این موضوع برای شما مفید بود ؟
بله
100.00%
6
خیر
0%
0
6 رأی
*شما به این گزینه رأی داده‌اید. [نمایش نتایج]

چرا های ساخت بازی آنلاین 2 ( امنیت )
#1
باسلام 

قسمت اول همین پست :
http://construct2.ir/showthread.php?tid=5675


///

توضیحات کاملی رو در اولین پست گفتم ، اما بعضی اوقات لازمه برای کامل کردن یک موضوع و تاکید بر اون بار ها تکرار بشه .


یکی از مزایای ساخت بازی آنلاین امنیت اون بود ؛ اما در عین حال در اونور ماجرا یکی از معایبش هم امنیت پایین هست 22

الان حتما دارید میگید چطوری میشد که هم امنیتش مزیتش باشه هم عیبش 22

برنامه نویسی سمت سرور مطمئنا خیلی سخت تر از اونی هست که شما میبینید !
به فرض مثال بیاید به پلاگین و اسکریپت آقا میلاد عزیز که زحمت کشیدن و تهیه کردند بپردازیم :

این پلاگین مزایای زیادی داشت ، اما مسلما نمیتونه برای پروژه های بزرگ استفاده بشه .
دلیل های زیادی داره که موضوع پست ما به نقد از این پلاگین نیست و به نظر من واقعا برای افرادی که میخوان از شر برنامه نویسی سمت سرور راحت بشن خیلی هم عالی هست ، حداقل امنیتش مقداری از فایل هایی که قبلا نوشته و منتشر شدن بیشتر هست !

اما در ادامه باز هم امنیت این سیستم نیز کمتر از 20 درصد هست ، هدف از ساخت این سیستم توسط میلاد عزیز امنیت نبوده بلکه جورایی فقط ی کار راه انداز دم دستی بوده ، به نظر من برای شروع همین هم زیاده .

اما بیاید به مزایا و معایب استفاده از سیستم های نوشته شده توسط دیگران بپردازیم :

1 - امکان داشتن راه نفوذ ( در پشتی ) و ... در اسکریپت :

مسلما اگر شما از اسکریپتی که ننوشتید و حتی دانش اون رو ندارید سر در نمیارید ، پس اگر سر در نمیارید میشه گفت امکان داره به جای اینکه کارتون راحت شده باشه در آینده باعث مشکلات بزرگتری براتون بشه ؛ البته این موضوع مسلما در اسکریپت میلاد جایی نداره .

2 - عدم پشتیبانی :

شما یک اسکریپت رو رایگان دریافت کردید ، چه انتظاری دارید ؟ اگر همین امروز از کار بیوفته پشتیبانی وجود نداره ، چون رایگان هست ، شما نمیتونید خرده به فرد سازنده یا ... بگیرید ؛ چون شما میدونید چیزی که رایگان هست پشتیبانی نداره .

3 - اکثرا اینطور اسکریپت ها باگ دارن یا در آینده باگ هاشون نمایان خواهد شد :

هیچ اسکریپی امنیت 100 درصد نداره و هیچ اسکریپتی بدون باگ نیست .
حتی همین تلگرام هم بالاخره یک روزی باگ میخوره !

پس گاها اگر در اینطور اسکریپت ها باگ بخوره باید چیکار بکنید ؟؟؟
حالا فرض کن بازی شما یک سال هست که در سطح نت پخش شده و این سیستم یک باگ هرچند کوچیک میخوره ، شما بلد نیستید برنامه نویسی بکنید ؛ از طرفی خود اسکریپت پشتیبانی نداره یا اصلا بیاید فرض بگیریم طرف نویسنده حال نداره بیاد برای شما مشکلش رو رفع کنه ( با هزینه ) ؛ حالا شما باید برید توی سطح نت ، مثل سایت های فریلنسری و ... به دنبال گدایی برنامه نویس ، واقعا گدایی برنامه نویس بهترین اسم برای این کار هست ؛ چرا که شما کارتون گیره ، عجله دارید اما برنامه نویس حداقل 1 هفته وقت میخواد تا تازه بفهمه باگ چیه ؛ اسکریپت چیه ، کارش چیه ، اصلا این باگ چطوری میخوره ؟
تا حالا فکر کردید اگر باگ بخوره به سایتتون ، مثلا کاربری بتونه برای خودش هرچیزی رو ایمپورت بکنه مشکل میتونه از کجا باشه ؟


در اینجا چند حالت وجود داره ، من میام اصلا 2 تا حالتشو میگم ؛ یکی اینکه اسکریپت شما باگ SQL داره ، یعنی طرف راحت میاد همه یوزر ها و پسورد هارو در میاره و بعد هرکاری دلش میخواد میکنه .

اگر این مشکل رو اسکریپتتون داشته باشه که ( 90 ) درصد اسکریپت های رایگان دارن ؛ میشه گفت بسته به نوع اسکریپت برنامه نویس از 100 هزار تومان تا 1 میلیون تومان بابت رفع این مشکل میگیره !

حالا فرض کنیم شما این مبلغ رو پرداختید ، اما مشکل حل نشد ! تکلیف چیه ؟

خب هیچی ، به بهترین حالت 100 هزار تومان خرج کردید / باگ رفع نشده / تقصیر برنامه نویس نیست ، چون اون یکی از حالات و اصلی ترینشونو حل کرده که حالا اگر از اونم نباشه میشه گفت جلوی ی مشکل بزرگو گرفته .

اما الان شما میمونید و باگی که نمیدونید به چه شکل و به چه صورتی میخوره !

البته برای پیدا کردن این روش ها هم راه و روش خودش وجود داره ، اما قصد ما معرفی این ها نیست ، بلکه فقط میخواستم برخی از ریز مسائل استفاده از اسکریپت های آماده و رایگان رو بهتون شرح بدم .

مطمئن هستید هنوزم میخواید بازی آنلاین بسازید ؟؟؟

آیا مزایا ساخت بازی آنلاین نسبت به معایبش برای شما صرف داره ؟

دو دسته آدم هست که اینجا جواب میده : بله / خیر

اون دسته که میگن بله :

این دسته با سختی های راه آشنایی دارن ، اما میدونن که بعد از هر سختی نوعی آسودگی وجود داره ؛ یعنی شما میاید یا خودتون برنامه نویسی یاد میگیرید و یا میرید خدا تومن هزینه میکنید تا بتونید قسمتی از این مشکلات رو رفع کنید ! ولی تهش اینکه سود داره یا نه بستگی به پروژه شما داره ، ولی خب کسی که خودش برنامه نویسی بلده ترسی از سختی های جلوی رو و هرچیز دیگه ای نداره .

اما اون دسته که میگن خیر :

جالبه بدونید که وقتی میتونید بازی آفلاین بسازید اصلا چرا باید بازی آنلاین بسازید ؟
ما برای ساخت بازی آنلاین باید حتما یک سناریو جذاب داشته باشیم .
یکی از دلایل ساخت بازی آنلاین این هست که بشه در هر لحظه اون بازی رو آپدیت یا آپگرید کرد !
اگر شما میخواید یک بازی ماجراجویی ، یک بازی ساده کلماتی و .........................
بسازید ، اصلا سمت ساخت بازی آنلاین نرید بهتره .

بازی اگر بخواد آنلاین بشه باید ی چیزی توی مایه های کلش آف کلنز یا کلش رویال باشه ؛ چرا که این بازی ها هیچ وقت تموم نمیشن ، یعنی ی منبع درآمد نامحدود !
هیچ وقت از بین نمیرن ، هیچ وقت از کار نمیوفته و هیچ وقت مخاطبینش از بین نمیرن .

کلش رویال ی بازی ساده مسخره کارتی چرته ؛ که ی صفحه داره که میشه با کانستراکت نهایتا با 200 خط نسخه آفلاینشو نوشت 22
اما تنها دلیل اینکه کلش رویال ، کلش رویال شد ، همون استفاده از نسخه آنلاینش هست ؛ اتش استفاده از بخش آنلاین و ارتقا لیگ و دریافت جوایز بهتر در کاربران و قرار گیری در بهترین های تاپ لیست و .... چیزی هست که باعث میشه کاربران بابتش با هم رقابت کنند ، چرا ؟ مهم نیست ! چرا ؟ بازم مهم نیست 22

چیزی که مهم هست این هست که کلش رویال ی سناریو ( 2 صفحه آ چهار ) هست که آنلاین شده !!!

ولی سناریو پولی که در میاره در ذهن های کوچیک 1000 صفحه ای جا نمیگیره !

/    اینکه ساخت بازی آنلاین چه سختی هایی داره ، با اینکه چه مزایایی داره و اینکه شما فکر میکنید میتونید باهاش کار کنید یا نه بستگی به خودتونه داره و مسلما این پست و مشکلاتی که درش ذکر شده بود نمیتونه جلوی شمارو برای ساخت یک بازی با کیفیت بگیره .

موفق باشید 

/// حسن ثنایی
  پاسخ


 سپاس شده توسط: shazde ، danials008 ، abiate1365 ، amin hosseini ، oak ، MRleader.10 ، ᔕinaᗪehghani
#2
سلام علیکم
مسئله امنیت اپ های آنلاین برای من شده یه دغدغه اساسی

بطور مثال در همین مورد من سوالی رو در یکی از تاپیک ها که در مورد پلاگین ذخیره آنلاین که آقا میلاد زحمتشون رو کشیدن ، پرسیدم اما تا حالا جواب نگرفتم

اگه اجازه بدین سوالمو اینجا هم بپرسم 

ممنون میشم راهنماییم کنید



بطور کلی وقتی اپ ما با Url از طریق آجاکس با سرور تبادل اطلاعات می کنه تا چه اندازه امن هستش؟

یعنی اگه یه نفر سورس برنامه ما رو بررسی کنه میتونه Url رو بدست بیاره و از اون طریق داده ها رو تغییر بده؟؟

  پاسخ


 سپاس شده توسط:
#3
(1397/9/19، 05:03 عصر)keynet نوشته است: سلام علیکم
مسئله امنیت اپ های آنلاین برای من شده یه دغدغه اساسی

بطور مثال در همین مورد من سوالی رو در یکی از تاپیک ها که در مورد پلاگین ذخیره آنلاین که آقا میلاد زحمتشون رو کشیدن ، پرسیدم اما تا حالا جواب نگرفتم

اگه اجازه بدین سوالمو اینجا هم بپرسم 

ممنون میشم راهنماییم کنید



بطور کلی وقتی اپ ما با Url از طریق آجاکس با سرور تبادل اطلاعات می کنه تا چه اندازه امن هستش؟

یعنی اگه یه نفر سورس برنامه ما رو بررسی کنه میتونه Url رو بدست بیاره و از اون طریق داده ها رو تغییر بده؟؟

سلام /

- بله میشه و میتونه هر تغییری که دلش میخواد انجام بده .

به همین دلیل هم بنده گفتم امنیت اسکریپت و پلاگین آقا میلاد هم پایین هست .

شما وقتی خودتون بتونید همین هارو بنویسید میتونید امنیت رو تامین کنید .
  پاسخ


 سپاس شده توسط:
#4
یعنی هیچ راه دیگه ای برای تامین امنیت Ajax از طرف کلاینت وجود نداره؟
  پاسخ


 سپاس شده توسط:
#5
کسی نگفته قرار هست امنیت از سمت کلاینت انجام بشه !
کی گفته کلاینت باید امنیت داشته باشه ؟
در هر حال کلاینت رو میشه هک کرد 22

شما باید امنیت سمت سرور رو تامین کنید ؛ اینکه طرف بدونه لینک های شما کجا هست مهم نیست !
اکثرا بازی ها همینطوری هستند ، منتها امنیت در سمت سرور و تامین میکنن .

  پاسخ


 سپاس شده توسط: shazde
#6

حق با شماست امنیت سرور باید تامین بشه اما منظور من اینه که اگه بتونیم لینک ها رو از هکر مخفی نگه داریم تا چه اندازه می تونه به امنیت اطلاعات توی سرور کمک کنه؟ چون عملا هکر دیگه نمیتونه بفهمه سرور کجاست که بیاد اطلاعات رو سرقت یا دستکاری کنه.




  پاسخ


 سپاس شده توسط: shazde
#7
(1397/9/20، 02:23 عصر)keynet نوشته است: حق با شماست امنیت سرور باید تامین بشه اما منظور من اینه که اگه بتونیم لینک ها رو از هکر مخفی نگه داریم تا چه اندازه می تونه به امنیت اطلاعات توی سرور کمک کنه؟ چون عملا هکر دیگه نمیتونه بفهمه سرور کجاست که بیاد اطلاعات رو سرقت یا دستکاری کنه.

بنده خودم ی مدتی کارم کرک و نفوذ بود ؛ میشه گفت حدود 4 سال کارم این بود .
تنها چیزی که من توی این 4 سال به عنوان تجربه به دست آوردم این هست که شما هرکاری بکنی کلاینت هک میشه .

درباره با سوالتون ، میتونم بگم کلا کاری که میگید غیر ممکن هست ؛ ولی اگر ممکن باشه بازم فکر میکنم به دست آوردن لینک سرور حدود 5 ثانیه کلا وقت میگیره !

برای اینکه اطلاعات سرقت نشه راه های بسیار زیادی وجود داره ، ی نمونه از اون رو میتونید باگ :
sql injection
بگیرید و دیباگ کنید ، برای زبان برنامه نویسی PHP توی نت هست راه های مقابله باهاش ، ولی جلوگیری ازش بسیار راحت هست .

مورد دوم اینکه لینک هاتونو غیر مستقیم کنید ؛ مثلا ی چیزی مثل API یا اصلا بیاید یک متغیر ( رندوم ) بسازید بین کلاینت و سرور رد و بدل بشه ی اسم اصطلاحی هم داشت که یادم رفته ؛ ولی خب میتونید مثلا اطلاعات رو به صورت هش در بیارید ؛ به صورت هش دریافت کنید و به صورت هش هم ارسال کنید / البته این کار خیلی دردسر داره و خودش خداخط برنامه نویسی میخواد .

ولی میدونی نظر من چیه ؛ به طور کلی بازی های ایرانی رو کسی نمیاد هک بکنه مخصوصا برای سرقت اطلاعات و اینجور چیزا /
ولی من میام همه اینارو در نظر میگیرم و یک متغیر آیپی هم میذارم و چند تا نکته امنیتی دیگه میذارم که اگر کسی نفوذ کرد به سرورام بتونم از طریق مراجع ذیصلاح پیگیری قانونی بکنم و این کارم میکنم من ...

البته این کار رو قبلا هم کردم ، به خاطر همین اینقدر وارد شدم  24

موفق باشید /
  پاسخ


 سپاس شده توسط: shazde ، mahdikmnh
#8
سلام البته من خیلی وقته کانستراکت کار نکردم ولی فکر کنم بشه این ترفندا زد
1-ابتدا یه اسپرایت توی صفحه ایجاد کرد و به متغیر های محلیش آدرس را بدی
2-بعد اسپرایت را حذف کنی
3-بعد بگی وقتی بازی لود شد این متغیر محلی اسپرایت ست بشه با متغیر پابلیکی که داری

و اگه چنین کارایی نشه ضعف کانستراکت را نشون میده که باید برای اسپرایت ها رمز گذاری بشه و هر نرم افزار کانستراکتی که روی هر سیستم نصب میشه کد متفاوت داشته باشه و اسپرایت ها قفل گذاری بشه با کد و تا حتی متغیر ها
  پاسخ


 سپاس شده توسط:
#9
(1399/6/11، 09:18 عصر)lionfa نوشته است: سلام البته من خیلی وقته کانستراکت کار نکردم ولی فکر کنم بشه این ترفندا زد
1-ابتدا یه اسپرایت توی صفحه ایجاد کرد و به متغیر های محلیش آدرس را بدی
2-بعد اسپرایت را حذف کنی
3-بعد بگی وقتی بازی لود شد این متغیر محلی اسپرایت ست بشه با متغیر پابلیکی که داری
سلام؛
لطفاً تاپیک های قدیمی رو بالا نیارین!
ایشون تا حالا یا بیخیال قضیه شدن یا هم مشکلشون برطرف شده.
غایب
  پاسخ


 سپاس شده توسط:


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  آموزش پروژه محور ساخت بازی مار و پله mohsen_nasri 6 3,807 1403/10/24، 09:38 عصر
آخرین ارسال: Tggi
Star مهم آموزش خروجی اندروید روی سیستم شخصی rezamms 128 86,462 1403/10/23، 04:58 عصر
آخرین ارسال: Tggi
  مهم آموزش تصویری خروجی مستقیم - یکبار برای همیشه! rezamms 33 20,911 1401/2/13، 09:39 عصر
آخرین ارسال: kamran_cn
  خروجی اندرید davinmstr1 2 2,601 1400/8/4، 10:23 عصر
آخرین ارسال: ᔕinaᗪehghani
  AAB (بسته برنامه اندروید) چيست؟ + نحوه خروجي گرفتن در كرودوا ᔕinaᗪehghani 15 8,600 1400/6/21، 01:55 صبح
آخرین ارسال: mehdi1100

پرش به انجمن: