعه دهندگان و تیم های کوچک برای ساخت بازی نمودند. اکنون Unreal engine 4 و CRYENGINE V به صورت رایگان در اختیار همگان قرار گرفته است و شما این انتخاب را دارید که از بین بهترین موتورهای بازی سازی دنیا مناسبترین گزینه را برای ساخت بازی خود انتخاب نمایید. اما سوال اصلی هنوز پا برجاست!
کدام موتور بازی سازی را باید انتخاب کنم؟
قبل از پاسخ به این سوال باید بدانید که هر کدام از موتور های بازی سازی نقاط قوت و ضعف خود را دارند و در این مقاله بیشتر بر روی همین مسئله صحبت خواهیم نمود. تا شما با شناخت قابلیتهای این موتور های بازی سازی به طور آگاهانه انتخاب نمایید.
در گام اول شما باید از خود بپرسید که دقیقا قصد ساخت چه بازی ای دارید؟ آیا بازی شما تیر اندازی اول شخص است یا این که یک بازی موبایل ؟ یا این که اصلا قرار است دو بعدی باشد یا سه بعدی ! سپس سعی میکنیم تک تک انجین ها را بررسی نموده و نقاط ضعف و قوت آنها را شرح دهیم تا در نهایت ببینم کدام موتور بازی سازی بیشتر مناسب پروژه شما خواهد بود
Unity
موتور بازی سازی Unity با ظاهر ساده و ابزار قدرتمند خود می تواند یک انتخاب عالی برای توسعه دهندگان بازی های موبایلی باشد. این انجین قابلیت خروجی برای اکثر پلتفرم ها شامل ویندوز، اندروید، IOS و حتی کنسول های بازی را دارد. البته قابلیت خروجی برای کنسول برای کاربران عادی میسر نیست.
تمرکز توسعه دهندگان این انجین بیشتر بر محیط کاربری آن بوده است. ظاهر محیط کاربری تا حدی به محیط کاربری نرم افزار مایا شبیه است. هماهنگی و یکپارجگی بسیار عالی این موتور بازی سازی با اکثر پکیج های سه بعدی مانند 3ds Max, Maya , Softimage و .. سرعت پیشرفت پروژه را تا حد بسیار زیادی افزایش میدهد و شما دیگر نیازی به خروجی گرفتن با فرمت های خاص برای انجین نیستید و موتور به طور خودکار فایلها را به فرمت FBX تبدیل می نماید، علاوه بر این شما در حین کار در انجین به راحتی میتوانید مدل ها را ویرایش و بروز رسانی نمایید.
همچنین این انجین گزینه بسیار مناسبی برای ساخت بازی های 2 بعدی محسوب می شود و به خوبی از فیزیک پشتیبانی می کند. بخش قابل توجهی از بازهای موبایل فعلی در بازار توسط این انجین تولید شده است.
موتور بازی سازی یونیتی در نسخه های رایگان و پولی عرضه میگردد البته نسخه رایگان آن یعنی Unity 5 Personal Edition تمامی نیاز های شما را پاسخگو خواهد بود و نیازی به پیچیده کردن کار خود نخواهید داشت
مزایا: رابط کاربری آسان، پشتیبانی خیلی خوب از سایر پکیج های سه بعدی، مناسب برای تیم های کوچک، قابلیت تبدیل خودکار فایلهای ورودی
معایب: ابزارهای ضعیف در بحث ویرایش و مدل سازی داخل انجین، قابلیت های محدود نسبت به سایر انجین ها،
نتیجه گیری: موتور بازی سازی Unity 5 معمولا بیشتر مورد توجه تیم های کوچک و یا سازندگان بازیهای موبایل است و علی رغم پشتیبانی نسخه Unity 5 از سایه زنی فیزیکال، نور محیطی GI و HDR Reflection به نظر می رسد برای ساخت بازی های بزرگ شما گزینه های بهتری نیز همجون آنریل انجین و کرای انجین پیش روی دارید.
Unreal Engine 4
آنریل انجین 4 در پی موفقیت انتشار UDK توانست با قابلیتهای فوق العاده خود نظر همگان را به خود جلب نماید. قابلیت نور داینامیک و البته سیستم ذره ای جدیدی که در این انجین استفاده گردیده است. سیستم ذره ای جدید انجین قابلیت پشتیبانی تا 1 میلیون ذره در محیط را دارد.
در آنریل انجین 4 ، زبان برنامه نویسی C++ به طور کامل جایگزین زبان اسکریپت نویسی UnrealScript گردیده است که نقطه عطفی در قابلیت توسعه دادن موتور محسوب می شود همچنین سیستم Blueprint نیز قابلیت های آنریل انجین را به طور چشمگیری افزایش داده است. یکی از مهمترین ویژگی های مثبت آنریل نسبت به انجین های دیگر ویرایشگر متریال قدرتمند آن است شما در Material Editor میتوانید هر متریالی که در ذهن دارید را ایجاد نمایید و قابلیت Node base بودن آن کمک بسیار زیادی درساخت متریال های ویژه و متفاوت می نماید.
در نسخه جدید شما میتوانید از تمامی قابلیت های انجین به طور کاملا رایگان استفاده نمایید و دیگر نیازی به پرداخت مبلغ ماهیانه نخواهد بود. البته شما هنوز باید 5 درصد از سود فروش خود را به سازنده پرداخت کنید اما مطمئن باشید که نگرانی جدی نخواهد بود و در قبال این انجین هزینه بسیار ناچیزی را آن هم تنها در صورت موفقیت پرداخت خواهید نمود.
این انجین ابزارهای بسیار مناسبی برای ساخت محیط طبیعی و اضافه کردن فضای سبز داشته و شما به راحتی میتوانید محیطی با ابعاد بسیار بزرگ را در آن ایجاد نمایید. قابلیت های نورپردازی فوق العاده آن باعث می شود که بتوانید صحنه هایی نزدیک به واقعیت را ایجاد نمایید. مخصوصا در بحث نورپردازی داخلی این انجین بسیار موفق عمل میکند.
روند یادگیری این انجین تا حدی سخت است، اما به هیچ وجه نگران نباشید چون انبوهی از آموزشهای ویدئویی و متنی در اینترنت موجود است. همچنین انجمن پشتیبانی این انجین بسیار قدرتمند عمل کرده و شما میتوانید از قسمت Marketplace اقدام به خرید مدل های آماده که سایر کاربران ایجاد نموده اند نمایید.
CRYENGINE V
کرای انجین یک موتور بازی سازی بسیار پیشرفته و قدرتمند است که توسط CRYTEK توسعه داده شده است. این موتور قدرتمند اولین بار در ساخت بازی Far cry استفاده گردید و به معنای واقعی یک بازی Open World را معرفی نمود .
این موتور با فناوری ویژه خود در پردازش نور میتواند بدون نیاز به پردازش اولیه نور به طور در لحظه نور را محاسبه نماید و این قابلیت باعث می شود که برای اجرای بازی ها به حافظه RAM کمتری نیاز داشته باشید. قابلیت های ویژه این موتور تا حدی مشابه با قابلیت های Unreal Engine است و از تمامی قابلیت هایی که آنریل انجین معرفی میکند پشتیبانی میکند.
با استفاده از این انجین بازی هایی همچون Crysis و Ryse:Son of Rome ساخت شده اند. اما در نظر بگیرید که این انجین مناسب گروه ها و شرکت های بزرگ بازی سازی است و اگر قصد ساخت بازی هایی در این حد را ندارید بهتر است یک انجین ساده تر را انتخاب نمایید.
از نسخه CRYENGINE V به بعد شما با هر توان مالی میتوانید از این موتور قدرتمند استفاده نمایید و به تناسب توان خود میتوانید مبلغ دلخواه خود را پرداخت نموده و یا این که به طور رایگان از تمامی قابلیتهای آن استفاده نمایید. و البته نیازی به پرداخت سود از فروش بازی نخواهد بود.
نقاط قوت: فناوری فوق پیشرفته در محاسبه نور، پشتیبانی کامل از آخرین فناوری، عدم نیاز به رم زیاد، حجم سبک هسته موتور، ابزارهای بسیار متنوع در ساخت محیط های خارجی همچون جنگل و سیستم آب و هوا، شبیه سازی عالی گردش شبانه روز
نقاط ضعف: روند یادگیری نسبتا سخت تر، کمبود منابع آموزشی مناسب
نتیجه گیری:
این نتیجه گیری بیشتر نظر شخصی من بوده و با توجه به سابقه کار با هر سه انجین این نتایج رو عنوان میکنم:
اگر قصد ساخت بازی موبایل و یا پلتفرمی و یا بازی نه چندان بزرگ دارید توصیه اول من استفاده از یونیتی Unity است. اما اگر به فکر ساخت یک بازی بزرگ با گرافیک بالا و استفاده از آخرین فناوری روز هستید توصیه میکنم به سراغ انجین های قدرتمندی همچون آنریل انجین و کرای انجین بروید.
اگر در بازی مورد نظر شما طراحی محیطی همانند: جنگل، دریا، گردش شبانه روز و تغییرات جوی مطرح است، کرای انجین گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.
اگر مایل هستید بازی خود را برای چند پلتفرم توسعه دهید و گوشه چشمی به موبایل نیز دارید، آنریل انجین انتخاب بهتری است و منابع آموزش گسترده نیز در مراحل اولیه برای شما بسیار مفید خواهد بود.
---------
دوستان لطفا با شرکت در نظر سنجی نظر مورد تاییدتون رو بگید
---------