1397/6/8، 12:28 صبح
سلام بر همگی!
چند وقت پیش که در یک گیم جم شرکت کرده بودم و سورس کد ها رو میدیدم متوجه شدم که کسانی که با کانستراکت بازی ساختن برای اینکه بگن فلان ابجکت مخصوص این ابکجته(به طور مثال ای قلب مال این پلیر شماره ۱ اهه و نه شماره ۲)چندین خط کد زدن یا یک صفحه جدا نوشتن و لینک کردن به ایونت شیت اصلی.یکی از چیز هایی که میشه استفاده کرد و اکثر بازی سازان استفاده نمی کنن ID و UID ابجکت هاست
ID چیست؟
ایدی از لحاظ کلمه ای مخفف کلمه ی خاصی نیست.اسمه واسه خودش ولی معمولا مخفف IDenifier یا مشخص کننده میزارنش
ایدی اسمش روشه ((مشخص کننده)).ایدی هر ابجکت به کد میگه که این ابجکت روی صفحه ای مشخصات رو داره و با اون یکی دیگه که روی صفحست فرق داره.مثلا با دکمه ی دیگه ای حرکت میکنه.
معمولا ایدی هر ابجکت توی نوار پراپرتیز همون ابجکت(نوار سمت چپ)نشان داده میشه که قابل تغییر نیست و فقط کپی میشه.در کانستراکت اگر مثلا ۱۰ تا قلب توی یک لی اوت باشه و پلیر به یکی شون برخورد کنه و گفته باشیم اگ پلیر با قلب برخورد کرد قلب بره بالا سر پلیر،اون قلبی میره بالا سر پلیر که ID ایش 0 باشه.اگر این قلب نابود بشه اون قلبه که ایدیش 1 بود حالا میشه 0 و به ترتیب 2 میشه 1 ، 3 میشه 2 و...،
نکاتی درباب ID
استفاده از ID در کد
از ایدی در ایونت های کانستراکت نمیشه استفاده کرد حتی امکان اختصاص یک متغیر به ایدی یک ابجکت از طریق کد هم نیست ولی داداشش UID این اجازه رو بهمون میده
UID چیست؟
UID یا Unique ID به فارسی ID خاص هست.ایدی خاص مشخصات کامل ID رو داره ولی با تفاوت اینکه ایدی خاص قابل استفاده هست.یعنی در کد بازی مون می تونیم مقدار یک متغیر رو به UID یک ابجکت اختصاص بدیم و اون رو مقایسه کنیم و با قابلیت Pick by UID که هر ابجکت داره میشه کاری کرد که اگر مثلا ۱۰ تا قلب توی لول هست حتما اون قلبی که پلیر بهش برخورد کرده بره بالا سر پلیر وایسته نه اونی که ID ایش 0 باشه
پروژه اموزشی
فعلا کامپیوترم در دسترس نیست.فعلا این یکی رو داشته باید تا فردا یک پروژه بهتر آپلود کنم
امیدوارم لذت برده باشید و چیزی تازه یاد گرفته باشید.معقوله ID و UID بسیار آسان هست و کار با اون اسونتر سعی میکنم هر چند وقت یک بار مطالبی مثل این رو بزارم تا همه با "فوت های کوزه گری"کانستراکت آشنا بشن
باتشکر
چند وقت پیش که در یک گیم جم شرکت کرده بودم و سورس کد ها رو میدیدم متوجه شدم که کسانی که با کانستراکت بازی ساختن برای اینکه بگن فلان ابجکت مخصوص این ابکجته(به طور مثال ای قلب مال این پلیر شماره ۱ اهه و نه شماره ۲)چندین خط کد زدن یا یک صفحه جدا نوشتن و لینک کردن به ایونت شیت اصلی.یکی از چیز هایی که میشه استفاده کرد و اکثر بازی سازان استفاده نمی کنن ID و UID ابجکت هاست
ID چیست؟
ایدی از لحاظ کلمه ای مخفف کلمه ی خاصی نیست.اسمه واسه خودش ولی معمولا مخفف IDenifier یا مشخص کننده میزارنش
ایدی اسمش روشه ((مشخص کننده)).ایدی هر ابجکت به کد میگه که این ابجکت روی صفحه ای مشخصات رو داره و با اون یکی دیگه که روی صفحست فرق داره.مثلا با دکمه ی دیگه ای حرکت میکنه.
معمولا ایدی هر ابجکت توی نوار پراپرتیز همون ابجکت(نوار سمت چپ)نشان داده میشه که قابل تغییر نیست و فقط کپی میشه.در کانستراکت اگر مثلا ۱۰ تا قلب توی یک لی اوت باشه و پلیر به یکی شون برخورد کنه و گفته باشیم اگ پلیر با قلب برخورد کرد قلب بره بالا سر پلیر،اون قلبی میره بالا سر پلیر که ID ایش 0 باشه.اگر این قلب نابود بشه اون قلبه که ایدیش 1 بود حالا میشه 0 و به ترتیب 2 میشه 1 ، 3 میشه 2 و...،
نکاتی درباب ID
- ایدی ها در زبان های برنامه نویسی نقش مهمی در تشکیل GUI دارند
- ایدی ها همیشه از 0 شروع می شوند،ان ابجکتی که اول از همه گذاشته شده ، 0 است
استفاده از ID در کد
از ایدی در ایونت های کانستراکت نمیشه استفاده کرد حتی امکان اختصاص یک متغیر به ایدی یک ابجکت از طریق کد هم نیست ولی داداشش UID این اجازه رو بهمون میده
UID چیست؟
UID یا Unique ID به فارسی ID خاص هست.ایدی خاص مشخصات کامل ID رو داره ولی با تفاوت اینکه ایدی خاص قابل استفاده هست.یعنی در کد بازی مون می تونیم مقدار یک متغیر رو به UID یک ابجکت اختصاص بدیم و اون رو مقایسه کنیم و با قابلیت Pick by UID که هر ابجکت داره میشه کاری کرد که اگر مثلا ۱۰ تا قلب توی لول هست حتما اون قلبی که پلیر بهش برخورد کرده بره بالا سر پلیر وایسته نه اونی که ID ایش 0 باشه
پروژه اموزشی
فعلا کامپیوترم در دسترس نیست.فعلا این یکی رو داشته باید تا فردا یک پروژه بهتر آپلود کنم
امیدوارم لذت برده باشید و چیزی تازه یاد گرفته باشید.معقوله ID و UID بسیار آسان هست و کار با اون اسونتر سعی میکنم هر چند وقت یک بار مطالبی مثل این رو بزارم تا همه با "فوت های کوزه گری"کانستراکت آشنا بشن
باتشکر