1399/7/7، 04:25 عصر
سلام بر همه افراد انجمن.
این اولین پست اموزشی من هست.
قراره بفهمید که چطور میشه تو کانستراکت 2 محدوده برخورد رو تعیین کنید!!
(بعد از گشت و گذار تو انجمن فهمیدم که بیشتر افراد نمیدونن کانستراکت همچین قابلیتی داره و از یک مکعب جدا ازش استفاده میکردن!)
خب اول باید چند چیز رو توضیح بدم تا کمی از سوالاتی که دارین رفع بشه.
انواع برخورد ها:
pixel perfect collision: در این نوع برخورد از پیکسل ها کمک گرفته میشه. یعنی چی؟! یعنی اینکه وقتی پیکسل های دو ابجکت یا اسپرایت با هم برخورد میکنن شرط شما اجرا میشه.
polygon collision: در این نوع برخورد از محدوده ی چند ضلعی که برای ابجکت تعیین شده استفاده میکنه. یعنی وقتی این محدوده ها به هم برخورد میکنن شرط اجرا میشه.
خب من فعلا این دو تا رو نام بردم چون استفاده زیادی داشتن. باید بگم که بر خلاف چیزی که بقیه فکر میکنن کانستراکت 2 از برخورد پیکسلی پشتیبانی نمیکنه. به گفته سازنده کانستراکت این نوع برخورد استفاده از CPU رو بالا میبره و اصلا مناسب نیست. برای همین کانستراکت از برخورد چند ضلعی کمک میگیره.
حالا بهتون یاد میدم چطور ازش استفاده کنید
1-اول روی اسپرایت خودتون کلیک کنید.
2-بعد روی این گزینه کلیک کنید:
3- اینجا چند تا نقطه و خط هایی متصل به انها میبینید. اینا همون محدوده چند ضلعی هستن.
4- با تکان دادن نقطه های قرمز میتونین محدوده رو تغییر بدین. برای افزایش نقطه روی نقطه ها دو بار کلیک کنید یا روشون راست کلیک کنید و روی Add Point کلیک کنید.
5- میتونید از حالت خودکار کانستراکت استفاده کنید. برای این کار روی یکی از نقطه ها راست کلیک کنید و روی Guess ploygon shape کلیک کتید. البته زیاد خوب نیستو فقط به درد دایره میخوره
6- بعد از تعیین محدوده باید اون رو به تمامی فریم ها انتقال بدیم. توجه کنید که هر فریم میتونه محدوده متفاوتی داشته باشه. برای همین میتونید هر فریم یه محدوده دیگه بزارید. ولی اگه میخواید برای همه یه شکل قرار بگیره روی یکی از نقطه ها راست کلیک کنید و روی Apply to whole animation کلیک کنید یا گزینه پایینی که به همه انیمیشن ها اضافه میکنه رو بزنید( اگه خواستید...)
7- پایان شما موفق شدید!!
نکته: استفاده بیشتر از 9 نقطه باعث میشه CPU بیشتری مصرف بشه پس بهینه کار کنید.
خب امیدوارم از اموزش من لذت برده باشید. بای!!(:
این اولین پست اموزشی من هست.
قراره بفهمید که چطور میشه تو کانستراکت 2 محدوده برخورد رو تعیین کنید!!
(بعد از گشت و گذار تو انجمن فهمیدم که بیشتر افراد نمیدونن کانستراکت همچین قابلیتی داره و از یک مکعب جدا ازش استفاده میکردن!)
خب اول باید چند چیز رو توضیح بدم تا کمی از سوالاتی که دارین رفع بشه.
انواع برخورد ها:
pixel perfect collision: در این نوع برخورد از پیکسل ها کمک گرفته میشه. یعنی چی؟! یعنی اینکه وقتی پیکسل های دو ابجکت یا اسپرایت با هم برخورد میکنن شرط شما اجرا میشه.
polygon collision: در این نوع برخورد از محدوده ی چند ضلعی که برای ابجکت تعیین شده استفاده میکنه. یعنی وقتی این محدوده ها به هم برخورد میکنن شرط اجرا میشه.
خب من فعلا این دو تا رو نام بردم چون استفاده زیادی داشتن. باید بگم که بر خلاف چیزی که بقیه فکر میکنن کانستراکت 2 از برخورد پیکسلی پشتیبانی نمیکنه. به گفته سازنده کانستراکت این نوع برخورد استفاده از CPU رو بالا میبره و اصلا مناسب نیست. برای همین کانستراکت از برخورد چند ضلعی کمک میگیره.
حالا بهتون یاد میدم چطور ازش استفاده کنید
1-اول روی اسپرایت خودتون کلیک کنید.
2-بعد روی این گزینه کلیک کنید:
3- اینجا چند تا نقطه و خط هایی متصل به انها میبینید. اینا همون محدوده چند ضلعی هستن.
4- با تکان دادن نقطه های قرمز میتونین محدوده رو تغییر بدین. برای افزایش نقطه روی نقطه ها دو بار کلیک کنید یا روشون راست کلیک کنید و روی Add Point کلیک کنید.
5- میتونید از حالت خودکار کانستراکت استفاده کنید. برای این کار روی یکی از نقطه ها راست کلیک کنید و روی Guess ploygon shape کلیک کتید. البته زیاد خوب نیستو فقط به درد دایره میخوره
6- بعد از تعیین محدوده باید اون رو به تمامی فریم ها انتقال بدیم. توجه کنید که هر فریم میتونه محدوده متفاوتی داشته باشه. برای همین میتونید هر فریم یه محدوده دیگه بزارید. ولی اگه میخواید برای همه یه شکل قرار بگیره روی یکی از نقطه ها راست کلیک کنید و روی Apply to whole animation کلیک کنید یا گزینه پایینی که به همه انیمیشن ها اضافه میکنه رو بزنید( اگه خواستید...)
7- پایان شما موفق شدید!!
نکته: استفاده بیشتر از 9 نقطه باعث میشه CPU بیشتری مصرف بشه پس بهینه کار کنید.
خب امیدوارم از اموزش من لذت برده باشید. بای!!(: