1394/6/10، 10:49 عصر
می خواهم آموزش پلاگین نویسی کانسراکت را باریتان شرح بدهم. اگر کاربران به این موضوع علاقه دارند ادامه می دهم نظرتان را درباره این تاپیک اعلام کنید. قرار در چند فصل پلاگین نویسی را برایتان شرح دهم.
جلسه اول
اگر از زبان برنامه نویسی می ترسد و یا برایتان سخت است ، من با شیوه خیلی ساده و رسا و مثل کانسراکت برایتان شرح خواهم داد. من فرض رو براین می گزارم که شما هیچی از برنامه نویسی نمی دانید.
نگران نباشید به سادگی یاد خواهید گرفت فقط انگیزه می خواهد و پشتکار
مقدمه :
چه چیزهایی برای یادگیری پلاگین نویسی احتیاج دارید؟
1-معماری زبان های برنامه نویسی : این مجموعه ای از اصطلاحات و واژه هایی است که در همه زبان های برنامه نویسی بکار می رود فقط در پیاده سازی و نحو دستوری فرق دارد. مثلا شما با لغت آرایه Array آشنا می شوید و می فهمید این واژه چیست چه کاربردی در زبان های برنامه نویسی دارد و چطور باید از آن استفاده کرد.این قسمت مشترک در تمام زبان هاست و به روش ها و فناوری ساخت برنامه و مفاهیم برنامه نویسی اشاره دارد.
2-برنامه نویسی وب تحت مشتری(client) : این زبان برنامه نویسی است که کانسراکت با آن نوشته شده است و پلاگین ها با آن ساخته و طراحی شده اند که شامل HTML5 - CSS3 - JavaScript5 است.
3- معماری بازی و انجین : این هم مثل معماری زبان های برنامه نویسی به روش های و فناوری های ساخت و پیاده سازی انجین و بازی ها و اصطلاحات و واژه گان بازی سازی اشاره دارد و مستقل از یک انجین خاص است. مثل Sprite - موسیقی - برخورد و ...
اگر می خواهید پلاگین نویسی کنید کتاب هایی با موضوع های بالا پیدا و مطالعه کنید. اگر کمی وقت بگذارید می توانید قابلیت های دلخواهی را به موتور اضافه کنید. حوصله و وقت بگذارید و کتاب ها را بخوانید من هم به نوبه خودم درباره آنها به زبان ساده شرح خواهم داد.
کاربرد زبان های بالا در کانسراکت چیست؟
HTML5 : این یک زبان نشانه گذاری است .
کاربرد : عنصر های صفحه را مشخص می کند. مثلا می گوید این صفحه حاوی دکمه است ودر کجا صفحه است.این زبان فقط ساخت عنصر ها و شناسه برای دسترسی وظیفه اصلی است و به ظاهر و نحوه نمایش کاری ندارد و آنرا بر عهد سی اس اس گذاشته است. مهمترین فیلد های آن id , name است
CSS3 : این یک زبان توصیفی است.
کاربرد: ظاهر ، شکل و گرافیک هر عناصر را مشخص می کند. مثلا رنگ پس زمینه متن را عوض می کند یا برداری را دور یک دکمه رسم می کند.
JavaScript5 : این زبان مفسری است.
کاربرد. تمام عملیات پردازشی و کنترولی بروی عنصر ها صفحه برعهده دارد.
مهمترین این زبان هم JavaScript است . شما باید به این مفاهیم آشنایی باشید
1- مفاهیم اصلی و اولیه برنامه نویسی جاوا اسکریپت
2- برنامه نویسی شی گرایی و متدها
3- توابع های پر کاربرد جاوا اسکریپت
4- اعتبار سنجی
5- آجاکس
6- کلاس ها
زبان جاوا اسکریپت برخلاف زبان های دیگر خیلی ساده و راحتر می توانید یادش بگیرید این زبان از php و c++ هم ساده تر است. فقط مشکل قسمت شی گرایی آن است. متاسفانه برای این روش 5 روش مختلف وجود دارد که کار برنامه نویسان رو سخت می کند. اما در سال 2015 - 2016 تغییراتی زیادی بخصوص در شی گرایی جاوا اسکریپت شاهد هستیم. شی گرایی مثل جاوا خواهد شد.
پلاگین های که با این دسته نوشته می شوند 2 گروه هستند : 1- پلاگین اشیا(دکمه ها) 2- پلاگین رفتار (solid)
کلا همه پلاگین ها دارای 4 فایل هست:
1- common : قسمت مشترک بین زمان اجرا و ویرایشگر (کاربردی ندارد)
2- edittime : در این فایل کد هایی که باید در ویرایشگر کانسراکت عمل کند نوشته می شود. در این قسمت است که ما اکشن ها و رویداد ها و شرط ها و فیلد ها یمان را تعیین می کنیم. تمام تنظیمات مشخصات در این قسمت ساخته می شود. مثل نام اسپرایت لایه . انذازه- متن تکست باکس
3-PluginIcon : آیکون پلاگین که در پنجره پلاگین ها دیده می شود
4-runtime : در این فایل کده وتوابع هایی که در زمان اجرای بازی باید عمل کنند در این فایل نوشته می شود. مثلا اسپرایت 2 گام جلو برود. تغییراتی که در زمانی که شما بازی را اجرا می کنید و می بینید.
این فقط توضیح مختصری از کاربرد فایل ها بود در جلسه بعد با تمام متدها و فیلدهای آن آشنا می شوید.
جلسه اول
اگر از زبان برنامه نویسی می ترسد و یا برایتان سخت است ، من با شیوه خیلی ساده و رسا و مثل کانسراکت برایتان شرح خواهم داد. من فرض رو براین می گزارم که شما هیچی از برنامه نویسی نمی دانید.


مقدمه :
چه چیزهایی برای یادگیری پلاگین نویسی احتیاج دارید؟
1-معماری زبان های برنامه نویسی : این مجموعه ای از اصطلاحات و واژه هایی است که در همه زبان های برنامه نویسی بکار می رود فقط در پیاده سازی و نحو دستوری فرق دارد. مثلا شما با لغت آرایه Array آشنا می شوید و می فهمید این واژه چیست چه کاربردی در زبان های برنامه نویسی دارد و چطور باید از آن استفاده کرد.این قسمت مشترک در تمام زبان هاست و به روش ها و فناوری ساخت برنامه و مفاهیم برنامه نویسی اشاره دارد.
2-برنامه نویسی وب تحت مشتری(client) : این زبان برنامه نویسی است که کانسراکت با آن نوشته شده است و پلاگین ها با آن ساخته و طراحی شده اند که شامل HTML5 - CSS3 - JavaScript5 است.
3- معماری بازی و انجین : این هم مثل معماری زبان های برنامه نویسی به روش های و فناوری های ساخت و پیاده سازی انجین و بازی ها و اصطلاحات و واژه گان بازی سازی اشاره دارد و مستقل از یک انجین خاص است. مثل Sprite - موسیقی - برخورد و ...
اگر می خواهید پلاگین نویسی کنید کتاب هایی با موضوع های بالا پیدا و مطالعه کنید. اگر کمی وقت بگذارید می توانید قابلیت های دلخواهی را به موتور اضافه کنید. حوصله و وقت بگذارید و کتاب ها را بخوانید من هم به نوبه خودم درباره آنها به زبان ساده شرح خواهم داد.
کاربرد زبان های بالا در کانسراکت چیست؟
HTML5 : این یک زبان نشانه گذاری است .
کاربرد : عنصر های صفحه را مشخص می کند. مثلا می گوید این صفحه حاوی دکمه است ودر کجا صفحه است.این زبان فقط ساخت عنصر ها و شناسه برای دسترسی وظیفه اصلی است و به ظاهر و نحوه نمایش کاری ندارد و آنرا بر عهد سی اس اس گذاشته است. مهمترین فیلد های آن id , name است
CSS3 : این یک زبان توصیفی است.
کاربرد: ظاهر ، شکل و گرافیک هر عناصر را مشخص می کند. مثلا رنگ پس زمینه متن را عوض می کند یا برداری را دور یک دکمه رسم می کند.
JavaScript5 : این زبان مفسری است.
کاربرد. تمام عملیات پردازشی و کنترولی بروی عنصر ها صفحه برعهده دارد.
مهمترین این زبان هم JavaScript است . شما باید به این مفاهیم آشنایی باشید
1- مفاهیم اصلی و اولیه برنامه نویسی جاوا اسکریپت
2- برنامه نویسی شی گرایی و متدها
3- توابع های پر کاربرد جاوا اسکریپت
4- اعتبار سنجی
5- آجاکس
6- کلاس ها
زبان جاوا اسکریپت برخلاف زبان های دیگر خیلی ساده و راحتر می توانید یادش بگیرید این زبان از php و c++ هم ساده تر است. فقط مشکل قسمت شی گرایی آن است. متاسفانه برای این روش 5 روش مختلف وجود دارد که کار برنامه نویسان رو سخت می کند. اما در سال 2015 - 2016 تغییراتی زیادی بخصوص در شی گرایی جاوا اسکریپت شاهد هستیم. شی گرایی مثل جاوا خواهد شد.
پلاگین های که با این دسته نوشته می شوند 2 گروه هستند : 1- پلاگین اشیا(دکمه ها) 2- پلاگین رفتار (solid)
کلا همه پلاگین ها دارای 4 فایل هست:
1- common : قسمت مشترک بین زمان اجرا و ویرایشگر (کاربردی ندارد)
2- edittime : در این فایل کد هایی که باید در ویرایشگر کانسراکت عمل کند نوشته می شود. در این قسمت است که ما اکشن ها و رویداد ها و شرط ها و فیلد ها یمان را تعیین می کنیم. تمام تنظیمات مشخصات در این قسمت ساخته می شود. مثل نام اسپرایت لایه . انذازه- متن تکست باکس
3-PluginIcon : آیکون پلاگین که در پنجره پلاگین ها دیده می شود
4-runtime : در این فایل کده وتوابع هایی که در زمان اجرای بازی باید عمل کنند در این فایل نوشته می شود. مثلا اسپرایت 2 گام جلو برود. تغییراتی که در زمانی که شما بازی را اجرا می کنید و می بینید.
این فقط توضیح مختصری از کاربرد فایل ها بود در جلسه بعد با تمام متدها و فیلدهای آن آشنا می شوید.