1397/12/8، 10:31 عصر
سلام خدمت کاربران عزیز انجمن
مدتی هست که در این وبسایت هستم و مطلبی انتشار ندادم. چون فکر نکردم مطالبی که به ذهنم میرسد ارزش خواندن را داشته باشد. ولی چند وقتی است که موضوعی ذهنم را مشغول کرده و از درون مرا می رنجاند. این مشکل در اصل برای خودم نیست و در واقع برای بازیسازان این انجمن هست. در تمام مدتی که در این انجمن حضور داشتم پربازدیدترین و پر تکرارترین موضوعات پست شده، موضوعاتی از این قبیل بودند؛
گرافیست نیاز داریم. نیازمند گرافیست. گرافیست!!!!. گرافیک می خوام، گرافیک بازی دارم!!!، دانلود گرافیک بازی X،
شرط می بندم تا این لحظه، خود مدیران سایت هم از این موضوع شاکی هستند. امروز می خواهم این موضوع را ریشه یابی کنم و تا حد امکان به کاربران این انجمن اگاهی کافی را برسانم و حتی اگر میشود در حد خودم درمانش کنم.
ساخت گرافیک و اجزای گرافیکی بازی یکی از مراحل اصلی بازی هست و اکثر بازیبازان و بازیکنان ابتدا به گرافیک بازی نگاه می کنند. بر اساس ان بازی را مقایسه می کنند. گرافیک حتی یکی از معیار های امتیاز دهی به بازی ها در رویداد بزرگ گوتی(Game of the Year) یا برترین بازی سال نیز هست. پس می توان گفت که گرافیک بازی عضو مهمی از بازی هست و بدون ان بازی حتی وجود هم ندارد(تا حدی). ولی نکته مهم همین جاست. نکته این است که گرافیک بازی حتما به معنای گرافیک بالا در حد بازی هایی مثل Battlefield یا Call of Duty نیست. گرافیک بازی سبک های متفاوتی دارد و هر سبک طرفداران خود را دارد. هر بازی نقطه قوت خود را دارد. در تاریخ بلند بالای گیمینگ بازی های زیادی امدند و رفتند و بیش از ۸۰ درصد انها بازی هایی تحسین شده اند. ولی همه ی انها دارای گرافیک خوبی نبودند. به طور مثال، یکی از بازی های تحسین شده که در نقد و انتقاد ها، حتی سازنده خود بازی را هم متعجب کرده بود، بازی تاریخی Undertale بود. این بازی با گرافیکی که چنگی به دل نمی زد توانست رقبای خود را مانند مبارزی تهلیم دیده شکست دهد و جدول بهترین بازی های وبسایت ها را مانند کوهنوردی قوی پنجه ببه سمت مقام های تک رقمی پیماید. همچنین بازی هایی مثل Thomas was aloneو spelunky با اینکه گرافیکی پایین داشتند و یا کل بازی تنها چند مربع رنگی بود توانستند دل صدهاهزار بازی باز را به دست اورند
این بازی ها هرکدام دارای ویژگی خاص خود بودند، بازی های Undertale و Thomas Was Alone دارای داستانی متحیر کننده بودند و تمام شخصیت های داخل بازی بسیار دوست داشتنی و خوش ساخت بودند. اگر همین الان در شبکه اجتماعی رددیت، سابرددیت های Undertale و Call of Duty را سرچ کنید، می بینید که این دو بازی در رقابتی تنگاتنگ با دیگر در زمینه دنبال کننده هستند. از Spelunky هر چه بگویم کم است که انگار تافته ای است جدا بافته. گیم پلی این بازی از نوع platformer و rouge like هست به مبنای واقعی rouge like های بعد خود را متحول کرد. سازنده این بازی کتابی را با همین نام نیز چاپ کرد که بیش از ۱ میلیون در کشور امریکا فروش داشته(این کتاب فقط به نحوه ساز و کار بازی پرداخته و هیچ محتوای دیگری ندارد!) و چه بسیار بازی های تاریخ ساز دیگر بودند که با گرافیک بدشان، تاریخ بازی و بازی سازی را عوض کردند. این را هم بگویم که داشتن گرافیک پیکسلی یک عیب نیست. برای مثال همین الان عنواوین می توانید Dead cells , Stardew valley , cellest , into the breach , FEZ را در گوگل سرچ کنید تا به حرف من برسید. بازی های مستقل به گرافیک وابسته نیستند، خیلی عوامل دیگر مثل داستان،گیمپلی،سبک بازی و .. بستگی دارد. خیلی بازی ها بودند که با اینکه گرافیک انها بی چون و چرا عالی بود. مورد انتقاد صد ها بازیباز قرار گرفتند( مانند خیلی کار های EA مانند Starwars battlefront یا بازی های دیگر شرکت ها مثل Atlas و یا Fallout 76)
از این ها که بگذریم. لب کلام من این است که:
گرافیک بازی شما حتما نباید متحیر کننده و دارای کیفیت بالا باشد، ما ها بازی سازان در حوضه ای هستیم که به ان ایندی گیم(Indie game) یا بازی مستقل می گویند. کاربرانی که به این ژانر علاقه دارند. از بازی انتظار گرافیک های بالا را ندارند و فقط به دنبال ان عصاره ی خالص بازی مستقل اند. یک بازی خوب می تواند حتی گرافیک پیکسلی هم داشته باشد، یا اصلا گرافیک نداشته باشد.
پس از این پس می توانید خودتان سبک گرافیکی خود را پیدا کنید با همان سبک بازی هایتان را بسازید،خودتان یگویید تا الان چند پروژه را به دلیل نداشتن گرافیک خوب رها کرده اید؟ خیلی سبک های گرافیکی را با کمی تامل و تمرین حتی در برنامه پاور پوینت هم درسته کرد! البته برای کاربران کانستراکت هم عرض کنم که کانستراکت هم نسبت به خودش محیط مناسبی برای طراحی گرافیک(مخصوصا پیکسلی) داراست که من به شخصه حتی برای کار های خارج از بازی سازی از ان استفاده می کنم
و موضوع خیلی مهم تر اینکه خودتان هم باید بازیباز شوید!کسی که کار کردن با چرخ خیاطی را بلد نیست، خیاطی تاسیس نمی کند، منظور از بازی clash of clans , clash royale ,quize of king و یا بازی های این گونه نیست. بلکه منظور من دنیای بدون مرز بازی های کامپیوتر و کنسول های بازی هست. درست هست که این بازی ها شمار زیادی کاربر دارند ولی تنها با خرید ۲ قلم جنس، نبض بازار به دست نمی اید
پیشنهاد می کنم به وبسایت های گیمفا و دنیای بازی سری بزنید و یا با گیمر های اینکاره در ارتباط باشید.
درمطلب بعدی به صورت مفصل درباره سبک های گرافیکی بحث می کنیم و هر سبک را زیر زرهبین قرار میدهیم
امیدوارم این مفید واقع شود و شما خواننده عزیز هم لذت کافی رو برده باشید. حتما نظر بدید و افکارتون رو به اشتراک بذارید. از دیگر نویسندگان هم خواهشمندم به این مطالب بپردازند و تا می توانند اطلاع رسانی کنند.
تا مطلب بعدی بدرود!
مدتی هست که در این وبسایت هستم و مطلبی انتشار ندادم. چون فکر نکردم مطالبی که به ذهنم میرسد ارزش خواندن را داشته باشد. ولی چند وقتی است که موضوعی ذهنم را مشغول کرده و از درون مرا می رنجاند. این مشکل در اصل برای خودم نیست و در واقع برای بازیسازان این انجمن هست. در تمام مدتی که در این انجمن حضور داشتم پربازدیدترین و پر تکرارترین موضوعات پست شده، موضوعاتی از این قبیل بودند؛
گرافیست نیاز داریم. نیازمند گرافیست. گرافیست!!!!. گرافیک می خوام، گرافیک بازی دارم!!!، دانلود گرافیک بازی X،
شرط می بندم تا این لحظه، خود مدیران سایت هم از این موضوع شاکی هستند. امروز می خواهم این موضوع را ریشه یابی کنم و تا حد امکان به کاربران این انجمن اگاهی کافی را برسانم و حتی اگر میشود در حد خودم درمانش کنم.
ساخت گرافیک و اجزای گرافیکی بازی یکی از مراحل اصلی بازی هست و اکثر بازیبازان و بازیکنان ابتدا به گرافیک بازی نگاه می کنند. بر اساس ان بازی را مقایسه می کنند. گرافیک حتی یکی از معیار های امتیاز دهی به بازی ها در رویداد بزرگ گوتی(Game of the Year) یا برترین بازی سال نیز هست. پس می توان گفت که گرافیک بازی عضو مهمی از بازی هست و بدون ان بازی حتی وجود هم ندارد(تا حدی). ولی نکته مهم همین جاست. نکته این است که گرافیک بازی حتما به معنای گرافیک بالا در حد بازی هایی مثل Battlefield یا Call of Duty نیست. گرافیک بازی سبک های متفاوتی دارد و هر سبک طرفداران خود را دارد. هر بازی نقطه قوت خود را دارد. در تاریخ بلند بالای گیمینگ بازی های زیادی امدند و رفتند و بیش از ۸۰ درصد انها بازی هایی تحسین شده اند. ولی همه ی انها دارای گرافیک خوبی نبودند. به طور مثال، یکی از بازی های تحسین شده که در نقد و انتقاد ها، حتی سازنده خود بازی را هم متعجب کرده بود، بازی تاریخی Undertale بود. این بازی با گرافیکی که چنگی به دل نمی زد توانست رقبای خود را مانند مبارزی تهلیم دیده شکست دهد و جدول بهترین بازی های وبسایت ها را مانند کوهنوردی قوی پنجه ببه سمت مقام های تک رقمی پیماید. همچنین بازی هایی مثل Thomas was aloneو spelunky با اینکه گرافیکی پایین داشتند و یا کل بازی تنها چند مربع رنگی بود توانستند دل صدهاهزار بازی باز را به دست اورند
این بازی ها هرکدام دارای ویژگی خاص خود بودند، بازی های Undertale و Thomas Was Alone دارای داستانی متحیر کننده بودند و تمام شخصیت های داخل بازی بسیار دوست داشتنی و خوش ساخت بودند. اگر همین الان در شبکه اجتماعی رددیت، سابرددیت های Undertale و Call of Duty را سرچ کنید، می بینید که این دو بازی در رقابتی تنگاتنگ با دیگر در زمینه دنبال کننده هستند. از Spelunky هر چه بگویم کم است که انگار تافته ای است جدا بافته. گیم پلی این بازی از نوع platformer و rouge like هست به مبنای واقعی rouge like های بعد خود را متحول کرد. سازنده این بازی کتابی را با همین نام نیز چاپ کرد که بیش از ۱ میلیون در کشور امریکا فروش داشته(این کتاب فقط به نحوه ساز و کار بازی پرداخته و هیچ محتوای دیگری ندارد!) و چه بسیار بازی های تاریخ ساز دیگر بودند که با گرافیک بدشان، تاریخ بازی و بازی سازی را عوض کردند. این را هم بگویم که داشتن گرافیک پیکسلی یک عیب نیست. برای مثال همین الان عنواوین می توانید Dead cells , Stardew valley , cellest , into the breach , FEZ را در گوگل سرچ کنید تا به حرف من برسید. بازی های مستقل به گرافیک وابسته نیستند، خیلی عوامل دیگر مثل داستان،گیمپلی،سبک بازی و .. بستگی دارد. خیلی بازی ها بودند که با اینکه گرافیک انها بی چون و چرا عالی بود. مورد انتقاد صد ها بازیباز قرار گرفتند( مانند خیلی کار های EA مانند Starwars battlefront یا بازی های دیگر شرکت ها مثل Atlas و یا Fallout 76)
از این ها که بگذریم. لب کلام من این است که:
گرافیک بازی شما حتما نباید متحیر کننده و دارای کیفیت بالا باشد، ما ها بازی سازان در حوضه ای هستیم که به ان ایندی گیم(Indie game) یا بازی مستقل می گویند. کاربرانی که به این ژانر علاقه دارند. از بازی انتظار گرافیک های بالا را ندارند و فقط به دنبال ان عصاره ی خالص بازی مستقل اند. یک بازی خوب می تواند حتی گرافیک پیکسلی هم داشته باشد، یا اصلا گرافیک نداشته باشد.
پس از این پس می توانید خودتان سبک گرافیکی خود را پیدا کنید با همان سبک بازی هایتان را بسازید،خودتان یگویید تا الان چند پروژه را به دلیل نداشتن گرافیک خوب رها کرده اید؟ خیلی سبک های گرافیکی را با کمی تامل و تمرین حتی در برنامه پاور پوینت هم درسته کرد! البته برای کاربران کانستراکت هم عرض کنم که کانستراکت هم نسبت به خودش محیط مناسبی برای طراحی گرافیک(مخصوصا پیکسلی) داراست که من به شخصه حتی برای کار های خارج از بازی سازی از ان استفاده می کنم
و موضوع خیلی مهم تر اینکه خودتان هم باید بازیباز شوید!کسی که کار کردن با چرخ خیاطی را بلد نیست، خیاطی تاسیس نمی کند، منظور از بازی clash of clans , clash royale ,quize of king و یا بازی های این گونه نیست. بلکه منظور من دنیای بدون مرز بازی های کامپیوتر و کنسول های بازی هست. درست هست که این بازی ها شمار زیادی کاربر دارند ولی تنها با خرید ۲ قلم جنس، نبض بازار به دست نمی اید
پیشنهاد می کنم به وبسایت های گیمفا و دنیای بازی سری بزنید و یا با گیمر های اینکاره در ارتباط باشید.
درمطلب بعدی به صورت مفصل درباره سبک های گرافیکی بحث می کنیم و هر سبک را زیر زرهبین قرار میدهیم
امیدوارم این مفید واقع شود و شما خواننده عزیز هم لذت کافی رو برده باشید. حتما نظر بدید و افکارتون رو به اشتراک بذارید. از دیگر نویسندگان هم خواهشمندم به این مطالب بپردازند و تا می توانند اطلاع رسانی کنند.
تا مطلب بعدی بدرود!