بحثی مهم در باب گرافیک بازی
#1
Photo 
سلام خدمت کاربران عزیز انجمن
مدتی هست که در این وبسایت هستم و مطلبی انتشار ندادم. چون فکر نکردم مطالبی که به ذهنم میرسد ارزش خواندن را داشته باشد. ولی چند وقتی است که موضوعی ذهنم را مشغول کرده و از درون مرا می رنجاند. این مشکل در اصل برای خودم نیست و در واقع برای بازیسازان این انجمن هست. در تمام مدتی که در این انجمن حضور داشتم پربازدیدترین و پر تکرارترین موضوعات پست شده، موضوعاتی از این قبیل بودند؛

گرافیست نیاز داریم. نیازمند گرافیست. گرافیست!!!!. گرافیک می خوام، گرافیک بازی دارم!!!، دانلود گرافیک بازی X، 

شرط می بندم تا این لحظه، خود مدیران سایت هم از این موضوع شاکی هستند. امروز می خواهم این موضوع را ریشه یابی کنم و تا حد امکان به کاربران این انجمن اگاهی کافی را برسانم و حتی اگر میشود در حد خودم درمانش کنم.

ساخت گرافیک و اجزای گرافیکی بازی یکی از مراحل اصلی بازی هست و اکثر بازی‌بازان و بازیکنان ابتدا به گرافیک بازی نگاه می کنند. بر اساس ان بازی را مقایسه می کنند. گرافیک حتی یکی از معیار های امتیاز دهی به بازی ها در رویداد بزرگ گوتی(Game of the Year) یا برترین بازی سال نیز هست. پس می توان گفت که گرافیک بازی عضو مهمی از بازی هست و بدون ان بازی حتی وجود هم ندارد(تا حدی). ولی نکته مهم همین جاست. نکته این است که گرافیک بازی حتما به معنای گرافیک بالا در حد بازی هایی مثل Battlefield یا Call of Duty نیست. گرافیک بازی سبک های متفاوتی دارد و هر سبک طرفداران خود را دارد. هر بازی نقطه قوت خود را دارد. در تاریخ بلند بالای گیمینگ بازی های زیادی امدند و رفتند و بیش از ۸۰ درصد انها بازی هایی تحسین شده اند. ولی همه ی انها دارای گرافیک خوبی نبودند. به طور مثال، یکی از بازی های تحسین شده که در نقد و انتقاد ها، حتی سازنده خود بازی را هم متعجب کرده بود، بازی تاریخی Undertale بود. این بازی با گرافیکی که چنگی به دل نمی زد توانست رقبای خود را مانند مبارزی تهلیم دیده شکست دهد و جدول بهترین بازی های وبسایت ها را مانند کوهنوردی قوی پنجه ببه سمت مقام های تک رقمی پیماید. همچنین بازی هایی مثل Thomas was aloneو spelunky با اینکه گرافیکی پایین داشتند و یا کل بازی تنها چند مربع رنگی بود توانستند دل صدهاهزار بازی باز را به دست اورند
این بازی ها هرکدام دارای ویژگی خاص خود بودند، بازی های Undertale و Thomas Was Alone دارای داستانی متحیر کننده بودند و تمام شخصیت های داخل بازی بسیار دوست داشتنی و خوش ساخت بودند. اگر همین الان در شبکه اجتماعی رددیت، سابرددیت های Undertale و Call of Duty را سرچ کنید، می بینید که این دو بازی در رقابتی تنگاتنگ با دیگر در زمینه دنبال کننده هستند. از Spelunky هر چه بگویم کم است که انگار تافته ای است جدا بافته. گیم پلی این بازی از نوع platformer و rouge like هست به مبنای واقعی rouge like های بعد خود را متحول کرد. سازنده این بازی کتابی را با همین نام نیز چاپ کرد که بیش از ۱ میلیون در کشور امریکا فروش داشته(این کتاب فقط به نحوه ساز و کار بازی پرداخته و هیچ محتوای دیگری ندارد!) و چه بسیار بازی های تاریخ ساز دیگر بودند که با گرافیک بدشان، تاریخ بازی و بازی سازی را عوض کردند. این را هم بگویم که داشتن گرافیک پیکسلی یک عیب نیست. برای مثال همین الان عنواوین می توانید Dead cells , Stardew valley , cellest , into the breach , FEZ را در گوگل سرچ کنید تا به حرف من برسید. بازی های مستقل به گرافیک وابسته نیستند، خیلی عوامل دیگر مثل داستان،گیم‌‌پلی،سبک بازی و .. بستگی دارد. خیلی بازی ها بودند که با اینکه گرافیک انها بی چون و چرا عالی بود. مورد انتقاد صد ها بازی‌باز قرار گرفتند( مانند خیلی کار های EA مانند Starwars battlefront یا بازی های دیگر شرکت ها مثل Atlas و یا Fallout 76)
از این ها که بگذریم. لب کلام من این است که:
گرافیک بازی شما حتما نباید متحیر کننده و دارای کیفیت بالا باشد، ما ها بازی سازان در حوضه ای هستیم که به ان ایندی گیم(Indie game) یا بازی مستقل می گویند. کاربرانی که به این ژانر علاقه دارند. از بازی انتظار گرافیک های بالا را ندارند و فقط به دنبال ان عصاره ی خالص بازی مستقل اند. یک بازی خوب می تواند حتی گرافیک پیکسلی هم داشته باشد، یا اصلا گرافیک نداشته باشد.
پس از این پس می توانید خودتان سبک گرافیکی خود را پیدا کنید با همان سبک بازی هایتان را بسازید،خودتان یگویید تا الان چند پروژه را به دلیل نداشتن گرافیک خوب رها کرده اید؟ خیلی سبک های گرافیکی را با کمی تامل و تمرین حتی در برنامه پاور پوینت هم درسته کرد! البته برای کاربران کانستراکت هم عرض کنم که کانستراکت هم نسبت به خودش محیط مناسبی برای طراحی گرافیک(مخصوصا پیکسلی) داراست که من به شخصه حتی برای کار های خارج از بازی سازی از ان استفاده می کنم
و موضوع خیلی مهم تر اینکه خودتان هم باید بازی‌باز شوید!کسی که کار کردن با چرخ خیاطی را بلد نیست، خیاطی تاسیس نمی کند، منظور از بازی clash of clans , clash royale ,quize of king و یا بازی های این گونه نیست. بلکه منظور من دنیای بدون مرز بازی های کامپیوتر و کنسول های بازی هست. درست هست که این بازی ها شمار زیادی کاربر دارند ولی تنها با خرید ۲ قلم جنس، نبض بازار به دست نمی اید
پیشنهاد می کنم به وبسایت های گیمفا و دنیای بازی سری بزنید و یا با گیمر های اینکاره در ارتباط باشید.

در‌مطلب بعدی به صورت مفصل درباره سبک های گرافیکی بحث می کنیم و هر سبک را زیر زره‌بین قرار میدهیم
امیدوارم این مفید واقع شود و شما خواننده عزیز هم لذت کافی رو برده باشید. حتما نظر بدید و افکارتون رو به اشتراک بذارید. از دیگر نویسندگان هم خواهشمندم به این مطالب بپردازند و تا می توانند اطلاع رسانی کنند.
 تا مطلب بعدی بدرود!
  پاسخ


#2
سلام ، ببین دوست عزیز به نظر من بازی هایی که دارای گرافیک کم هستن و فروش بالا کم هستن و اگرم باشن خارجین . الان شما بیا تو ایران مثال بزن . کدوم بازی فروش بالایی داشته ؟؟؟ بحث من بازی های سه بعدی مثل سبقت و ... نیست . تو بازی های 2 بعدی کدوم بازی ها فروش بالایی داشته ؟؟؟ غیر از اینه که بازی های گلیم گیمز که گرافیک خوبی داره همیشه اگه ببینیم صدر کافه بازار و ... هستن . پس تو ایران یا حتی کل جهان که عقل مردم به چشمشونه باید بازی گرافیک خوبی داشته باشه . یا مثلا بازی منچرز که گرافیکش عالیه . 
اما اگه بخوایم بازی های (اسم سبکش یادم نیست همون سبک ....نالیستی) رو مثال بزنیم که خب تو این بازیا گرافیک خیلی مهم نیست .
اما به نظر من بازیسازی سه راس مهم داره : 1 - گرافیست 2- برنامه نویس 3- بازار یاب
هرکدوم از این راس ها نباشن ، دیگه مثلث ما کامل نیست .
استودیو بازیسازی ایروید
جدید ترین ها : شهرزاد ، دربند;1357 و ATOM
[تصویر:  ads.gif]
  پاسخ


 سپاس شده توسط: N.A.G Groupe ، hamedbz ، ᔕinaᗪehghani
#3
خیلی بازیا بودن که گرافیک ساده داشتن و خوب فروختن.
کویینز آو کینگز گرافیکش خیلی سخته ؟ نه ! ولی این بازی ماهانه سیصد میلیون تومان از کافه بازار درآمد داره.
آمیرزا گرافیکش پیچیدست ؟ اصلا ولی این بازی هم یه درآمد مشابه کوییز آو کینگز رو از کافه بازار داره.
مثال زیاد هست. باقلوا، فروت کرفت، آفتابه و ....
گرافیک مهم هست برای جذب کاربر ولی همه چیز نیست. شما با گرافیک کاربر رو جذب می‌کنه ولی بعدش چی ؟ اینجا طراحی گیم پلی بازی و طرح تجاری بازیه که تعیین میکنه شما از بازیت درآمد چندصدمیلیونی خواهی داشت یا نه.
  پاسخ


 سپاس شده توسط: shazde ، N.A.G Groupe ، ᔕinaᗪehghani
#4
ببینید حرف شما درمورد بازی های کلماتی هم درسته . یعنی بازی های کلماتی هم گرافیکش خیلی مهم نیست اما با این حال اگه وارد جزئیات بازی های کلماتی هم بشید و از نگاه یه بازیساز بهش نگاه کنی می بینی خیلی جاها از ترفند های گرافیک استفاده شده . ضمنا آمیرزا واقعا به نظر شما گرافیک خوبی نداره ؟؟؟ پس گرافیک خوب چیه دیگه ؟؟؟ حتما نباید گرافیک نزدیک به واقعیت باشه که . گرافیکی که فانتزی اما حرفه ای و خوب باشه هم گرافیک خوب محسوب میشه . الان تو همین امیرزا حرکت شخصیت ها خودش یه فن گرافیکیه که شخصیت هارو زنده کرده و سطح گرافیک رو بالا برده . پس اگه خوب دقت کنید تو این بازی ها هم شاهد گرافیک خوب هستید .
استودیو بازیسازی ایروید
جدید ترین ها : شهرزاد ، دربند;1357 و ATOM
[تصویر:  ads.gif]
  پاسخ


 سپاس شده توسط: ᔕinaᗪehghani
#5
سلام به دوستان عزیزی که نظر دادند.

تمام نظرات شما عزیزان را خواندم و از تمام کسانی که متن را پسندیدند متشکرم

نکته ای که اقای محمد۸۲ اشاره کرد صحیح هست ولی همانطور که خود اقای محمد می گوید،موضوع قرار دادن "عقل در چشم" خیلی اتفاق می افتد و در زیادی ان در بازار های ایرانی شکی نیست . ولی پرسش اینجاست که چرا خودمان را به بازار های داخلی محدود کنیم؟ خیلی وبسایت ها و پلتفرم های عرضه دیگر هستند که به کاربر اجازه می دهند به راحتی نرم‌افزار،بازی،فایل کد و .. خود را به صورت رایگان منتشر کنند و حتی از طریق پولی کردن محصول خود درآمد زایی کنند
وبسایت هایی مثل itch.io یا gamejolt.com نمونه های کوچکی از مجموعه اند.در وبسایت kongergates هر روزه ۵ هزار بازی منتشر می شود و رقم پرداخت های وبسایت فضایی است. این بازار ها کاربرانی از سراسر جهان دارند و اگر بازاریابی مناسب انجام شود ، هر بازی ای می تواند طرفداران خود را پیدا کند و درآمد زایی کند
شما می توانید از بازار های داخلی استفاده کرده و همچنین در چند پلتفرم دیگر نیز بازی خود را منتشر کنید. چرا در یک پلتفرم وقتی می شود در هزاران پلتفرم منتشر کرد؟
با تشکر دوباره از تمام نظر دهندگان و بدرود!


  پاسخ


 سپاس شده توسط:
#6
(1397/12/9، 12:32 عصر)محمد 82 نوشته است: ببینید حرف شما درمورد بازی های کلماتی هم درسته . یعنی بازی های کلماتی هم گرافیکش خیلی مهم نیست اما با این حال اگه وارد جزئیات بازی های کلماتی هم بشید و از نگاه یه بازیساز بهش نگاه کنی می بینی خیلی جاها از ترفند های گرافیک استفاده شده . ضمنا آمیرزا واقعا به نظر شما گرافیک خوبی نداره ؟؟؟ پس گرافیک خوب چیه دیگه ؟؟؟ حتما نباید گرافیک نزدیک به واقعیت باشه که . گرافیکی که فانتزی اما حرفه ای و خوب باشه هم گرافیک خوب محسوب میشه . الان تو همین امیرزا حرکت شخصیت ها خودش یه فن گرافیکیه که شخصیت هارو زنده کرده و سطح گرافیک رو بالا برده . پس اگه خوب دقت کنید تو این بازی ها هم شاهد گرافیک خوب هستید .

منظورم بازیهای کلماتی نبود. درسته که بازی کلماتی بخاطر سبک خاصش گرافیکش ساده تره. فروت کرفت هم مثال زدم که یه بازیه کارتیه با گرافیک خیلی ساده. اما چرا خیلی از بازیهای پرفروش تو همون فضای کلمات و اطلاعات عمومی هستن ؟ بخاطر گرافیکشون یا گیم پلی خوبشون ؟
من نگفتم گرافیکشون بده، گفتم ساده اس. یعنی چیزیه که هرکس با یه هفته کار کردن تو فتوشاپ و ایلوستریتور میتونه مشابه اش رو تولید کنه. انیمیشن هم که بحثش جداست. تکنیک پیچیده ای هم نداره واقعا به اون صورت که شما میگید. بهترین انیمیشن هایی که من تو کافه بازار دیدم بازی پسرخوانده هست که واقعا سطح جهانیه.
البته میدونم تعریف من و شما از گرافیک ساده فرق داره. شما به گرافیک بازیهای مینیمالیستی مثل بازیهای ketchapp میگی ساده اما من از نظر تکنیکی میگم مثلا آمیرزا ساده ست.
  پاسخ


 سپاس شده توسط: N.A.G Groupe ، magry


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نرم افزار انیمیت برای کانستراکت 3؟ محمد 82 0 592 1402/2/5، 04:44 عصر
آخرین ارسال: محمد 82
  حل شده سوال در مورد گرافیک سه بعدی amin hosseini 9 3,137 1400/7/17، 04:16 عصر
آخرین ارسال: amin hosseini
  حداکثر مموری یوز مجاز، در موبایل ها ؟ Alireza3d 3 2,506 1400/6/6، 12:40 عصر
آخرین ارسال: hasansanaei
Star پس زمینه و کارکتر های full HD و زیبا erfan002pooya 8 9,703 1400/2/3، 11:46 صبح
آخرین ارسال: امیرعلی ۱۲۳
  حل شده اسپرایت گردونه شانس M.Y 4 3,229 1399/11/27، 04:55 عصر
آخرین ارسال: M.Y

پرش به انجمن: