1393/12/27، 07:21 عصر
یکی از خواستههای بسیاری توسعهدهندگان استفاده از صفحه بارگذاری اختصاصی خودششان هست. این کار با استفاده از loader layout، که یک صفحه است که در شروع بازی نمایش داده میشود، قابل انجام است. در این آموزش با روش انجام اینکار آشنا میشویم امکانات خلاقانهدر اینجا شاهد چند ایده جذاب برای ایجاد صفحه بارگذاری بازی هستیم:
پروژه چگونه بارگذاری میشود؟قبل از ساخت صفحه بارگذاری بهتر اشت تا با مراحل بارگذاری آشنا شویم. این اتفاق در چهار گام میافتد:
قابل ذکر است که در گامهای ۲ و ۳ فقط عکسها دانلود میشود. تمامی جاوا اسکریپتها در گام یک دانلود شدهاند و صدا ها در حین اجرای بازی دریافت میشوند. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه پخش صداها به راهنمای کانستراکت، بخش Audio مراجعه کنید. پس تنها چیزهای که در هنگام نمایش صفحه بارگذاری دانلود میشود، Sprites ،Tiled Backgrounds و . . . هستند.پس برای کم کردن زمان نمایش صفحه بارگذاری، تنها کاری که باید کرد کم کرد حجم عکسها میباشد. توصیه میکنم دو پست وبلاگی فشردهسازی عکس در کانستراکت ۲ و Under the hood: spritesheets in Construct 2 را ببینید.چگونه یک صفحه بارگذاری بسازیم؟برای این کار دو راه وجود دارد: استفاده از loader layout (صفحه لودر) و Loader style (سبک لودر). نخست. سبک لودر به شما اجازه میدهد که بتوانید ظاهر همان لودر پیشفرض را عوض کنید.دوم. شما میتوانید از loader layout استفاده کنید که در حالت پیشفرض غیرفعال است. پس شما باید ابتدا آن را فعال کنید. پس از آن loader layout شما، اولین صفحه شما میشود. یعنی در بخش First layout، باید صفحه لودر را بگزارید.نمایش پیشرفتاکسپرشن سیستمی loadingprogress، یک عدد از ۰ تا ۱را برای نوار پیشرفت برمیگرداند. برای مثال وقتی نوار تا نصفه پر است، این اکسپرشن ۰٫۵ را برمیگرداند.برای مثال اگر کد زیر را در بخش تکست وارد کنیم، درصد پیشرفت را به صورت عدد همراه با % نشان میدهد: Tiled Background هم یک آبجکت خوب برای ساخت نوار پیشرفت است. باری مثال اگر شما یک عکس با اندازه ۵۰۰ پیکسل عرض دارید، Width آن را برابر با :قرار دهید.این خیلی مهمه که نشون بدید چقدر از بارگزاری بازی باقی مانده، خیلی بده که بازیکن فقط چند ثانیه مونده به بارگزاری بازی، ار بازی خارج شود.نکاتبه یاد داشته باشید که هر عکسی که در صفحه loader layout بگزارید، باید قبل از بارگزاری دانلود شود. برای مثال اگر عکسی همراه با ۱۰ انیمیشن در این صفحه بگزارید، ابتدا لودر معمولی نمایان میشود و بعد از دانلود آنها، loader layout نمایان میشود.پس این بسیار مهم است که همیشه به جای خود از عکسها استفاده کنیم و قبل از استفاده از هر عکس، تفکر کنیم که آیا واقعا نیاز است؟محدودیتها
تمام شدن لودرهنگامی که لود بازی تمام میشود، loadingprogress برابر با یک میشود. همچنین ایونت On loader layout complete اجرا میشود. (در بخش Start & end) شما میتوانید از این ایونت استفاده کنید تا یک دکمه Play نمایش دهید تا به بازی منتقل شود.
منبع
- شما میتوانید نوار پیشرفت بازی خود را به مانند بقیه اجزای بازی کنید که این کمک میکند که بازیکن یکپارچگی را در بازی شما ببیند.
- صفحه بارگذاری میتواند به مانند صفحهی منوی بازی باشد که به کاربر القا میکند به شروع بازی نزدیکتر است.
- شما میتوانید نکاتی را در مورد بازی خود در صفحهی بارگذاری بگزارید تا کاربر در هنگام انتظار برای بارگذاری، این نکات را بخواند. (یادتون نره که توی خود بازی هم راهنما بزارید برای مواقعی که بازی سریع بارگذاری شد!)
- شما حتا میتوانید که یک بازی کوچک در صفحهی بارگذاری بگزارید تا در مدت زمان انتظار برای بارگذاری بازی، بازیکن سرگرم شود! البته فراموش نشه که بازیتون سبک باشه تا بازی سریعتر بارگذاری بشه.
پروژه چگونه بارگذاری میشود؟قبل از ساخت صفحه بارگذاری بهتر اشت تا با مراحل بارگذاری آشنا شویم. این اتفاق در چهار گام میافتد:
- در نخستین گام، HTML و JavaScript بازی دانلود میشود. تا زمانی که اینها دانلود نشده هیچ چیزی نمایش داده نمیشود.
- هنگامی که فایلها دانلود شد، (اگر کد ها کمتر باشد منطقا سریعتر دانلود میشود) نوار پیشرفت پیشفرض (که یک لوگوی HTML5 و یک نوار آبی است) پدیدار میشود. نوار پیشرفت پیشفرض را میتوان تغیر داد. (در آینده خواهیم دید)
- باقی پروژه در هنگام نمایش صفحه بارگذاری، بارگذاری میشود.
- در آخر بازی کامل بارگذاری و شروع میشود!
قابل ذکر است که در گامهای ۲ و ۳ فقط عکسها دانلود میشود. تمامی جاوا اسکریپتها در گام یک دانلود شدهاند و صدا ها در حین اجرای بازی دریافت میشوند. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه پخش صداها به راهنمای کانستراکت، بخش Audio مراجعه کنید. پس تنها چیزهای که در هنگام نمایش صفحه بارگذاری دانلود میشود، Sprites ،Tiled Backgrounds و . . . هستند.پس برای کم کردن زمان نمایش صفحه بارگذاری، تنها کاری که باید کرد کم کرد حجم عکسها میباشد. توصیه میکنم دو پست وبلاگی فشردهسازی عکس در کانستراکت ۲ و Under the hood: spritesheets in Construct 2 را ببینید.چگونه یک صفحه بارگذاری بسازیم؟برای این کار دو راه وجود دارد: استفاده از loader layout (صفحه لودر) و Loader style (سبک لودر). نخست. سبک لودر به شما اجازه میدهد که بتوانید ظاهر همان لودر پیشفرض را عوض کنید.دوم. شما میتوانید از loader layout استفاده کنید که در حالت پیشفرض غیرفعال است. پس شما باید ابتدا آن را فعال کنید. پس از آن loader layout شما، اولین صفحه شما میشود. یعنی در بخش First layout، باید صفحه لودر را بگزارید.نمایش پیشرفتاکسپرشن سیستمی loadingprogress، یک عدد از ۰ تا ۱را برای نوار پیشرفت برمیگرداند. برای مثال وقتی نوار تا نصفه پر است، این اکسپرشن ۰٫۵ را برمیگرداند.برای مثال اگر کد زیر را در بخش تکست وارد کنیم، درصد پیشرفت را به صورت عدد همراه با % نشان میدهد:
کد:
[code]round(loadingprogress * 100) & "%"[/code]
کد:
[code]۵۰۰ * loadingprogress[/code]
- loader layout ها، هنگلمی که به عنوان یک native apps بر روی پلتفرم موبایل اجرا میشوند (برای مثال، PhoneGap و CocoonJS و appMobi و . . .)، loader layout نمایش داده نمیشود! به خاطر اینکه تمام پروژه در ابتدا دانلود شده و نیازی به دانلود نیست! برای اینجور موارد میتوانید یک اسپلش اسکرین قرار دهید.
- loader layout فقط برای اولین بار نمایش داده میشود و بعد از آن از دیسک سخت اجرا میشود. حتی اگر بازی را تغیر دهید! برای اطلاعات بیشر به مقاله “Offline games in Construct 2” مراجعه کنید.
- در loader layout نمیتوانید آبجکتی را ایجاد یا ظاهر کنید. همچنین نمیتوانید به صفحه دیگری بروید.
- در آخر به یاد داشته باشید که قبل از لود شدن loader layout، باز هم لودر پیشفرض نمایش داده میشود.
تمام شدن لودرهنگامی که لود بازی تمام میشود، loadingprogress برابر با یک میشود. همچنین ایونت On loader layout complete اجرا میشود. (در بخش Start & end) شما میتوانید از این ایونت استفاده کنید تا یک دکمه Play نمایش دهید تا به بازی منتقل شود.
منبع
تو ندیدی این گفتن رو
فرق دوستو از دشمن چون
نمی تونستی خوب ببینی
غلطای دیکته ی خوش خط رو
آموزش موتور یونیتی و یه عالمه دیگه!
www.TrueGame.ir
فرق دوستو از دشمن چون
نمی تونستی خوب ببینی
غلطای دیکته ی خوش خط رو
آموزش موتور یونیتی و یه عالمه دیگه!
www.TrueGame.ir