آنالیز : بررسی ساختاری عناوین Ketchapp
#1
Information 
به نام خدا...

[تصویر:  1501338826_ketchapp.png]

استودیو Ketchapp ناشری فرانسوی که مدت هاست این استودیو را با عناوین موفق و فوق العاده ای مانند Rush, Turn, Fit, Rider و... میشناسیم. این استودیو از سال 2014 فعالیت خود را آغاز کرده است و هدف خود را بر روی طراحی و انتشار بازی های تفننی یا Casual برای پلتفرم گوشی های هوشمند متمرکز کرده است.

من در این مقاله قصد دارم با همراهی شما خوانندگان عزیز، تعدادی از بازی هایی که هم از دید رسانه ها و هم از دید کاربران جایگاه ویژه ای دارند را تجزیه و تحلیل کنم.

امیدوارم این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید و از آن لذت ببرید...

لینک یوتیوب ویدئو گیم پلی بازی ها زیر عنوان هر بازی موجود است. ترجیحاً قبل از مطالعه ی مقاله ویدئو گیم پلی بازی ها را تماشا کنید، یا بازی را بر روی گوشی خود امتحان کنید.

دید کلی (مقدمه):
چه چیزی در یک بازی باعث میشود تا کاربر دوباره به سراغ همان گیم بیاید؟ یا به عبارتی دیگر چه چیز باعث میشود تا کاربر به یک بازی اعتیاد پیدا کند؟
5 دقیقه... در بسیاری از بازی ها همان 5 دقیقه ی اول که وارد بازی می شوید میتواند سرنوشت بازی را رقم بزند؛ که کاربر از بازی بیرون بیاید و دیگر هیچ وقت سراغ آن نرود، و یا اصلا آن را به کل از پلتفرم خود حذف کند.
و یا بازی را ادامه بدهد...

اکنون نگاهی به عکس های زیر داشته باشید.

[تصویر:  sss.png]

بازی های استودیوی Ketchapp به طور میانگین دارای 1 میلیون دانلود فعال هستند. این به معنی است که طراحان این استودیو توانسته اند به خوبی جذابیت بازی خود را در 5 دقیقه ی طلایی اول بازی به کاربران نشان بدهند و بنابراین، 1 میلیون کاربر را نسبت به بازی خود علاقه مند سازند.

در ادامه ی این مقاله به بررسی ویژگی های منحصر به فرد ساختار این بازی ها خواهیم پرداخت.

 Rush



گیم پلی هر بازی، وظیفه ی ارتباط برقرار کردن با کاربر را به عهده دارد. گیم پلی هر بازی معیار ها و المان هایی برای ارتباط برقرار کردن با کاربر را دارد. به طور مثال معیار های گیم پلی در بازی Rush هماهنگی چشم و ذهن و عکس العمل به موقع است.
پس هنگام طراحی بازی های سبک کژوال حتما به معیار های گیم پلی خود توجه کنیم.

همانطور که ذکر شد، یکی از المان های بازی Rush هماهنگی چشم و ذهن است. همانطور که در ویدئو گیم پلی بازی Rush مشاهده کردید بک گراند سیاه و مسیر و موانعی که رنگ های روشن دارند دارای تضاد رنگی بالایی هستند که علاوه بر زیبایی بصری بازی، به هماهنگی بین چشم و ذهن کاربر در بازی کمک میکند.

موسیقی بازی نیز در این میان مانند چاشنی گیم پلی عمل میکند و باعث میشود تا کاربر لذت بیشتری از بازی ببرد.

 
  2 Cars


مانند بازی Rush، بازی Cars 2 نیز معیار ها و المان هایی دارد که به وسیله ی آن ها با کاربر ارتباط برقرار میکند. اما المان های این بازی دوباره فقط شامل هماهنگی چشم و ذهن و عکس العمل به موقع نیست. طراحان بازی Cars 2 با اضافه کردن المانی جدید به جز دو المان ذکر شده توانسته اند میزان چالش برانگیزی گیم پلی بازی خود را به طور شگفت انگیزی بالا ببرند و آن اضافه کردن یک شرط برای ادامه دادن یا نباختن بازی است.

بگذارید با ذکر یک مثال بیشتر توضیح بدهم. در ویدئو گیم پلی بازی Rush دیدیم که کاراکتر بازی با برخورد به بلاک های اطراف مسیر از بین میرفت و بازی تمام میشد. در اینجا بخورد نکردن کاراکتر با بلاک های اطراف مسیر شرط تعیین شده ی بازی برای ادامه ی بازی یا نباختن بازی است.

بازی Cars 2 نیز از این قاعده ی کلی مستثنی نیست. در بازی Cars 2 جمع کردن تمام آیتم های دایره ای شکل و برخورد نکردن به آیتم های مربعی شکل شرط ادامه ی بازی است. اما طراحان بازی با اضافه کردن کاراکتری دیگر داخل بازی، شروط نباختن بازی را بیشتر کردند، که نتیجه ی آن افزایش سختی بازی و در پی آن افزایش سرگرم کنندگی بازی است.

گرافیک بازی Cars 2 نیز نکات ارزشمندی دارد که ذکر آنان خالی از لطف نیست.

استفاده درست و صحیح از المان های مختلف گرافیکی در طراحی بازی های ویدئویی علاوه بر افزایش جذابیت گرافیک و جلوه های بصری بازی به نحوه ی ارتباط بازی با کاربر ( بهبود گیم پلی ) کمک میکند.
تقاضا میکنم باری دیگر نگاهی به ویدئو گیم پلی بازی Cars 2 داشته باشید و این بار به تضاد رنگی کاراکتر ها و آیتم ها و همچنین شکل های آیتم های بازی دقت بیشتری کنید. طراحان بازی 2 Cars از این گونه تضاد ها در گرافیک بازی خود برای رساندن مفاهیم بازی استفاده کرده اند.

در بازی 2 Cars نیز مانند بازی Rush موسیقی و صداگذاری بازی صرفا جهت بالا بردن لذت بازی از گیم پلی به کار رفته است.

  Rider


بازی Rider یکی دیگر از بازی های فوق العاده جذاب استودیوی Ketchapp است. مانند بقیه ی بازی استودیو Ketchapp این بازی خصوصیات منحصر به فردی دارد که سبب میشود 5 دقیقه ی طلایی اول بازی برای کاربر به یکی از بهترین تجربه های او تبدیل شود. در ابتدا نگاهی مختصر به روند تعاملی بین بازی و کاربر میپردازیم.

اولین نکته ی ویژه ای که در مورد گیم پلی بازی Rider به چشم میخورد کنترل ساده ی کاراکتر بازی است. به این شکل که فقط با نگه داشتن تاچ کاراکتر بازی به حرکت ادامه میدهد و با رها کردن تاچ سرعت کاراکتر کاهش پیدا میکند. ( درست برعکس بازی Cars 2 )

نکته ی دیگری که در این بازی به چشم میخورد اکشن ها و رویداد های جذاب داخل بازی است. به طور مثال چرخیدن کاراکتر در هوا و رد شدن از موانع مختلف داخل بازی و جمع کردن الماس ها و بالا بردن امتیاز، کاربر را به وجد میاورد که بازی را حتما ادامه دهد.

از دیگر مواردی که در بازی های قبل دیده نشد، تشویق کاربر در ازای موفقیت در به انجام رساندن هر چالش موجود در بازی است. به طور مثال هر موقع در بازی بتوانید با کاراکتر یک دور کامل در هوا بچرخید یک امیتاز اضافی دریافت میکنید؛ یا اگر بتوانید چالش ها و ماموریت هایی که بازی به شما میدهد را در بازی انجام دهید یک موتور یا کاراکتر جدید دریافت میکنید که این نیز به تشویق ادامه ی بازی توسط کاربر کمک بزرگی میکند.

گرافیک و صداگذاری این بازی، صرفا به کمک گیم پلی بازی آمده اند تا بتوانند کاری کنند که کاربر از 5 دقیقه ی طلایی بازی لذت بیشتری ببرد، و برعکس دو بازی قبل نقش چندان در روند بازی ندارند.

***

سخن آخر: آن 5 دقیقه ی طلایی بازی را حتما جدی بگیرید!! بازی هایی که تا اینجا برای شما عزیزان تجزیه و تحلیل کردیم، هر کدام نکات خاص و مهمی را در بر داشت که توجه و عمل کردن به آن ها میتواند باعث بهبود کیفیت ساختاری هر بازیی بشود.

به طور مثال در بخش بازی Rush ما به معیار های اصلی گیم پلی بازی ها اشاره کردیم و گفتیم هر گیم پلی هر بازیی باید بر اساس یک محور یا یک پایه طراحی شود. در ادامه به اهمیت کاربرد گرافیک نه فقط به عنوان زیبایی بصری بازی، بلکه به بهبود تعامل بین کاربر و بازی اشاره کردیم.

یا در بخش بازی Cars 2 به شرط های داخل هر بازی اشاره کردیم و اینکه چگونه میتوانیم گیم پلی بازی خود را چالش برانگیز تر طراحی کنیم. در انتها و در بخش بازی Rider نیز به عواملی که سبب میشود کاربر از بازی لذت بیشتری ببرد اشاره کردیم.

به شما پیشنهاد میکنم که دوباره ویدئو گیم پلی بازی ها را نگاه کنید یا اصلا آن ها را بر روی گوشی خود امتحان کنید. و این بار آن ها را برای خود تجزیه و تحلیل کنید.



در انتها ممنونم از کسانی که این مقاله را تا انتها مطالعه کردند و امیدوارم استفاده ی مناسبی از این مقاله داشته باشند.

اگر نظر یا انتقادی در مورد این مقاله دارید، خیلی خوشحال میشوم آن را با من در میان بگذارید. اگر سوالی هم در مورد موضوعات ذکر شده دارید، باز هم خوشحال میشوم که پاسخ دهم.



موفق باشید...
  پاسخ


 سپاس شده توسط: danials008 ، kakmamad ، Amir DARK ، M.javad81 ، alireza24 ، shazde ، Mehrdad ، amirho24 ، magry ، smrm ، arian ، wof team
#2
ممنون بابت وقتی که گذاشتی
  پاسخ


 سپاس شده توسط: shazde
#3
واقعا آنالیز خوبی بود مرسی 
برای ظهور و سلامتی امام زمان صلوات بفرستید
  پاسخ


 سپاس شده توسط: shazde


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  ایده شوتر اول شخص ؟ Alireza3d 9 4,320 1400/8/12، 05:28 عصر
آخرین ارسال: mostafanastary
  اقتصاد درون بازی چیست و چه کار می‌کند؟ shazde 0 1,346 1400/5/18، 10:19 عصر
آخرین ارسال: shazde
Lightbulb اهداف خوب و بد در بازی ها ذولفقاری 9 4,990 1399/12/29، 07:29 عصر
آخرین ارسال: hasansanaei
  اهداف ، انگیزه ها ، انتخاب ها و یک بازی ساز oak 0 1,972 1399/10/24، 04:28 عصر
آخرین ارسال: oak
  حل شده تور کلمات یا بهارنارنج mohammadslt 15 10,050 1399/5/18، 03:18 عصر
آخرین ارسال: Zahra By

پرش به انجمن: