مهمان عزیز خوش‌آمدید. ورود عضــویت


چگونه ایده های خوب به مغزمان برسد !
#1
Wink 
منشا کلمه “بازی” از سرگرمی می آید، سرگرمی برای هیچ کسی محدودیت ندارد، برای مثال ممکن است من به بازی های ویدئویی علاقه داشته باشم و از آن لذت ببرم یا نه فوتبال را به بازی های ویدئویی ترجیح بدهم و از آن لذت ببرم. به طور کلی بازی باید سرگرم کننده باشد در صورتی که همیشه بهترین ایده ها 100 در صد عملی یا حتی اجرا نمی شوند. مبحثی به نام ایده نقش پر رنگی در بازی های ویدئویی دارد و این ایده است که می تواند بازی های ویدئویی را سرگرم کننده و متمایز نماید البته عکس آن هم ممکن است.

معمولا ساخت یک بازی با یک یا چند ایده شروع می شود. چه یک بازی ساز باشید یا یک بازیکن همیشه ایده های کوچکی در ذهن دارید اما هیچ موقع آن ایده به طور کامل در ذهن شما پردازش نمی شود. برای اینکه بتوانید ایده ای را به خوبی گسترش دهید و به یک بازی تبدیل کنید، لازمه اجرای آن وجود یک قلم و کاغذ است، آن ایده را یادداشت کنید چرا که قول میدهم که به زودی از یادتان می رود. معمولا ایده اولیه شکل و شمایل خوبی به خود نگرفته است، بهتر است این جمله را بهتر کنم ! ایده اولیه مانند یک پازل هزار تکه است. هر کسی برای خودش می تواند  تکه های  پازل را داشته باشد اما اینکه هزار تکه پازل را در کنار هم قرار دهیم کاری دشوار و زمان گیر است، به بیان دیگر این کار را باید با دست یک حرفه ای بدهید ( طراح بازی) تا در سریع ترین زمان آن ها را در کنار هم قرار بدهد.
یک طراح بازی باید بداند که ایده ها را چطور به همدیگر متصل کند و تغییرات لازم انجام بدهد در نتیجه ایده ای که ابتدایی بود را به یک بازی قابل قبول تبدیل کند. ممکن است بدترین ایده شما به بهترین بازی تاریخ تبدیل شود یا حتی عکس آن اتفاق بیافتد، به معنی دیگر اگر می خواهید به یک ایده پرداز خوبی تبدیل شوید باید در آن حرفه ای باشید. در شروع هیچ وقت از ایده ای که می دهید نا امید نباشید و همه گزینه ها موجود را مورد بررسی قرار دهید.
پیدا کردن ایده به خصوص ایده تازه و کاملا جدید، کاری سخت و زمان گیر است. مطمئن هستم هر کدام از شما ایده های زیادی در ذهن دارید و فکر می کنید به بهترین بازی در تاریخ جهان تبدیل می شود اما به این سادگی هم که فکر می کنید نیست. برای پیدا کردن ایده باید گزینه های پیش رو را بررسی کنید، به طور مثال قصد دارید یک بازی اکشن سوم شخص مانند بازی مکس پین بسازید، باید به موتور بازی سازی که در اختیار دارید توجه لازم را داشته باشید و از خود بپرسید آیا با موتور بازی سازی کرای انجین می توان یک بازی سوم شخص سه بعدی را طراحی کرد؟ آیا افراد کافی برای ساخت ایده مور نظر را دارید؟ مدت ساخت بازی و پیش تولید چطور ؟ توانایی گروه نسبت به ایده و تکنولوژی حال حاظر. برای گسترش یک ایده باید به آن شاخ و برگ بیافزاید و حتما به تمام سوال هایی که گفتم توجه داشته باشد و آن ها را بررسی کنید در غیر این صورت احتمال موفقیت شما خیلی پایین است.

نقل قول:محمد حسین جعفریان: در دنیای بازی های ویدیویی ایده های تازه لزوما موفق نخواهند بود. در حقیقت این ناب بودن یک ایده است که می تواند کشش بسیار داشته باشد. بسیاری از بازی های بزرگ از تلفیق چند سبک یا پیشرفت همان سبک به وجود آمده اند. مهم این است که شخص برای همه جزئیات ایده خود تصمیمات دقیق داشته باشد.

برای پیدا کردن ایده خوب چند راه وجود دارد که توضیح کوتاهی درباره این موارد می دهم ( البته راه های زیادی است که فقط چند راه را از بین آنها انتخاب کردم، در صورت امکان قسمت دوم این مقاله هم نوشته می شود!)
1.مخاطب های خود را انتخاب کنید.

[عکس: GAMEnet_2010_booth2.jpg]
هیچ وقت سعی نکنید یک ندای وظیفه دیگر بسازید !

قطعا وقتی بازی سرگرم کننده باشد مخاطبان زیادی را به دست می آورید، برای اینکه بتوانید یک ایده خوب پیدا کنید باید در این باره تحقیق کنید که بیشترین مخاطب های یک بازی به دنبال چه سبکی هستند برای مثال افراد زیادی به انجام بازی اکشن ندای وظیفه می پردازند با اینکه ایده این بازی کهنه شده است اما همه ساله مخاطب های زیادی را جذب خود می کند. تا جایی که می توانید انتظارات مخاطب های خود را بر آورده سازید و از بازی های پر طرفدار ایده بگیرید یا حتی آن را گسترش دهید.
 2. پرسش از منتقد های بازی.
یک منتقد بازی های ویدئویی خوب می داند کجا گیم پلی سرگرم کننده و یا کسل آور است. وقتی سبک بازی خود را انتخاب کردید از چندین منتقد بازی های ویدئویی در باره آن سبک بپرسید و نکات خوب و بد را که باعث پیشرفت با پسرفت در آن بازی می شود را درک کنید. مقاله های مختلفی در این باره بخوانید.
3.مشورت کردن با دیگران.

[عکس: chat-friend.jpg]
سعی کنید از دوستان خود برای ایده سوال کنید نه جر و بحث کردن با همدیگر !

اگر در اطراف خود دوستی ندارید که گیمر باشد بهتر است به دنیای مجازی وارد شوید ! با راه انداختن یک مهمانی در شبکه PSN یا Yahoo و هر نرم افزار دیگری که در این زمینه وجود دارد می توانید به ایده های خوب یا بد برسید. شرکت در انجمن های بازی سازی را فراموش نکنید.
4. بازیکن حرفه ای باشید.

[عکس: gamer_logo_final.jpg]
تا جایی که می توانید بازی های موفق سبک مورد نظرتان را انجام بدهید.

اگر یک بازیکن حرفه ای باشید، یک پله از افراد دیگر که فقط بازی سازی می کنند جلوتر هستید. به راحتی می توانید ایده های خوبی را دریافت کنید، بهتر است به انجام بازی های هم سبک بازی خودتان بپردازید البته پیدا کردن ایده از سبک های مختلف غیر ممکن نیست اما باید به گیم پلی بازی شما خوش بیاید.
5. پازل و معما.

[عکس: url4.jpg]
با بازی ای مثل دوز یا پازل می توانیدآن ها را به ایده های جدید تر تبدیل کنید !

حتما اسم فامیل یا دوز را بازی کرده اید. اگر توجه کرده باشید بعضی از بازی های ویدئویی بر این اساس ساخته شده است و حتی در قسمتی از گیم پلی بازی به عنوان یک مینی گیم شناخته شده است، برای مثال در قسمتی از بازی ماشیناریوم باید چیزی ارتقا یافته از دوز را انجام بدهید تا به مرحله بعدی راه پیدا کنید حتی می توانید معماهای مختلفی خلق کنید که تازگی داشته باشد و خودش یک بازی جدید به حساب بیاید. همین می تواند ایده های خوبی را در اختیار شما بگذارد.
6. داستان.

[عکس: ku-xlarge.jpg]
با خواندن داستان یا نوشتن داستان درشروع کار، می توان به ایده های خوبی رسید !

به احتمال زیاد بازی های زیادی ساخته شده اند که در ابتدا قرار نبود ساخته شوند! ممکن است شرکت ThQ به داستان Metro 2033 علاقه مند شده باشد که آن را به بازی تبدیل کرده است، شما هم می توانید با نوشتن داستان و یا خواندن کتاب داستان های مختلف آن را به ایده تبدیل کنید.
7. شخصیت پردازی.

[عکس: character02.jpg]
با سوال کردن از خود می توانید به شخصیت دلخواه خود برسید !

این شخصیت اصلی بازی است که می تواند گیم پلی جدیدی را نسبت به دیگر بازی ها به ارمغان بیاورد. یک بازی و البته یک ایده نیاز به یک بازیکن معمولی یا شاید هم قهرمان دارد. شخصیت قابل بازی چه کسی است؟ یک ابر قهرمان یا کسی که به دنبال انتقام است ؟ این ابر قهرمان چه ویژگی هایی دارد ؟ آیا قرار است یک هیرو لول 70 باشید یا یک سوپرمن ؟
8. تعامل

[عکس: url.gif]
با ایجاد تعامل بین ایده و اجزای آن می توانید بهانه خوبی برای ساخت یک بازی داشته باشید.

از همان اول ایده ای که به ذهنتان می آید را یادداشت کنید و سعی کنید تکه های پازل را به درستی در کنار هم قرار بدهید، چیزی که می تواند ایده شما را خراب کند نبود تعامل بین تکه های پازل (ایده) است. وقتی شخصیت بازی بتمن است باید در محیط مناسب باشید و داستان قابل قبولی را یدک بکشد و به خوبی روایت شود. با کشیدن نمودار درختی سعی کنید ایده هایی که مناسب بازی است را نگه دارید و آن هایی که خوب نیست را حذف کنید تا از میان آن ها بهترین ایده را انتخاب کنید. همین کار باعث می شود تا جایی که به ایده ای ناب می رسید ذهن شما فعال تر شود، بهتر و بهتر از قبل شود و حتی آن ایده تغییر پیدا کند.
9. نتیجه

[عکس: journey-game-screenshot-6-b.jpg]
اگر در آخر کار به ایده دست یافته علاقه و زمان کافی را در اختیار نداشتید بهتر است به دنبال تغییر آن ایده باشید یا حتی از اول اول شروع کنید!

تنها زمانی می توانید ایده مورد نظرتان را طراحی کنید که توانایی لازم را برای ایده مورد نظر داشته باشید و همچنان به  آن علاقه داشته باشید، وقتی ایده را جمع بندی کردید اما دیگر به ادامه آن علاقه نداشتید ببینید کجای اصول را رعایت نکردید که به خواسته خود نرسیده اید.
10. به اشتراک بگذارید.

[عکس: terol.jpg]
اگر نظرات دوستانتان درباره ایده منفی بود و نتوانستید موفق شوید بار دیگر از اول شروع کنید و ببینید کدام مرحله را انجام نداده اید!

وقتی ایده کامل شد آن را به دوستان خود بدهید و نظرشان را در این باره بخواهید، اگر با جواب های منفی رو برو شدید انگیزه خود را از دست ندهید بلکه سعی کنید نظرات دوستان را به ایده اضافه کنید و ایراد های آن را برطرف کنید.
11. مجموعه مستندات.

[عکس: BA4-%E2%80%93-Re-design-GDD3.png]
مجموعه مستندات باعث می شود افراد گروه و خودتان در ساخت بازی سردرگم نشوید!
توجه: مجموعه مستندات خودش نیاز به توضیح زیادی دارد، در صورت استقبال با این بخش منتظر این مقاله باشید !)

وقتی ایده های شما تکمیل شد، آن را به صورت یک مجموعه مستند دربیاورید برای مثال ایده را بصورت کامل در Word بنویسید و در اختیار دیگران (افراد گروه) بگذارید و تا جایی که می شود آن را با شکل ارائه دهید. (البته مجموعه مستندات چیزی فراتر از ایده است و کل بازی در آن شرح داده شده است از منو بازی بگیرید تا گیم پلی)
 12. تجربه در بازی سازی

[عکس: ttt.jpg]
در هر شکستی موفقیتی منتظرتان است.

در هر شکست پیروزی ای منتظر شماست البته اگر بخواهید ! داشتن تجربه در بازی سازی چه شکست چه موفقیت باعث می شود تا شما در این زمینه با تجربه تر شوید. اگر در پروزه قبلی نتوانستید ایده خوبی پیدا کنید پس از گذشته درس بگیرید و آن را دوباره تکرار نکنید.
13. کامیک بوک (کامیک)

[عکس: cb.jpg]
لازم نیست برای طراحی کامیک بوک حرفه ای باشید فراموش نکنید که شما می خواهید ایده پرداز شوید شاید هم هردو !

بعد از اینکه ایده را تکمیل کردید آن را به صورت مجموعه مستندات درآورید و کامیک بوکی درباره آن ایده طراحی کنید و داستان را به آن بیافزایید با این روش راحت تر می توانید به آنچه که می خواهید برسید. در ساخت بازی های رایانه ای، طراح بازی برای درک بیشتر ایده به دیگر افراد گروه، آن را به صورت یک کامیک بوک در می آورد.

[عکس: %DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%...%D9%86.png]


متاسفانه روند طراحی و ساخت نرم افزار به دلیل مشکلاتی کاملا متوقف گشت ...
 
پاسخ دهید
 سپاس شده توسط: hesam3 ، hamid5700 ، shazde ، amin COD ، _mohammad_javad_ ، hamedbz
#2
به نظر من هیچی بهتر از دستشویی و حموم رفتن نیست  4

در مورد اشتراک گذاری با دوستان ، بنده شدیدا با این موضوع مخالف هستم ...
هیچ وقت ایده های خودتونو برای دیگران تعریف نکنید ، چرا که دیگران دیدگاه شمارو نسبت به اون ندارند ، اگر ایده ای خود شمارو خوشحال نگه میداره یعنی اون ایده ناب هست .

فقط کافیه به مارک زاکربرگ اشاره کنم که زمانی که میخواست اینستاگرام که یک شرکت کوچیک بود رو خریداری کنه ( با مبلغ بسیار بالایی ) تمام سرمایه گذاران فیسبوک بهش خندیدند و حتی کناره گرفتند ...

ایده ای که خوب باشه باید خود شمارو راضی نگه داره ، نه دیگران رو ؛ ایده فقط زمانی به جایگاه نقد میرسه که از اون در عمل استفاده بشه ( باهاش بازی ساخته بشه ، کمیک ، سریال تلویزیونی و یا فیلم ) و فقط اینطوری شما میتونید از نقد دیگران استفاده کنید ، تا قبل از اون من شدیدا اعتقاد دارم نباید ایده اشتراک گذاری بشه ؛ چون مسلما انتقاد های الکی و کارشناسی نشده از ی سری افرادی که دهنشون هنوز بوی شیر میده میشنوید و امکان داره دلسرد بشید و از ایده ای که در سر دارید دور بکنه .

البته ایده نباید در سر باشه ، همونطور که گفته شد ، باید مکتوب بشه ، ایده ای که مکتوب نباشه به اندازه ی ارزن هم ارزش نداره .
به علت برخی مشکلات خانوادگی تا مدتی برنامه نویسی و بازی سازی نخواهم کرد .
بازی های در حال توسعه از جمله " شتاب " بعد از گذشت این مدت توسعه و منتشر خواهند شد .
 
پاسخ دهید
 سپاس شده توسط: kiarash ، shazde ، alii ، hamid5700 ، oak ، meysam.p.n
#3
بحث ایده تاپ خودش یک موضوعه و بحث ساخت و انتشار اون ایده هم یک معضل دیگس.
یکی از مشکلاتی که در این صنعت وجود داره کپی هست،
بازیهایی با ایده ناب که توسط یک تیم یک نفره ساخته میشه، هر چقدرم خوب باشه یه جاییش باید لنگ بزنه.
چون یه آدم دست تنها در همه چیز استاد نیس.
بخاطر همین انتشار یک اثر خوب ریسک کپی شدن و در نهایت از دور خارج شدن اون اثر رو قطعا خواهد داشت.
 
پاسخ دهید
 سپاس شده توسط:
#4
میشینی انقد فک میکنی تا یا میپکی یا یه ایده خوب به ذهنت میرسه . همونطور که دوستمون هم گفت دسشویی بهترین جائه  24
استودیو بازیسازی ایروید
جدید ترین ها : شهرزاد ، دربند;1357 و ATOM
[عکس: ads.gif]
 
پاسخ دهید
 سپاس شده توسط: meysam.p.n ، kakmamad
#5
آقای ثنایی
منظور بنده از دوستان، افراد مورد اعتماد است
کسی که واقعا بازی باز خوبی باشد و خیر و صلاح شما را بخواهد ، می تواند برای آزمایش کردن ایده های شما فرد مناسبی باشد.
دوستان، شما هم بروید و در همان دست شویی فکر کنید و با مگس ها و پشه ها را جع به ایده هایتان بحث کنید ...
[عکس: %DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%...%D9%86.png]


متاسفانه روند طراحی و ساخت نرم افزار به دلیل مشکلاتی کاملا متوقف گشت ...
 
پاسخ دهید
 سپاس شده توسط:
#6


(1398/7/2، 07:21 عصر)oak نوشته: آقای ثنایی
منظور بنده از دوستان، افراد مورد اعتماد است
کسی که واقعا بازی باز خوبی باشد و خیر و صلاح شما را بخواهد ، می تواند برای آزمایش کردن ایده های شما فرد مناسبی باشد.
دوستان، شما هم بروید و در همان دست شویی فکر کنید و با مگس ها و پشه ها را جع به ایده هایتان بحث کنید ...
سلام

اولا کارای خودتو قالب‌ ماها نکن 
دوما یکی از افرادی ک ممکنه مسخره کنند مثل خودت ک نظر آقا حسام و محمد۸۲ رو مسخره کردی
سوما جسارت ب آقا حسام و محمد۸۲ نباشه ولی این نظر آقا حسام و محمد۸۲ بود ،اول بفهم کی رو برا حرفش مخاطبت قرار میدی ک اینجوری نشه
چهارما طاقت نظر نداری همون پست اول بگو من جنبه ندارم هیچی بم  نگید
[عکس: 147947258775370_irannaz_com.jpg]
همینجوری برا اطلاع عمومی(همون گروه پارس هستیم که دیدیم نام پارس خیلی هست و تصمیم گرفتیم که نام گروه رو عوض کنیم که این نام ،نام اصیل ایرانی هست)
 
پاسخ دهید
 سپاس شده توسط: hesam3
#7
(1398/7/2، 07:21 عصر)oak نوشته: آقای ثنایی
منظور بنده از دوستان، افراد مورد اعتماد است
کسی که واقعا بازی باز خوبی باشد و خیر و صلاح شما را بخواهد ، می تواند برای آزمایش کردن ایده های شما فرد مناسبی باشد.
دوستان، شما هم بروید و در همان دست شویی فکر کنید و با مگس ها و پشه ها را جع به ایده هایتان بحث کنید ...

بلعکس منظور بنده هم همه افراد بود ... مورد اعتماد و غیره نداره ؛ ایده باید در ذهن ایده پرداز تا زمان عملیات باقی بمونه .

والا دستشویی ما مگس و پشه نداره ، بنده هم ایده شتاب و جنگ گانگسترا رو در دستشویی و حموم ایده پردازی کردم ؛ البته بعدشم ی مدت طولانی به بوستان جوانمردان میرفتم و ایده مو توسعه میدادم .
البته شاید من اینطوریم ولیکن مخاطب اصلی شما من بودم .

(1398/7/2، 07:39 عصر)محمد هادی نوشته:
(1398/7/2، 07:21 عصر)oak نوشته: آقای ثنایی
منظور بنده از دوستان، افراد مورد اعتماد است
کسی که واقعا بازی باز خوبی باشد و خیر و صلاح شما را بخواهد ، می تواند برای آزمایش کردن ایده های شما فرد مناسبی باشد.
دوستان، شما هم بروید و در همان دست شویی فکر کنید و با مگس ها و پشه ها را جع به ایده هایتان بحث کنید ...
سلام

اولا کارای خودتو قالب‌ ماها نکن 
دوما یکی از افرادی ک ممکنه مسخره کنند مثل خودت ک نظر آقا حسام و محمد۸۲ رو مسخره کردی
سوما جسارت ب آقا حسام و محمد۸۲ نباشه ولی این نظر آقا حسام و محمد۸۲ بود ،اول بفهم کی رو برا حرفش مخاطبت قرار میدی ک اینجوری نشه
چهارما طاقت نظر نداری همون پست اول بگو من جنبه ندارم هیچی بم  نگید

دوستان دعوا نداریم با هم .
مخاطب اصلی پست ایشون من بودم و از اول هم اسم منو گفتند ، به شما یا دوستان دیگه توهینی نکردند .

هرکسی ی جوری به ایده ای که میخواد دست پیدا میکنه .

البته ی چیزی که من اعتقاد دارم اینه که فعلا سنگ همدیگرو به سینه نکوبیم ، چون فعلا چه من حسن ثنایی چه عضوی که دیروز عضو انجمن شده فرقی با هم نداریم ، من هم در حال حاضر بازی موفقی ارائه ندادم و برخلاف خیلی از دوستان دیگه توی انجمن حتی یک بازی ریلیز منتشر شده هم ندارم ... بماند نبرد مدرن که شکست خورد .
به علت برخی مشکلات خانوادگی تا مدتی برنامه نویسی و بازی سازی نخواهم کرد .
بازی های در حال توسعه از جمله " شتاب " بعد از گذشت این مدت توسعه و منتشر خواهند شد .
 
پاسخ دهید
 سپاس شده توسط: محمد هادی
#8
ببخشید که سوء تفاهم شد 
جمله اولم مخاطبش آقای ثنایی بود که از مطلب خودم دفاع کردم
بقیه هم که اگر سوء تفاهم شده من معضرت می خواهم 
منظورم از این حرف این بود که زشت بعدا اگه ازتون پرسیدن ایده فلان بازی کی و کجا به ذهنتون ریسید بعد بگید توی دستشویی ساعت 5:00 am
[عکس: %DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%...%D9%86.png]


متاسفانه روند طراحی و ساخت نرم افزار به دلیل مشکلاتی کاملا متوقف گشت ...
 
پاسخ دهید
 سپاس شده توسط: محمد هادی
  


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  راهنمایی بازی کانتر 2بعدی amirgoli 19 446 1398/6/10، 01:15 عصر
آخرین ارسال: amirgoli
  اطمینان از بدرد بخور بودن کانسترامت hosseinnn 4 227 1398/4/9، 02:36 عصر
آخرین ارسال: shazde
  شش گام برای بازی با ذهن بازیکن mhammadahdi 0 315 1397/11/13، 02:57 عصر
آخرین ارسال: mhammadahdi
  ایده بازی فکری hasiri 1 353 1397/9/15، 01:31 عصر
آخرین ارسال: kiarash
  چگونه یک داستان خوب برای بازیمان بنویسیم؟ rezamms 0 314 1397/8/21، 11:13 عصر
آخرین ارسال: rezamms

پرش به انجمن: