1396/5/4، 04:37 صبح
سلام دوستان
وقتتون به خیر
می خواستم بهتون یاد بدم که چگونه بدون استفاده از رفتار های Movements چون
8Direction و Bullet آبجکت هاتون رو تغییر مکان بدید.
خب بریم سراغ پیش نیاز ها:
1-کانستراکت بلد بودن ( یه کم )
2-قهر نبودن با ریاضیات ( به مقدار لازم )
3-وجود خودتون برای یادگیری ( ضروری )
ابتدا آبجکتون رو توی صفحه لیوت ایجاد کنید ( هیچ رفتار حرکتی هم نمی خوایم )
من اسمش رو فرضا گذاشتم sprite
حالا وارد ایونت شیت بشید
از شیئ سیستم این ایونت رو بدید : Every X seconds
تو فیلد خالی هم فعلا 0.05 ( ثانیه ) رو وارد کنید. ( این در واقع سرعت حرکت آبجکته ( دلخواه ))
میمونه اکشن این ایونت
خب حالا add action رو بزنید و شیئتون رو انتخاب کنید.
حالا اکشن set position رو انتخاب کنید.
یک پنجره دارای دو فیلد خالی x و Y باز میشه
خب تو این قسمت باید یه خورده ریاضیتونو با بازی سازی پیوند بزنید.
ما سرعت جسم رو تعیین کردیم حالا تو این قسمت در واقع باید بگید
که جسم در چه زاویه ای حرکت کنه اما نه با واحد درجه.
خب اگه خسته نشدید بقیه اش هم بگم
دو تا فیلد داریم که نام x و y دارند
خب اگه یادتون باشه من اسم آبجکتم رو گذاشته بودم sprite
پس حالا فیلد ها رو مثل تصویر زیر پر می کنم ( sprite.X و در فیلد بعدی sprite.Y )
خب حالا می مونه بخش جالب کار
زاویه مون رو به دو مولفه ایکس و ایگرگ تجزیه می کنیم
خب حالا ایکس تقسیم بر ایگرگ چی میشه ( شیب زاویه )
ما باید تانژانت زاویمون رو حساب کنیم
حالا اونو به صورت نسبت دو عدد حقیقی بنویسید که عددِ در صورت باید در
فیلد X به همراه علامتش در قبل آن ( در ادامه عباراتی که قبلا نوشتیم ) و
عدد در مخرج باید در فیلد Y به همراهعلامتش در قبل آن پر شود. به همین سادگی
مثل شکل زیر که من گفتم با زاویه 45 درجه حرکت کنه.
فقط یه خورده تانژانت زاویه هایی عجیب غریب مثل 26.5 یا 187.3 درجه
اذیتمون می کنه که بهتره از زاویه های 30 و 45 و 60 کمک بگیرید و
با تست کردن مکرر بازی مولفه های x و Y رو تغییر بدین تا تقریبا به
زاویه حرکت دلخواه برسین.
نکات :
1- اگه اسم آبجکتتون چیز دیگه ای بود نامش رو به جای sprite در فیلد های بالا بنویسیدش.
2-این روش با هر خروجی جواب میده.
3-می تونید به جای اعداد حقیقی که گفتم از متغییر استفاده کنید تا هر لحظه بتونید آبجکت
رو کنترل کنید.
خیلی ممنون از همراهیتون
سوالی هم اگه مونده بپرسید
شهرزاد موحدی
وقتتون به خیر
می خواستم بهتون یاد بدم که چگونه بدون استفاده از رفتار های Movements چون
8Direction و Bullet آبجکت هاتون رو تغییر مکان بدید.
خب بریم سراغ پیش نیاز ها:
1-کانستراکت بلد بودن ( یه کم )
2-قهر نبودن با ریاضیات ( به مقدار لازم )
3-وجود خودتون برای یادگیری ( ضروری )
ابتدا آبجکتون رو توی صفحه لیوت ایجاد کنید ( هیچ رفتار حرکتی هم نمی خوایم )
من اسمش رو فرضا گذاشتم sprite
حالا وارد ایونت شیت بشید
از شیئ سیستم این ایونت رو بدید : Every X seconds
تو فیلد خالی هم فعلا 0.05 ( ثانیه ) رو وارد کنید. ( این در واقع سرعت حرکت آبجکته ( دلخواه ))
میمونه اکشن این ایونت
خب حالا add action رو بزنید و شیئتون رو انتخاب کنید.
حالا اکشن set position رو انتخاب کنید.
یک پنجره دارای دو فیلد خالی x و Y باز میشه
خب تو این قسمت باید یه خورده ریاضیتونو با بازی سازی پیوند بزنید.
ما سرعت جسم رو تعیین کردیم حالا تو این قسمت در واقع باید بگید
که جسم در چه زاویه ای حرکت کنه اما نه با واحد درجه.
خب اگه خسته نشدید بقیه اش هم بگم
دو تا فیلد داریم که نام x و y دارند
خب اگه یادتون باشه من اسم آبجکتم رو گذاشته بودم sprite
پس حالا فیلد ها رو مثل تصویر زیر پر می کنم ( sprite.X و در فیلد بعدی sprite.Y )
خب حالا می مونه بخش جالب کار
زاویه مون رو به دو مولفه ایکس و ایگرگ تجزیه می کنیم
خب حالا ایکس تقسیم بر ایگرگ چی میشه ( شیب زاویه )
ما باید تانژانت زاویمون رو حساب کنیم
حالا اونو به صورت نسبت دو عدد حقیقی بنویسید که عددِ در صورت باید در
فیلد X به همراه علامتش در قبل آن ( در ادامه عباراتی که قبلا نوشتیم ) و
عدد در مخرج باید در فیلد Y به همراهعلامتش در قبل آن پر شود. به همین سادگی
مثل شکل زیر که من گفتم با زاویه 45 درجه حرکت کنه.
فقط یه خورده تانژانت زاویه هایی عجیب غریب مثل 26.5 یا 187.3 درجه
اذیتمون می کنه که بهتره از زاویه های 30 و 45 و 60 کمک بگیرید و
با تست کردن مکرر بازی مولفه های x و Y رو تغییر بدین تا تقریبا به
زاویه حرکت دلخواه برسین.
نکات :
1- اگه اسم آبجکتتون چیز دیگه ای بود نامش رو به جای sprite در فیلد های بالا بنویسیدش.
2-این روش با هر خروجی جواب میده.
3-می تونید به جای اعداد حقیقی که گفتم از متغییر استفاده کنید تا هر لحظه بتونید آبجکت
رو کنترل کنید.
خیلی ممنون از همراهیتون
سوالی هم اگه مونده بپرسید
شهرزاد موحدی
جان منست او هی مزنیدش
آن منست او هی مبریدش
آب منست او نان منست او
مثل ندارد باغ امیدش
باغ و جنانش آب روانش
سرخی سیبش سبزی بیدش
متصلست او معتدلست او
شمع دلست او پیش کشیدش
« مولانا »